InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bol.com is een succesformule; Wat is de oorzaak?

Bol.com is een succesformule; Wat is de oorzaak?

Bol.com is een succesformule; Wat is de oorzaak? Bol.com is een onderneming van Duitse oorsprong. Het bedrijf is als internetbedrijf gestart in 1999. De naam is Bertelsman On- Line. (BOL.com). Dit bedrijf wat nu in Nederlandse handen is heeft een recordomzet van 318 miljoen euro gehaald in 2010 en er was sprake van groei. In 2018 werd maar liefst een record gehaald van ruim 2 miljard euro. Inmiddels maakt men naast het eigen bedrijf ook gebruik van partners. Het is leuk om regelmatig rond te kijken op te website om een indruk te krijgen van nieuwe producten.

Het ontstaan

Bol.com is in 1999 gestart als internetbedrijf en werd opgericht door Bertelsmann AG. Dit bedrijf was in 1835 ontstaan in Gütersloh als mediabedrijf. De naam Bol.com is afgeleid van Bertelsmann On-Line. In 2002 werd het bedrijf Bol.com verkocht aan een joint venture van drie Duitse aandeelhouders. Sedert 2009 is het bedrijf in handen van de Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte Investments. Dit is een onderdeel van Delta Lloyd. In 2017 is het bedrijf in handen van Ahold Delhaize. Het hoofdkantoor van Bol.com is gevestigd in Utrecht, terwijl het distributiecentrum in Waalwijk staat. In 2010 haalde dit bedrijf een omzet van 318 miljoen euro. In 2018 was de omzet zelfs gegroeid tot een recordhoogte van 2 miljard euro. Het streven is om de omzet in de komende drie jaar te verdubbelen. Om nog meer producten te kunnen leveren maakt men gebruik van partners op het gebied van elektronica, computers en huishoudelijke apparaten. De naam hiervan is thans Bol.com plaza.

Oorzaak van de succesformule

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom mensen graag bij Bol.com hun bestellingen plaatsen. We kunnen denken aan:
  • Het uitgebreide assortiment
  • Een snelle levering
  • Gemakkelijke wijze van betalen
  • Vooral voor studenten handig om tweede hands studieboeken te kopen
  • Men hoeft niet te bieden zoals bij marktplaats op tweede hands artikelen
  • Als geregistreerde gebruiker kan men zelf artikelen te koop aanbieden bij Bol.com

Het assortiment van Bol.com

Op de website van Bol.com kan men terecht voor heel veel verschillende artikelen. In totaal kan men zelfs voor 15.000.000 aankopen hier terecht. Het is alleen al leuk om daar eens rond te kijken om een idee te krijgen van nieuwe producten die er op de markt verkrijgbaar zijn. Grofweg kan men het assortiment van Bol.com verdelen in:
  • Boeken
  • Muziek
  • DVD
  • Speelgoed
  • Games
  • Elektronica
  • Computer
  • Foto service

Boeken

Op het gebied van boeken heeft Bol.com een naam hoog te houden. Naast Nederlandse boeken zijn er boeken verkrijgbaar in diverse andere talen. Maar ook luisterboeken, fotoboeken en studieboeken zijn verkrijgbaar. De afdeling tweede hands boeken is erg groot.

Muziek

Op het gebied van muziek kan men bij Bol.com verfijningen aanbrengen om exact dat product te krijgen wat men zoekt. Nationaal of Internationaal en muziek van allerlei genre is verkrijgbaar. Nieuw of tweede hands alles is mogelijk.

Entertainment

Voor wat betreft entertainment kan men een keuze maken uit tv-series, Disney, Filmhuis en muziek. Ook hier zijn weer de nieuwe uitgaves verkrijgbaar naast tweede hands producten.

Speelgoed

Het is erg leuk om rond te kijken op de site van Bol.com als men een cadeautje moet kopen voor kinderen. Er is een ruime sortering op het gebied van hobby, leren en experimenteren, zingen en muziek maken en elektronisch speelgoed. Maar ook buitenspeelgoed is verkrijgbaar.

Games

Op het gebied van games is Bol.com altijd een snelle aanbieder. Vanzelfsprekend kan men hier de Nintendo en Wii kopen en ook playstation. Zowel nieuw als tweede hands is er een ruim aanbod.

Elektronica

Op de afdeling elektronica vinden we diverse huishoudelijke apparaten maar ook digitale fotografie en digitale videocamera's. Televisie, mobiele telefonie, tablets en E-readers zijn hier te koop.

Computer

Deze afdeling levert laptops, desktops en pc accessoires maar ook printers en software.

Fotoservice

Erg leuk is de afdeling fotoservice. Naast het al bekende foto album kan men hier ook terecht voor het maken van foto wenskaarten of leuke kalenders. Maar ook posters en foto's op canvas of leuke geschenken met eigen foto erop zijn hier verkrijgbaar.

Naast kopen bij Bol.com kan men ook verkopen

Het is mogelijk om uw eigen artikelen te koop aan te bieden bij Bol.com. Hiervoor dient u zich eerst te registreren. De prijs voor het artikel kan men zelf bepalen. De verzendkosten zijn voor rekening van de verkoper. Bestelling, facturering en betaling wordt verzorgd door Bol.com. In tegenstelling tot marktplaats wordt er bij Bol.com niet geboden op artikelen. Veel mensen vinden dit een voordeel. Als een product verkocht is dan ontvangt men het geld na aftrek van de commissie die Bol.com berekent voor zijn bemiddeling. Ook is er het recht van teruggave voor deze artikelen. In totaal zijn er maar liefst 750.000 artikelen in de tweede hands verkoop. Aan Bol.com betaalt de klant voor de bemiddeling 1,95 in plaats van de gebruikelijke verzendkosten. Ongeveer een week na ontvangst van een artikel ontvangt u via Bol.com een e-mail met daarin een aantal vragen ter evaluatie.

Levering van de producten

Als men een artikel koopt bij Bol.com dan wordt dit als het op voorraad is binnen 24 uur afgeleverd. Er is gedurende 14 dagen recht van retour. Is een artikel niet op voorraad dan ontvangt men hiervan bericht. Betalingen kan men verrichten via een acceptgiro, iDeal of creditcard. Bij tweede hands artikelen ontvangt men een pakbon waarop de betaalgegevens vermeld staan. Hiermee kunt u handmatig overboeken.
Gerelateerde artikelen
Little Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes speelgoed is zeer populair kinderspeelgoed. Het speelgoed kenmerkt zich door de uitgesproken vrolijke kleur…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopenHeel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgo…
Bol.com nu ook online speelgoed winkel op www.bol.com/nl/Bol.com nu ook online speelgoed winkel op www.bol.com/nl/Bol.com is in 1999 opgericht en was oorspronkelijk een Duits bedrijf. Inmiddels is het in Nederlandse handen. Het bedrij…
Inkoopmodel KraljicVoor een inkoper of een professional die met inkoop belast is, kan het inkoop model van Kraljic een hulpmiddel zijn om e…
Bronnen en referenties
  • Website Bol.com
  • Wikipedia Bol.com
  • https://www.emerce.nl/nieuws/bolcom-2016-door-omzetgrens-1-miljard-euro
  • https://www.emerce.nl/nieuws/bolcom-twee-miljard-euro-omzet-2018

Reageer op het artikel "Bol.com is een succesformule; Wat is de oorzaak?"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-05-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!