InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Apple versus Google merkenstrijd laait weer op met de ipad2

Apple versus Google merkenstrijd laait weer op met de ipad2

Apple versus Google merkenstrijd laait weer op met de ipad2 De strijd om de gunst van de consument kent vele fronten. Wat maakt een merk, wat beweegt een consument tot een aankoop? Waar identificeren we ons graag mee? Denkt de consument daadwerkelijk na over het bedrijf waar hij het product van afneemt? Zijn het alleen de bedrijven zelf die hier mee bezig zijn? In de strijd der giganten zijn Apple en google aan elkaar gewaagd. Hoe kunnen twee totaal verschillende bedrijven eenzaam aan de top vechten om de gunst van de consument?

Marketing

De gunst van de consument, daar draait het om. In de strijd om de titel "meest waardevolle technologiebedrijf ter wereld" stond Google lang op eenzame hoogte. Van 2006 tot 2010 kwam niemand in de buurt. De Brandz lijst van 2011 zoals die gepubliceerd werd op millwardbrown, laat nu Apple zien als grote winnaar. Het merk is ten opzichte van het jaar daarvoor met 84% in waarde toegenomen. Deze stijging is vooral te danken aan het overweldigende succes van de iPhone en iPad. De merkwaarde van Google daalde met 2%.

Grote verschillen

Je zou verwachten dat de twee top bedrijven veel overeenkomsten zouden hebben, simpel om het feit dat ze nek aan nek vechten om de gunst van de consument. toch is niets minder waar. Apple en Google zijn qua structuur haast elkaars tegenpolen. Heeft Google een hele open, democratische bedrijfsstructuur, bij Apple worden de gelederen regelmatig gesloten en staat topman Steve Jobs op eenzame hoogte. Hij richtte Apple op in 1976, vertrok met ruzie in de tachtiger jaren. Kwam terug in 1997 en lijkt bij Apple alles te beslissen, tot aan de kleur van de bus waar medewerkers mee van en naar het hoofdkwartier in Cupertino vervoerd worden. Apples hoofdkwartier is hermetisch afgesloten voor de buitenwereld, toch is er een hardnekkig gerucht dat de topman aan vertrek denkt, Jobs heeft alvast zijn medewerking beloofd aan een biografie die in 2012 moet verschijnen.

Op elkaars hielen

De strijd tussen Apple en Google wordt door de bedrijven zelf zeker serieus genomen. Regelmatig proberen ze elkaar de loef af te steken. Zo was er een aanvaring in februari 2011 toen op dezelfde dag dat Apple de iPad-applicatie voor The Daily presenteerde, Google naar buiten kwam met Android Honeycomb (het operating systeem ontwikkelt voor tablets). Zo liet Google zien dat het kosten noch moeite zal sparen om de voorsprong die Apple heeft ten aanzien van tablets in te halen. De introductie van de Ipad2 eind maart 2011 zette Apple natuurlijk weer optimaal in de schijnwerpers van de tablet consument.

Hebben

Dat is het. Je wil het gewoon hebben. Tijdens een workshop hoorde ik weer de uitdrukking; "Een Apple wordt gekocht, niet verkocht". Als ik naar mezelf kijk is dat waar. Op het moment dat ik naar de store ging voor mijn iPhone, hoefde de verkoper mij helemaal niet meer te overtuigen. Ik wist al waar ik voor kwam. Advies over de werking en de hoogte van het abonnement waren de enige gesprekspunten. En op dit moment voel ik hetzelfde over de iPad 2. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik hem nog niet eens heb gezien of vastgehouden. Maar ik weet nu al dat ik hem wil. Dat is wat Apple met miljoenen consumenten over de hele wereld doet. Het creëert een verlangen.

Eerlijk delen

De kracht van Google zit in "eerlijk delen". Open, gezamenlijk, met elkaar. Dat zijn termen die opkomen als je aan Google denkt. De zoekmachiene heeft al zeer veel nuttige broertjes en zusjes in de Google familie. Vertalen, online shoppen, Chrome, de eigen internetbrowser en een scala aan advertentie mogelijkheden. Ook stort Google zich op de Android markt en gaat de confrontatie met Apple aan. Android market, de applicatiewinkel van Google, zal naar verwachting eind 2011 groter zijn dan de App store.

Wie heeft de toekomst

Bij Apple denken ze dat de medewerkers van nu kunnen leren goede beslissingen voor de toekomst van Apple te nemen door via een pas opgerichte Apple Academie de beslissingen van topman Steve Jobs te bestuderen. Ook onderhandeld Apple met spraakherkenningstechnologie bedrijf Nuance, en dat doet ons vermoeden dat in het verwachte bestuuringssysteem IOS 5 spraakherkenningstechnologie een belangrijke rol zal spelen. Bij Google voegen ze video-chat toe aan Google Talk voor Android, en start een fotodienst voor interieurs van bedrijven. Over haar zoekmachine zegt Google; “Een gezond web en tevreden gebruikers zijn voor ons de sleutel naar de toekomst.”
© 2011 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.millwardbrown.com
  • www.digicatie.nl
  • www.winmag.nl
  • www.google.nl
  • www.computerworld.nl

Reageer op het artikel "Apple versus Google merkenstrijd laait weer op met de ipad2"

Infoteur: Enna-online
Laatste update: 16-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!