InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Starbucks verkoopt duurzame geproduceerde koffie

Starbucks verkoopt duurzame geproduceerde koffie

Starbucks verkoopt duurzame geproduceerde koffie De keten koffiehuizen van Starbucks zien we in Nederland in rap tempo uitbreiden. Eerst op Schiphol en vervolgens op de grote stations. In de winkelcentra van grote steden worden vestigingen geopend. Naast een lekkere kop koffie al of niet met een sandwich of muffin heeft men in veel vestigingen ook de beschikking over gratis WiFi. De productie van de koffie is duurzaam en de espresso die in Nederland wordt verkocht is 100% fairtrade koffie. Starbucks wil produceren op een ethisch verantwoorde wijze.

Het ontstaan

Starbucks Corporation is ontstaan in 1971 in Seattle. Het bedrijf is opgericht door Jerry Baldwin, Zev Siegel en Gordon Bowker. Oorspronkelijk werden enkel koffiebonen en apparatuur om koffie te maken verkocht. Vanaf 1982, nadat Howard Schulz als ondernemer bij het bedrijf kwam, werden er zowel koffiebonen als ook koffie- en espressodranken opgenomen in het assortiment. Howard Schulz verliet de onderneming in 1985 en begon met zijn eigen koffieketen II Giornale. Vervolgens werd Starbucks weer verkocht aan II Giornale en startte het grote succes. In 1987 kwamen er vestigingen in Vancouver en Chicago. In 1996 zelfs een vestiging in Tokio. Starbucks heeft in 2017 maar liefst 25000 vestigingen over de gehele wereld. Het bedrijf wil groeien naar een totaal van 37000 vestigingen in de wereld in 2021. In 2017 zijn er vestigingen in Noord-Amerika en Latijns-Amerika, in Europa en het Midden-Oosten, in Azië en de Pacific. Er werken in totaal ongeveer 150.000 werknemers bij dit bedrijf. De koffiebranderij voor Starbucks, buiten de V.S. is al sedert 2002 in Nederland gevestigd en van hieruit worden 1400 vestigingen van koffie voorzien. Vanaf 2007 is Starbucks ook in Nederland gevestigd op Schiphol en daarna volgen meerdere vestigingen op de grote centrale stations, zoals o.a. in Utrecht en Amsterdam, Arnhem, Nijmegen, Groningen en Hilversum. In Nederland wordt samengewerkt met Servex. In een aantal internationale treinen kan men ook Starbucks koffie kopen. In 2017 heeft het bedrijf bekend gemaakt dat zij nog eens 12000 vestigingen wil realiseren tot 2020. Tevens wil men 10.000 banen scheppen voor vluchtelingen.

Duurzame productie

Sedert 2004 heeft Starbucks een programma ontwikkeld met de naam Shared Planet . In totaal zijn 185.000 boeren in 18 landen opgenomen in dit programma wat ontstaan is in samenwerking met Conservation International. De ruwe koffiebonen komen nu al voor 77% van boeren die werken volgens dit programma. De doelstellingen zijn als volgt:
  • Productkwaliteit betekent een goed product voor een goede prijs.
  • Economisch verantwoord wil zeggen dat de boeren eerlijk betaald worden voor het product.
  • Sociale verantwoordelijkheid betekent werken onder goede humane omstandigheden waarbij kinderarbeid vermeden wordt.
  • Respect voor de omgeving gebeurt door het zuinig omgaan met energie en verminderen van chemische middelen.

Invloed op het milieu

Starbucks probeert bij het produceren van haar producten de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden. Dit doen ze door actief om te gaan met:
  • Recycling
  • Energie
  • Water
  • Groen bouwen
  • Klimaatverandering

Wat biedt Starbucks nog meer

Naast koffie en thee in alle soorten kan men bij Starbucks ook andere koude en warme dranken kopen. In de meeste zaken zijn ook sandwiches en salades te koop alsmede snacks en gebak. Er is een aparte Starbucks-entertainmentafdeling waar men kan luisteren naar muziek of een boek kan lezen. In Amerika zien we soms Starbucks-vestigingen in een boekhandel of supermarkt. Aan de inrichting van de zaken wordt veel aandacht besteed. Zo zijn er gemakkelijke stoelen maar ook grote tafels waar men met een groep kan kletsen en koffie kan drinken. Er zijn echter ook kleine hoekjes waar men in klein gezelschap even rustig kan zitten. In Amerika, maar ook in diverse andere landen, heeft men bij Starbucks toegang tot het internet. Soms geheel onbeperkt maar soms met een limiet van 2 uur bij aankoop van een beker koffie. Zo is het op Schiphol mogelijk om gebruik te maken van Wifi en ook bij de vestiging van het centraal station in Utrecht. Het streven is om op korte termijn in alle Starbucks-vestigingen gratis internet mogelijk te maken.

