InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Yves Rocher: cosmetica met een plantaardige basis

Yves Rocher: cosmetica met een plantaardige basis

Yves Rocher: cosmetica met een plantaardige basis De winkelketen van Yves Rocher verkoopt vele artikelen op het gebied van gezichtsverzorging, make-up en heeft ook schoonheidswinkels waar je een schoonheidsbehandeling kunt krijgen. Alle artikelen die verkocht worden bij Yves Rocher waren tot 2012 dierproefvrij. Maar ook deze onderneming wil graag in China de markt veroveren en heeft daarom concessies gedaan. China kan zelf besluiten om bepaalde ingrediënten op dieren te testen. Echter de visie van Yves Rocher blijft gehandhaafd en zij doen zelf geen tests op dieren. Men kan de producten kopen in de bestaande winkels maar ook online bestellen is mogelijk.

Wie was Yves Rocher

Yves Rocher was een Franse zakenman. Geboren in 1930 in het dorp La Gacilly. Na de dood van zijn vader toen hij veertien jaar oud was moest hij zijn moeder behulpzaam zijn die een kleine winkel had in textielwaren. Yves Rocher was de grondlegger van de cosmetica winkelketen Yves Rocher. Hij was groot voorstander van het gebruik van natuurlijke ingrediënten in cosmetica producten. Toen een plaatselijke geneeskundige hem het recept gaf voor een cream op basis van speenkruid op plantaardige basis. Yves Rocher besloot deze te gaan verkopen en hij begon te adverteren in de krant Ici Paris. In 1958 startte hij een bedrijf gebaseerd op plantaardige cosmetica en vooral gericht op de verkoop via postbestellingen. De zaak groeide snel en reeds drie jaar later opende hij een eigen winkel. In 1992 ging Yves Rocher met pensioen maar hij keerde nog even terug na de dood van zijn zoon Didier. Sedert 2007 is de kleinzoon Bris aan het bewind. Yves Rocher is gestorven in 2009. Bij dit bedrijf zijn 15000 werknemers in dienst. Het geschat vermogen bedraagt twee biljoen euro. Yves Rocher was een aantal jaren burgemeester van het dorp La Gacilly en heeft hier grote economische vooruitgang in de omgeving gebracht. Het dorp kreeg een fabriek, een laboratorium en een botanische tuin. Yves Rocher was fel tegen het doen van proeven op dieren en een uitspraak van hem is: "als je een cosmetisch product gaat testen op dieren dan weet je niet waar je mee bezig bent ".

De vijf basisprincipes van Yves Rocher

  • Het plantenrijk als enige leidraad
  • Het plantenrijk als enige inspiratiebron
  • Deskundigheid op plantengebied
  • Bescherming van het plantenrijk
  • Het plantenrijk is voor en van iedereen

Telen van gewassen voor cosmetica

In Frankrijk heeft het bedrijf 55 hectare grond waar biologisch geteeld wordt. Bedreigde plantensoorten worden beschermd. Er wordt gewerkt met 100% plantaardig actieve stoffen. Voor de verpakking wordt papier gebruikt uit bossen die duurzaam zijn beheerd en men bespaart op plastic door gebruik te maken van eco-tubes. Er worden 250 natuurlijke bestanddelen gebruikt die afkomstig zijn van planten.

Geen dierlijke bestanddelen

Er worden geen dierlijke bestanddelen gebruikt. Zo is het collageen is vervangen door de polyosiden van de Acacia Senegal, en de synthetische zonnefilters door de mangiferine uit de Aphloia. Er wordt nauwkeurig bepaald welke concentraties goed resultaat geven. Sinds 1959 heeft Yves Rocher meer dan 50 patentfamilies uit de plantenwereld op zijn naam geschreven.

Wat zijn de producten van Yves Rocher

  • Gezichtsverzorging
  • Make- up
  • Lichaam- en zonnebrand
  • Haarverzorging
  • Bad en Douche
  • Herenverzorging
  • Voedingssupplementen
  • cadeau-ideeën

Gezichtsverzorging

Hierbij kunnen we denken aan reiniging van de gezichtshuid en verzorgende lotions. Maar ook crême om het verouderingsproces tegen te gaan. Er is dag en nachtverzorging voor de verschillende types huid.

Make- up

Hierbij zijn producten verkrijgbaar voor de ogen, de lippen en de teint.

Lichaam- en zonnebrand

Er zijn een groot aantal verzorgingsproducten voor de lichaamshuid. Geparfumeerde hydraterende crème en milk, hydratatie tegen huidveroudering, verzorging tegen zware benen, liftende verzorging voor de borsten.

Haarverzorging

Shampoo en haar conditioners zijn verkrijgbaar. Producten ter verbetering van de structuur van het haar.

Bad en Douche

Het plantenrijk als bron van plezier. Onder dit motto worden bad en doucheproducten verkocht voor het hele gezin op basis van planten- en bloemenextracten

Herenverzorging

Bij herenverzorging denken we aan douche en deodorant producten en eau de toilette. Maar ook gezichtsverzorging en anti-age producten.

Voedingssupplementen

Producten om af te slanken, vocht afdrijvende middelen maar ook producten om energie en weerstand te versterken. Tevens vitaminen en mineralen en producten voor een gezonde en goede nachtrust.

