InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Onderzoek ING: MKB verwacht veel van webwinkel

Onderzoek ING: MKB verwacht veel van webwinkel

Onderzoek ING: MKB verwacht veel van webwinkel Bedrijven die hun diensten of producten niet alleen in de winkel maar ook online aanbieden, halen al ruim 35% van hun totale omzet uit die online verkoop. Dat blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau en De Zaak. Bovendien verwachten vooral detaillisten dat er meer winst te halen valt in de nabije toekomst. Dan nog gebruikt nog maar een kwart van de ondernemers internet voor de verkoop, bijvoorbeeld via een webwinkel. Waar liggen de kansen en struikelblokken? Lees verder. Reizen, kleding of schoenen verkopen, maar ook het aanbieden van klussen, het regelen van mensen voor banen en het doen van de administratie. Online zakendoen en je bedrijf runnen is heel gewoon geworden in Nederland. Dat blijkt ook weer uit een enquete van het ING Economisch Bureau en De Zaak. Liefst ruim 95% van de ondernemers, dus eigenlijk praktisch elke ondernemer, gebruikt online kanalen voor de bedrijfsvoering. Maar van die MKB-ondernemers die internet gebruiken binnen hun bedrijf, is er slechts ruim een kwart die dat internet gebruiken voor de verkoop van producten en diensten. Hoe komt dat? Zien ondernemers online zakendoen toch niet zo zitten?

Elke vijfde Euro verdiend op Internet?

MKB-ers verwachten wel degelijk dat er muziek zit in de online handel. De MKB-ers uit het onderzoek verwachten gemiddeld, dat over twee jaar elke vijfde euro van hun omzet - ofwel ruim 22% - uit de online activiteiten gaat komen. Dat is nog een bescheiden cijfer. De bedrijven die online verkopen, halen gemiddeld namelijk al zo'n beetje elke derde Euro - dat is meer dan 35% - van hun omzet uit de online activiteiten.

Detailhandel meest hoopvol

Het zijn met name de ondernemers in de detailhandel die een toename van het online aandeel van hun omzet verwachten. Waar moet die groei vandaan komen? Eén op de drie van de ondernemers uit het onderzoek van ING Economisch Bureau en De Zaak, heeft de blik inmiddels over de grens heen gericht in de wens om de online verkoop uit te breiden.

Het onderzoek

De in dit artikel toegelichte onderzoeksresultaten komen voort uit een enquête van het ING Economisch Bureau en De Zaak die is gehouden onder ruim 900 MKB’ers.

80% consumenten koopt online

Volgens cijfers is het online kopen van producten en diensten ook onder consumenten heel breed geaccepteerd. Als je kijkt naar de consumenten tussen 12 en 75 jaar, kopen vier op de vijf ofwel 80% van hen weleens online. Het aantal van een kwart van de MKB-ondernemers die al actief is op internet voor verkoop, betekent dat er voor heel wat ondernemers nog kansen te vinden zijn. En hoe zit het met de online verkoop via een webshop? Het zijn vooral bedrijven in detailhandel en groothandel die gebruik van een dergelijk online verkoopkanaal maken. Het is natuurlijk wel zo dat de concurrentie toeneemt. Niet alleen richten steeds meer bestaande retailers zich op online verkoop en stijgt het aantal e-commerce starters, ook biedt nu zelfs het weekblad Libelle een cursus 'Webshop' aan voor haar lezers. Daarmee krijgt de professional concurrentie uit wel heel brede hoek. Toch zit het erin dat er nog voldoende plaats is voor kansen en omzetgroei. Dat leidt het ING Economisch bureau onder andere af aan een vergelijking met onze buurlanden. Het bljkt namelijk dat het online aandeel van retailverkopen in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, inmiddels ruim het dubbele is van wat wij in Nederland noteren.

Buitenlandse omzet: haalbaar?

Als ondernemers al via internet verkopen, zien ze verschillende mogelijkheden om hun omzet daarbij verder te verhogen. De meeste ondernemers uit het onderzoek zijn van plan hun afzetgebied te vergroten. Zij verwacht dat omzetgroei onder andere mogelijk zal zijn door klanten via online platforms naar hun website te 'lokken'. De blik over de grens blijkt voor een op de drie ondernemers aanlokkelijk. Deze groep kijkt over de grens naar mogelijkheden om het afzetgebied te vergroten.

Waarom waagt de ondernemer de sprong nog niet?

Waarom zetten nog zo veel ondernemers, een forse meerderheid zelfs, nog geen online kanalen in voor verkoop? Ten eerste denken ondernemers van hun producten of diensten dat deze niet geschikt zijn voor online verkoop. Heel vaak komt in het onderzoek de reden naar voren, dat de ondernemer in kwestie maatwerk levert. Daarmee, denken de ondernemers, zou hun bedrijfsmodel niet geschikt zijn voor online verkoop. Wat daarvan waar is, laten we even daar. Om het 'maatwerk' maar eens letterlijk op te vatten: van een product als maatkleding is immers ook lang gedacht dat online verkoop onmogelijk was, en inmiddels zitten daar ook al heel wat detaillisten in.

Een hobbel die wel heel logisch te noemen valt, is dat je nu eenmaal de nodige know-how moet hebben om een online winkel te beginnen. Er is nog onbekendheid met de manier waarop je online betalingen kunt incasseren, maar ook noemen mensen het probleem dat er niet voldoende kapitaal vrij te maken valt voor de ontwikkeling van een webwinkel. Daarmee hebben we de grootste bezwaren wel in beeld. Maar ook de aarzelende ondernemer zou eieren voor haar of zijn geld willen kiezen. Zouden de baten tegen de kosten opwegen, dan gingen ook deze ondernemers hun producten en diensten wel online aanbieden, naar eigen zeggen.

.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Onderzoek ING Bank

Reageer op het artikel "Onderzoek ING: MKB verwacht veel van webwinkel"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 05-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!