InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Een eigen webshop beginnen

Een eigen webshop beginnen

Een eigen webshop beginnen: het is nog steeds voor veel mensen een droom. Maar een webshop begin je niet zomaar, er komt ontzettend veel bij kijken. De webshop maken, producten inkopen, productfoto's maken, teksten schrijven, website onderhouden, pakketjes versturen... dit zijn nog maar een aantal dingen waar je mee te maken krijgt. Een aantal tips voor het beginnen van een (kleine) webshop!

Product

Een van de belangrijkste aspecten is natuurlijk: welk product of welke producten ga je verkopen? Hier moet je goed over nadenken. Probeer te zoeken in een niche (een klein stuk van de markt) of verkoop je eigen gemaakte producten. Verkoop producten die moeilijk verkrijgbaar zijn, of zoek naar producten die een probleem oplossen voor een bepaalde doelgroep. Denk niet te makkelijk over het product wat je gaat aanbieden, er zijn al honderden webshops die kleding, sieraden en elektronica verkopen!

Webshop maken

Heb je bedacht wat je wilt gaan verkopen dan is de volgende stap een webwinkel maken of laten maken. Er zijn vele aanbieders op de markt en zelfs een gratis webwinkel behoort tot de mogelijkheden. Vergelijk de verschillende soorten systemen en kijk wat het beste bij jou past qua mogelijkheden en prijs.

Inkopen

Als je webshop een feit is heb je natuurlijk producten nodig om de webshop te vullen. Je gaat zoeken naar inkoopmogelijkheden en leveranciers. Indien je bij een leverancier wilt inkopen moet je beschikken over een kvk en/of btwnummer (in de volgende alinea meer daarover). Leveranciers kun je overal vinden, het is vooral een kwestie van goed zoeken en contacten proberen te leggen.

KVK en belasting

Laat je door de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst niet teveel afschrikken, het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt en het hoort er nou eenmaal bij. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is verplicht.: zonder inschrijving kun je bijvoorbeeld ook niet of lastig inkopen. Je kunt zo bij de Kamer van Koophandel naar binnenlopen en je laten registreren. Van te voren kun je het formulier invullen dat je op de website van de KVK kunt vinden. Een inschrijving kost ongeveer 50 euro per jaar (ligt aan de regio waar je woonachtig bent). Tijdens het gesprek bij de KVK zal ook duidelijk worden of je ondernemer voor de belasting bent: je krijgt dan gelijk een btw nummer toegekend.

Snel geld verdienen?

Snel even een webshop starten, wat producten inkopen, tekst en een fototje erbij en beginnen maar! Resultaat: geen tot weinig bestellingen. Even snel wat bij verdienen met een webshop zit er niet in. De meeste webshops draaien pas na een jaar of 3 een goede omzet. Laat je van te voren goed informeren over alles wat er bij komt kijken, lees websites en fora's en praat met andere mensen er over.

Werk met passie en plezier aan je webshop dan zal het zeker een succes worden!
© 2012 - 2018 Jesjah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een eigen webshop beginnen"

Infoteur: Jesjah
Gepubliceerd: 31-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!