Cadeau-ideeën

In leuke cadeau verpakking zijn allerlei soorten zeep en olie te verkrijgen alsmede parfum en eau de toilette.

Waar vinden we de winkels van Yves Rocher

In bijna alle grote steden vinden we een winkel of schoonheidssalon van Yves Rocher. Maar de producten zijn ook online te bestellen. De verzendkosten bedragen in 2017 bij een bestelling boven de tien euro 3,25 euro. Er zijn echter aanbiedingen waarbij de verzendkosten gratis zijn.

Yves Rocher en de Chinese overheid

In april 2012 is Yves Rocher in opspraak gekomen nadat gebleken is dat er wel degelijk producten in China verkocht worden waarbij door de Chinese Overheden getest wordt op dieren. Yves Rocher heeft daarbij een keuze gemaakt om zich niet terug te trekken maar in onderhandeling te blijven met de Chinese overheid. Het gaat in het kader van dit artikel te ver om de reactie van Rocher volledig hier te publiceren maar deze is wel terug te lezen.
Gerelateerde artikelen
Het succes van Yves RocherHet succes van Yves RocherYves Rocher is één van de succesvolste cosmetica leveranciers. Yves Rocher is al jaren een begrip voor vele vrouwen in N…
Yves Rocher en de kruidenHet is jaren geleden dat ik ontdekte dat zelfs cosmetica-giganten zoals Ives Rocher blijkbaar in planten geïnteresseerd…
Beauty webshops & tips: snel cosmetica kopenBeauty webshops & tips: snel cosmetica kopenOnline aankopen doen wordt tegenwoordig steeds populairder. Het is makkelijk, handig als je geen tijd hebt om naar het c…
Plantaardige cosmetica productenPlantaardige cosmetica productenProducten uit de natuur gebruiken voor je lichaam, het klinkt zo van zelfsprekend. Want wat is beter dan dat en helpt de…
Yves Saint Laurent, gepest, verslaafd en beroemdYves Saint Laurent, gepest, verslaafd en beroemdYves Saint-Laurent was een van ís werelds beroemdste modeontwerpers. Hij overleed toen hij 71 jaar was aan de gevolgen v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Annca, Pixabay
  • Wikipedia Yves Rocher
  • Website Yves Rocher

Reageer op het artikel "Yves Rocher: cosmetica met een plantaardige basis"

Reacties

Colinda, 03-09-2018 12:27 #4
Ik ben vanaf '95 postorderklant van Yves Rocher en vraag me af of de producten en eind ingredienten dierproefvrij zijn die in Europa( Nederland) geleverd worden? Het is me niet duidelijk.

Hartelijke groeten, Colinda Reactie infoteur, 05-09-2018
Beste Colinda,

De producten van Yves Rocher zijn in zoverre dierproefvrij dat er in Europa niet getest wordt op dieren. In China ligt dat anders. Of we in Europa alleen artikelen kunnen kopen die niet in China getest zijn kan ik je niet vertellen. Misschien kun je zelf het bedrijf om uitleg vragen.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Gerda de Ryck, 05-06-2017 17:16 #3
Hallo
Het is me nogal onduidelijk de producten in Europa zijn die ook getest op dieren. Ze worden in Frankrijk gemaakt of niet.
Help ik heb jarenlang gebruikt in vertrouwen en weet het nu niet meer
groetjes Gerda Reactie infoteur, 07-06-2017
Hallo Gerda,

In Europa worden de producten van Yves Rocher niet getest op dieren. Echter er worden ook producten in China verkocht en dit land is vrij om zelf producten op dieren te testen. Daarom stond de firma voor de keuze om ofwel zichzelf terug te trekken ofwel in gesprek te blijven met de Chinese overheid. Zij hebben gekozen voor het laatste. Maar de visie van Yves Rocher en de bescherming van de natuur staan bij deze firma hoog in het vaandel.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Nora, 15-04-2013 11:44 #2
Ik vind dit artikel en vooral de titel erg misleidend. Het lijkt bijna op reclame voor Yves Rocher nu ze hun beschadigde imago - omtrent dierproeven - willen verbeteren. Yves Rocher test wel degelijk op dieren China, sinds een paar maanden geven ze dit ook toe in hun statement en zijn alle dierproefvrije symbolen en certificaten ingetrokken en van de website afgehaald.

Ik en overige consumenten zouden het erg fijn vinden als jullie de misleidende titel aanpassen en de waarheid over Yves Rocher vertellen: dat ze voor het grote geld in China van diervriendelijk naar dierproeven zijn overgestapt. Reactie infoteur, 16-04-2013
Dank voor uw reactie. Zoals U kunt zien heb ik de titel inmiddels gewijzigd en ook in de aanhef de tekst gewijzigd. In het artikel zelf was al melding gemaakt van de Chinese wetgeving en dat heb ik nog wat nadrukkelijker vermeld.
Vr. groet,
Celientje1.

Molly, 24-01-2013 12:37 #1
Yves Rocher is niet langer dierproefvrij! Yves Rocher verkoopt aan China, waarbij het verplicht is om te testen op dieren! Reactie infoteur, 24-01-2013
Dank voor Uw reactie.
Ik zal dit verder gaan onderzoeken en zo nodig het artikel aanpassen. Zou het wel erg vinden als dit juist is.
Vr. groet.
Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 27-09-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 4
Schrijf mee!