Liga biscuit en sanovite als tussendoortje

Liga biscuit en sanovite als tussendoortje Velen van ons zijn opgegroeid met tussendoor een Liga biscuit als bijvoeding. Het was voor velen van ons het eerste 'fastfood' dat we kregen als baby. Dit product bestaat anno 2018 nog steeds en is erg populair. Het is leuk om te zien hoe deze producten in de loop der jaren een nieuwe uitstraling kregen. Het bekende Liga biscuitje heeft inmiddels meerdere gezichten en is nog steeds populair onder de jeugd. Wat is het succes van deze van oorsprong kinderbiscuit?

Het ontstaan van Liga

Liga biscuit is ontstaan nadat in 1923 een aantal industriële bakkerijen in Bergen op Zoom een samenwerkingsverband sloten. Dit kreeg de naam LIGA. Er werden vooral koekjes verkocht. De directeur Theo Neutelings, die oorspronkelijk in dienst was gekomen als boekhouder, was op zoek naar een artikel waar wat minder concurrentie in was en in overleg met diverse medici werd besloten dat er behoefte was aan een product wat als bijvoeding kon dienen voor jonge kinderen. Zo ontstond liga biscuit. Neutelings verkreeg octrooi op Liga biscuit. Door toevoeging van mineralen en vitamines ontstond een volwaardig product. De biscuits werden hygiënisch verpakt en konden gemakkelijk bewaard worden. Aardige bijkomstigheid is dat de Heer Neutelings op 88 jarige leeftijd promoveerde tot doctor in de filosofie.

Sanovite als tussendoortje

In 1932 werd gestart met Liga sanovite. Dit gebeurde nadat prof. van Leersum die directeur was van het Nederlands Instituut voor Volksvoedsel gevraagd had om een product dat in Zweden bekend stond als knäckebröd. In Nederland was hier echter niet zoveel belangstelling voor. Maar sanovite werd gezien als een superbroodje. In 1953 werd in Roosendaal een nieuwe fabriek geopend met daarbij een eigen laboratorium. In 1979 kwam de evergreen op de markt. Dit was een biscuit met krenten en zemelen dat als tussendoortje kon dienen. Het product was ontwikkeld in overeenstemming van de richtlijnen gezonde voeding. Zowel in 1990 als in 2004 waren er reorganisaties en werden er nieuwe producten toegevoegd aan het assortiment.

Kraft Food Nederland B.V

Liga heeft een supermarktomzet van 46 miljoen op jaarbasis. In 2011 is de omzet wel enigszins gedaald, vooral in het segment van de evergreens. In 1995 heeft het bedrijf de binnenstad van Roosendaal verlaten. Thans is de naam: Kraft Food Nederland B.V. en het bedrijf is gevestigd in Oosterhout. Het is onderdeel geworden van Lu General biscuits Nederland.

Producten

De producten van Liga worden regelmatig aangepast aan vernieuwde inzichten. In 2018 kunnen we globaal een verdeling maken in:
  • Babybiscuits
  • Evergreen en evergreen crunchy
  • Haverkick
  • Milkbreak
  • Vitalu
  • Belvita

Babybiscuits

Als een baby vier maanden oud is dan kan men al beginnen met het product Liga eerste stap. Deze biscuits kan men verkruimelen in het fruithapje. Er is geen zout toegevoegd en geen gluten, koemelk of kippenei. Deze biscuit bevat extra vitamine B en ijzer. Als de baby 6 maanden oud is dan volgt Liga tweede stap. Zie: Liga Deze biscuits zijn te verkruimelen in een groenten- of fruithapje. Liga derde stap meergranen is een volwaardig tussendoortje voor kinderen die al drie maaltijden per dag eten. Deze biscuits leveren extra ijzer, calcium en B-vitamines. Is het kindje 15 maanden of ouder dan kan men Liga derde stap calcium geven als tussendoortje.

Evergreen

Evergreen wordt gezien als een verantwoord tussendoortje. De koek is gemaakt van volkoren haver- en tarwemeel. De evergreen is een voedzame koek die de tussendoor honger kan stillen. Evergreen is verkrijgbaar in de smaken; krenten, appel en bosvruchten. Daarnaast is er ook Evergreen crunchy die een mueslistructuur heeft en ook in diverse smaken geleverd wordt.

