InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Kosten accountant of boekhouder

Kosten accountant of boekhouder

Kosten accountant of boekhouder Kosten accountant of boekhouder: Veel ondernemers kiezen ervoor om hun administratie uit te besteden door een boekhouder of accountant in dienst te nemen. De kosten voor een boekhouder of accountant kunnen behoorlijk oplopen. U kunt besparen op deze kosten door een deel van de administratie voor eigen rekening te nemen. Wat kost een boekhouder en wat kost een accountant? Wat zijn de uurtarieven?

Soorten accountants

Er zijn twee soorten accountants: de AA-accountant en de RA-accountant. De AA-accountant (accountant-administratieconsulent) heeft een HBO-opleiding gevolgd en werkt bij kleine mkb-bedrijven in Nederland. De RA-accountant is universitair geschoold en werkt voor grotere ondernemingen, zoals multinationals, en overheden. De RA-accountant heeft een hoger uurtarief dan een AA-accountant. Daar staat tegenover dat hij vaak over meer specifieke deskundigheid beschikt.

Kosten accountant

Bij het bepalen van het uurtarief laat een accountant een aantal factoren meewegen, zoals de aard en complexiteit van de werkzaamheden, het tijdsbestek en zijn kennis en ervaring. De tarieven van een AA-accountant liggen gemiddeld rond de € 90 en € 130 per uur. Daarnaast zijn er accountantskantoren, waarvan de uurtarieven schommelen tussen € 50 en € 500 per uur. Hoe groter het accountantskantoor, des te hoger het uurtarief.

Besparen op de kosten van accountant

U kunt besparen op de kosten van een accountant door het toepassen van de volgende tips:
  • Vraag meerdere offertes op, bij voorkeur in de buurt
  • Maak duidelijke prijsafspraken vooraf en leg de opdracht en prijs vast in een opdrachtbevestiging. Leg daarin vast welke werkzaamheden de accountant moet verrichten binnen welk tijdsbestek
  • Vraag hoe u zelf de accountantskosten kunt beperken of gebruik een online boekhoudprogramma, zodat u de simpele administratieve klussen niet hoeft uit te besteden
  • Kies een accountant die bij u en bij uw organisatie past.
  • Als ondernemer kunt u gebruikmaken van het gratis spreekuur van de Kamer van Koophandel.

Kosten jaarrekening & aangifte IB

In het geval van een BV is een jaarrekening wettelijk verplicht. U moet als eigenaar van een middelgrote of grote onderneming de jaarstukken laten controleren door een accountant. Deze maakt een accountantsverklaring op. De kosten van een jaarrekening variëren van € 1.000 tot € 3.000 exclusief BTW. Hetzelfde geldt voor de kosten van een IB-aangifte.

Kosten boekhouder

Dan nu het uurtarief van de boekhouder. De boekhouder heeft een lagere opleiding genoten dan de accountant – doorgaans MBO. De kosten zijn lager. Kleine ondernemingen en ZZP’ers kunnen volstaan met het inhuren van een boekhouder in plaats van een accountant. Een boekhouder heeft als taak om ervoor te zorgen dat de rekeningen correct worden opgesteld, maar hij mag geen accountansverklaring afgeven. U kunt op de kosten van een boekhouder besparen door inkomende en uitgaande facturen zelf in een boekhoudprogramma te zetten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Offerti.nl

Reageer op het artikel "Kosten accountant of boekhouder"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 25-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!