InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Start je eigen webshop

Start je eigen webshop

Start je eigen webshop Een eigen webshop beginnen is zo gedaan. Maar er is een verschil tussen een online hobbywinkeltje en een echte internetonderneming. Wil jij een eigen webshop beginnen, maar weet je niet zo goed hoe je moet starten? Hieronder vind je alle informatie over het starten van een webshop, waar je allemaal aan moet denken en hoe je die webshop tot een succes kan maken.

Stap 1: wat ga je verkopen?

In een webshop winkelen is totaal anders dan winkelen in een gewone winkel. Daar kun je spullen aanraken, oppakken en passen. In een webshop kun je alleen informatie halen uit een foto en een omschrijving en daarom is het belangrijk om als startende ondernemer een product te kiezen wat je makkelijk via het web kunt verkopen. Kinderspeelgoed zul je makkelijker verkopen dan badkleding. Dit komt omdat je badkleding eerst moet passen en daarom gaan veel mensen daar liever voor naar een echte winkel.

Denk ook na over hoe je de producten in gaat kopen. Kun je er bijvoorbeeld makkelijk aankomen? Hoeveel sla je er van in? Heb ik voldoende ruimte om de producten op te slaan? Een grote voorraad betekend een snellere levertijd, maar je loopt dan wel het risico dat je met de spullen blijft zitten.

Stap 2: hoe ga je je webshop noemen?

De naam voor je webshop is erg belangrijk. Het is je reclamebord en het bepaalt je vindbaarheid via zoekmachines. Zorg er daarom voor dat de door jouw gekozen naam uniek is. De naam van je webshop verwerk je in het webadres van je site. Als de naam voor je webshop 'chantal's tuinartikelen' is, dan wordt dit bijvoorbeeld: www.chantalstuinartikelen.nl. Registreer jouw domeinnaam en zoek vervolgens een voor jou passende webshop hosting uit.

Stap 3: je webshop bouwen

Er zijn een aantal webshop hosting aanbieders, waarbij je je webshop voor weinig geld al online heb staan. Je krijgt een standaard design, makkelijke online software en een betaalprogramma. Je kunt er echter ook voor kiezen om zelf een unieke webshop te creëren. Je hebt dan een leuk ontwerp, een huisstijl en een CMS systeem nodig. Met het CMS systeem beheer je jouw webshop en bepaal je wat er voor de aspirant kopers te zien is. Een andere oplossing voor een mooi en overzichtelijk ontworpen webshop, is het inschakelen van een profesioneel bureau.

Stap 4: Zorg voor verkoopwaar

Bedenk waar je je artikelen in gaat kopen. Ga je naar een groothandel waar andere winkeliers ook hun spullen kopen, of ga je op zoek naar wat exclusievere artikelen? Het is goed om een gemixt assortiment te hebben, zoals een combinatie van spullen die heel bijzonder zijn en spullen die mensen overal kunnen kopen en nog even snel mee bestellen bij jou digitale kassa.

Stap 5: Maak je artikelen aantrekkelijk

Zorg voor mooie en duidelijke afbeeldingen van de door jou te verkopen artikelen. Plaats daar een goede en uitgebreide omschrijving bij en prikkel daarbij je klanten met verleidelijke teksten, zoals: 'deze hippe en duurzame tuinbank, is dankzij het strakke design een pronkstuk in iedere tuin'. Maak ook een pagina met jouw bedrijfsinformatie en verzorg deze informatie goed. Daarmee geef je mensen het vertrouwen dat jouw winkel serieus en betrouwbaar is.

Stap 6: Promotie

Nu is je webshop klaar en kan je met veel lawaai van start. Maak een Hyves-pagina, een Facebook-pagina en een Twitteraccount aan. Laat op al jouw digitale netwerken weten dat jouw webshop vanaf heden geopend is. Daarnaast is het slim om te investeren in promotie. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden voor google adwords. Zo zorg je ervoor dat je goed wordt gevonden in de belangrijkste zoekmachine. Je kunt ook adverteren op sites die gericht zijn op jouw markt. Als je zelf geen tijd hebt voor de promotie van jouw site, kun je ook een pr-bureau inschakelen. Zij helpen jou dan aan online en offline promotie.

Overige zaken

Tot slot zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je een webshop start.
  • Hou er rekening mee dat je webshop 24 uur per dag is geopend. Bestelling komen ook 's nachts of tijdens je vakantie binnen. Je moet er dus voor zorgen dat je bestellingen altijd netjes worden afgehandeld.
  • Over je verdiensten moet je belasting betalen. De belastingdienst controleert streng op de verdiensten van webshops. Zorg er dus voor dat je je verdiensten goed bijhoud.
  • Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel. Op veel plaatsen waar je je artikelen in kunt kopen heb je namelijk een Kamer van Koophandel- nummer nodig.
  • Zorg er voor dat je op de hoogte bent van de wettelijke regelgeving voor webwinkels.
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips webshop beginnenTips webshop beginnenWinkelen via internet is een verschijnsel dat steeds meer toeneemt. Hoe moet je een webshop of webwinke starten? Waar mo…
Geld verdienen met een webshopGeld verdienen met een webshopGeld verdienen met een webshop klinkt voor velen als een moeilijk te realiseren zaak, maar niets is minder waard. Een ei…
Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshopZelf je eigen webwinkel beginnen lijkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Met speciale webwinkel software bouw je in ee…
Een eigen webshop beginnenEen eigen webshop beginnen: het is nog steeds voor veel mensen een droom. Maar een webshop begin je niet zomaar, er komt…
Kruidvat webshop: informatie en beoordelingDe Kruidvat webshop is een van de grootste online drogisterijen van Nederland. Bent u benieuwd naar het assortiment van…

Reageer op het artikel "Start je eigen webshop"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 10-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!