Vitalu

Vitalu werd al sedert 1931 verkocht onder de naam Sanovite. Het zijn crackers die gebruikt worden als een ontbijtproduct.

Milkbreak

Milkbreak zijn vierkante koeken die geschikt zijn voor de schoolgaande jeugd. Ze zijn verpakt per twee stuks en daarom gemakkelijk mee te nemen. De koeken hebben een melkvulling en zijn verrijkt met calcium, ijzer en vitamine B6. Er zijn vijf verschillende smaken. In de verpakking van verschillende milkbreakkoeken zitten spelletjes die men thuis kan spelen. Deze spelletjes zijn ook de vinden op de site van Liga waar men de spelletjes direct kan spelen.

Fruitkick

Fruitkick is een reep die vaak gegeten wordt na het sporten of wanneer men actief bezig is geweest. De reep bevat granen en voedingsvezels met een fruitvulling. Verkrijgbaar in de smaken appel, bosvruchten, perzik-mango. Daarnaast is er nog fruitkick extra met smaken als sinaasappel, chocolade en framboos.

Belvita

Belvita zijn biscuits die sedert 2014 op de markt zijn gebracht en bijzonder geschikt zijn voor het ontbijt. Zij bevatten vijf volkorengranen. Tevens hebben zij als voordeel dat ze langzaam koolhydraten vrijgeven gedurende vier uur. Daarom uitermate geschikt in een dieet.

Voedingswaarde en allergenen in de biscuit

Op de site van Liga staat een tabel waar men nauwkeurig kan opzoeken welke stoffen er in de diverse producten zitten. Voor kinderen die allergisch zijn voor bepaalde stoffen kunnen dan specifieke producten worden gekozen of juist uitgesloten. Tevens is er een aparte tabel waar men kan opzoeken wat de exacte voedingswaarde van een bepaald product is en welke voedingsstoffen het artikel bevat.
Gerelateerde artikelen
Eetpatroon: Afvallen en op gewicht blijven, doe je zó!Eetpatroon: Afvallen en op gewicht blijven, doe je zó!Het wordt zo vaak gezegd. Ga geen dieet volgen, verander je eetpatroon. Dat is veel beter, slimmer en daarbij een meer d…
Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderenGezonde voeding is voor baby's en jonge kinderen erg belangrijk; zij moeten er namelijk van groeien en leren al op jonge…
Gezonde tussendoortjes uit verschillende diëtenGezonde tussendoortjes uit verschillende diëtenTussendoortjes maken of breken een gezond eetpatroon. De extra kilootjes die maar blijven hangen, hebben vaak te maken m…
Welke tussendoortjes geef ik mijn kind?Naast de drie hoofdmaaltijden op een dag heeft een kind misschien nog trek of zin in iets lekkers. Na school moet een ki…

DOC-WORK: flexibele werkplek voor kleine professionalDOC-WORK: flexibele werkplek voor kleine professionalDe flexplek voor ondernemers. Een uurtje werken als je onderweg bent, voorzien van alle professionele gemakken. Of een v…
Bol.com is een succesformule; Wat is de oorzaak?Bol.com is een succesformule; Wat is de oorzaak?Bol.com is een onderneming van Duitse oorsprong. Het bedrijf is als internetbedrijf gestart in 1999. De naam is Bertelsm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Condesign, Pixabay
  • Website LIga
  • Levensbeschrijving heer Neutelings

Reageer op het artikel "Liga biscuit en sanovite als tussendoortje"

Reactie

Christine, 03-12-2018 16:12 #1
Liga is dat het zelfde als vroeger Sanovite? Reactie infoteur, 04-12-2018
Beste Christine,

Dank voor je reactie.
Als je op de website van https://www.liga.nl/ kijkt dan zul je zien dat de oude liga biscuit werd vervangen door Sanovite. Op dit moment heeft dit de naam Vitalu, zie het artikel.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-11-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!