Amerika en Starbucks

Als men 's morgens in een van de grote steden in Amerika loopt dan zie je het verschil in levensstijl. In Nederland drinken we onze eerste koffie of thee thuis en gaan daarna naar het werk. In Amerika is het erg leuk om te zien hoe mensen op straat lopen met grote bekers koffie en een muffin of sandwich. Ook in de winkels van Starbucks is het erg druk gedurende de ochtendspits. Mensen drinken hun koffie of thee en lezen de krant. Vooral de grote bekers met deksel waren in Nederland lange tijd onbekend maar zien we nu ook bij Starbucks in Nederland.

De kwaliteit van de koffie

Veel mensen houden van de vele smaken koffie die bij Starbucks verkrijgbaar zijn. Maar er zijn ook mensen die deze koffie helemaal niet lekker vinden. Dit is een kwestie van smaak. Wel is het belangrijk om te weten dat de koffie bij Starbucks altijd duurzaam geproduceerde koffie is. Zo is alle espresso gemaakt van 100% fairtrade koffie.

Een paar soorten koffie van Starbucks

Naast de gewone filterkoffie kunnen we bij Starbucks o.a. ook genieten van:
  • Espresso classics
  • Café Americano (dubbele espresso)
  • Capuccino
  • Caramel macchiato
  • Mocha frapucciono (koffie, chocolade en ijs)

Al deze koffie is verkrijgbaar in diverse maten bekers. Ook is er thee verkrijgbaar in heel veel verschillende smaken.

Starbucksvestigingen over de hele wereld

Starbucks is sedert 1999 actief in China. Zij zijn hier gestart met 850 vestigingen. In 2017 was dit al uitgebreid tot 2200 vestigingen. In februari 2013 is de eerste vestiging geopend in Vietnam. In India is men actief sedert 2012. In Myanmar werd de eerste vestiging geopend in 2016. Ook in Thailand is men gestart in 1998 en er zijn in 2017 al 170 vestigingen.

Starbucks en de belasting in Nederland

Starbucks heeft haar bedrijf verdeeld in diverse kleine BV's. Deze verkopen onderling goederen aan elkaar en ze sturen ook rekeningen aan elkaar. Een onderdeel van het bedrijf is Starbucks Manufacturing. Dit deel van het bedrijf heeft in Nederland een brievenbusfirma vanaf 2008. Er is vanaf het moment van vestiging te weinig belasting betaald door het bedrijf. De Europese Commissie heeft in oktober 2015 de Nederlandse staat een boete opgelegd omdat men van mening is dat het bedrijf sedert 2009 staatssteun heeft ontvangen. In 2016 heeft de Nederlandse Staat het bedrijf Starbucks een navordering opgelegd van 25 miljoen euro.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in StarbucksBeleggen in StarbucksEr zijn verschillende bedrijven waarin u kunt beleggen. Zo kunt u beleggen in autobedrijven, kledingketens, elektronicab…
Starbucks en zijn koffiesoortenStarbucks en zijn koffiesoortenIn de Verenigde Staten vindt je inmiddels een Starbucks koffie-winkel op bijna iedere hoek van de straat. De Starbucks t…
Douwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafésDouwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafésIn Amerika zijn de koffiecafés van Starbucks al jaren een begrip. In Nederland ligt dat anders. Hier is het koffiecafé n…
Starbucks: geschiedenis van een koffiehuisStarbucks: geschiedenis van een koffiehuisIn november 2012 wordt bekend dat de koffieketen Starbucks ook dat jaar een record heeft behaald in de omzet. Er wordt e…
Bezoek de originele Starbucks in SeattleBezoek de originele Starbucks in SeattleStarbucks is hedendaags een sterk wereldmerk dat haar koffie verkoopt vanuit meer dan 20.000 vestigingen verspreid over…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Starbucks.com
  • Starbucks.nl
  • http://nos.nl/artikel/2064115-zo-ontwijkt-starbucks-belasting.html
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/19/belastingen-nederland-slaat-starbucks-alsnog-aan-3299872-a1512247
  • http://thediplomat.com/2016/07/how-does-starbucks-succeed-in-china

Reageer op het artikel "Starbucks verkoopt duurzame geproduceerde koffie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 23-07-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!