InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Tarievenonderzoek: wat verdien je als freelancer?

Tarievenonderzoek: wat verdien je als freelancer?

Tarievenonderzoek: wat verdien je als freelancer? Wat verdien je als freelancer? Volgens onderzoek staan de tarieven van freelancers flink onder druk. Daarbij valt op dat er forse regionale verschillen in beloning zijn. Hoe staan freelancers ervoor, en wie is er nog het beste af? En waarom is 'freelancer-shoppen' zo'n veelbelovende ontwikkeling? Lees verder... 'De' freelancer bestaat natuurlijk niet. Het freelancen is langzamerhand zo gebruikelijk in alle sectoren, dat de verschilllen in beloning die 'beroepsbreed' bestaan ook de freelancer treffen. Maar als je dan toch een gemiddelde berekent, verdient een freelancer 49 per uur. Dit blijkt uit onderzoek van Freelancematch.nl. Dat is een relatief (zeer) laag bedrag, want het komt neer op 30% minder beloning dan een jaar ervoor. Al worden freelancers vaak populairder naarmate de economische tijden slechter worden -zoals nu- blijkbaar vertaalt dat zich niet in de beloning.

Enorme achteruitgang

Opvallend is de achteruitgang in tarief die mobiele-applicatiebouwers treft volgens het onderzoek van Freelancematch.nl. Op dit moment betaalt de opdrachtgever hen 49 per uur, en vorig jaar was dat het dubbele: 100 per uur. Terwijl uitzendbureaus signaleren dat de vraag naar administratief personeel zich slecht herstelt, blijkt dat ook uit de beloning van administratieve freelancers. Secretaresses, toch vanouds een van de meest gewilde beroepsgroepen, hebben nu een bescheiden tarief van 34 per uur en dat is een verlaging van liefst 39% ten opzichte van het jaar ervoor. Voor wie schijnt het geldelijke zonnetje dan nog wel? Voor vertalers, als je kijkt naar percentages alleen. Met 21% meer beloning dan dan een jaar geleden, is hun tarief 41. Echter: als je de professionele beroepsniveaus hiertegen afzet, blijft de beloning vrij mager.

Stad-hoppen?

Vrij opmerkelijk is dat grote regionale verschillen bestaan, die wel iets weghebben van de verschillen die in de kranten worden gepubliceerd rondom horecaprijzen! In Groningen zijn de gemiddelde uurtarieven het laagst met een uurtarief van 35, terwijl Amsterdam niet alleen topper is in het berekenen van bierprijzen op het terras, maar ook qua freelancetarieven. In Amsterdam kost een freelancer gemiddeld 73!

Hoe en wat

Freelancematch.nl hield haar onderzoek onder 6.937 freelancers. Het onderzoek van Freelancematch.nl is het enige onderzoek in Nederland dat zich richt op tarieven van freelancers, en wel in vergelijking met historische tarieven. Hoe werkt het onderzoek? Als een freelancer via Freelancematch.nl op een opdracht reageert, vult deze een uurtarief in op de site. Aan de hand van die ingevulde tarieven, heeft Freelancematch.nl het gemiddelde uurtarief berekend per beroepsgroep en per regio. Overigens lag hier een onderdrempel, en zijn alleen gegevens verwerkt van categorieën met minimaal 60 respondenten. Er werd met name onderzoek gedaan naar tarieven van freelancers en ZZPers in de zakelijke dienstverlening. Daaronder vallen onder andere tekstschrijvers, vertalers, software ontwikkelaars, boekhouders en secretaresses.

Shoppen met opdrachten

Het is niet zulk goed nieuws voor freelancers dat tarieven zo sterk onder druk staan - maar voor opdrachtgevers is het juist wel een voordeel. Wie een freelancer nodig heeft, kan namelijk het beste eens rondshoppen, als de opdracht het toelaat! Als iemand in Noord Holland woont en toch besluit eens in Groningen op zoek te gaan, kan diegene weleens 45% besparen . Als je een top vier maakt van goedkoopste 'freelance-provincies' komen er achtereenvolgens te staan: Groningen ( 35), Zeeland ( 37) en Overijssel ( 44). Het laat zich bijna wel raden dat de duurste 'freelance provincies' in de Randstad zitten. De allerduursten-top drie bestaat achtereenvolgens uit Noord-Holland ( 64), Utrecht (62) en Zuid-Holland ( 60). Juist omdat Amsterdam een relatief sterk terugverende freelancersmarkt kent, zijn de tarieven daar het meest overeind gebleven.

Over Freelancematch.nl

Freelancematch.nl is een marktplaats voor freelancewerk. Freelance opdrachten worden op de site geplaatst door ondernemers, en hierop reageren freelancers die de site bezoeken. Met name werkt Freelancematch.nl met opdrachten in de hoek van vertalen, websites maken, marketing, consultancy en financiele opdrachten. Meer dan 12,000 freelancers en opdrachtgevers gebruiken de site regelmatig voor het aanbieden of zoeken van opdrachten.

Alle cijfers en details weten? Surf naar www.freelancematch.nl
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Freelancematch.nl

Reageer op het artikel "Tarievenonderzoek: wat verdien je als freelancer?"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!