InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Eenmanszaak of BV?

Eenmanszaak of BV?

Als ondernemers een bedrijf starten, kiezen zij een rechtsvorm. Veel beginnende ondernemers twijfelen tussen het oprichten van een eenmanszaak en een BV. In dit artikel worden de verschillen tussen de BV en de eenmanszaak besproken. Die liggen vooral op het gebied van aansprakelijkheid en belasting.

Wat is een eenmanszaak?

Een eenmanszaak is een rechtsvorm waarbij één persoon de zeggenschap heeft in het bedrijf. Er wordt juridisch geen onderscheid gemaakt tussen het vermogen van de onderneming en het privévermogen van de eigenaar. De ondernemer moet inkomstenbelasting betalen en kan gebruik maken van veel fiscale voordelen en aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek.

Wat is een BV?

De BV (Besloten Vennootschap) is een commerciële rechtspersoon. Het maatschappelijk kapitaal is verdeeld in aandelen die niet vrij overdraagbaar zijn. Daarom is het ook een “besloten” vennootschap: de aandelen staan op naam en zijn niet vrij overdraagbaar. Het verbod voor aandeelhouders om hun aandelen vrij aan andere over te dragen, moet worden opgenomen in de statuten. Dit wordt een “blokkeringregeling” genoemd.

Verschillen tussen eenmanszaak en BV

De belangrijkste verschillen tussen de eenmanszaak en de BV zijn de volgende:
  • Bij een BV is het kapitaal verdeeld in aandelen; bij de eenmanszaak is er één eigenaar
  • Aansprakelijkheid: bij de BV is het privévermogen van de ondernemer afgeschermd, terwijl de eigenaar van een eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk is.
  • Belasting: een ondernemer die een eenmanszaak heeft, betaalt inkomstenbelasting. Voor de BV geldt vennootschapsbelasting
  • Kosten in de oprichting: bij de eenmanszaak zijn er geen kosten

Oprichten eenmanszaak

Het is eenvoudig om een eenmanszaak op te richten. Het is voldoende om een bezoek te brengen aan de Kamer van Koophandel en een geldig legitimatiebewijs te tonen. De kosten van inschrijving bedragen ongeveer vijftig euro.

Oprichting BV: oprichtingsakte & verklaring van geen bezwaar

De oprichting van een BV kent daarentegen meer formaliteiten. Zo moet de oprichtingsakte worden opgesteld en ondertekend door een notaris. Daarnaast is er een verklaring van geen bezwaar nodig voor het ministerie van justitie.

Startkapitaal BV

Voor de oprichting van een BV geldt dat de wet een minimum startkapitaal eist van €20.000.

Aansprakelijkheid eenmanszaak

De eigenaar van een eenmanszaak is aansprakelijk voor de schulden van de onderneming. Als hij getrouwd is in gemeenschap van goederen, is de partner tevens hoofdelijk aansprakelijk. Schuldeisers kunnen dus beslag leggen op het privévermogen van de eigenaar (en zijn eventuele partner).

Aansprakelijkheid BV

Een BV is een rechtspersoon en leidt in het juridisch en economisch verkeer een zelfstandig leven, onafhankelijk van de ondernemer. Schuldeisers van een BV kunnen dus alleen het vermogen van de onderneming aanspreken. Het privévermogen blijft buiten schot.

Belasting eenmanszaak & BV

De eigenaar van de eenmanszaak betaalt inkomstenbelasting. Een BV valt echter onder de vennootschapsbelasting. Het vaste tarief van deze belasting (34%) kan aanzienlijk voordeliger zijn dan het tarief van de inkomstenbelasting. Bij een bedrijfswinst van meer dan €50.000 is het fiscaal gezien aantrekkelijk om een BV te starten.
Gerelateerde artikelen
Rechtsvorm: de EenmanszaakDe meest eenvoudige rechtsvorm is de eenmanszaak: behalve inschrijving bij de Kamer van Koophandel zijn er weinig lastig…
Rechtsvorm kiezenAls je start met een onderneming moet je een rechtsvorm kiezen voor het bedrijf. De meeste starters beginnen als zelfsta…
Eenmanszaak: voordelen & nadelenEenmanszaak: voordelen & nadelenDe oprichting van een eenmanszaak is eenvoudig, zonder veel formaliteiten. U bent zelf eigenaar en kunt uw beleid naar e…
Coöperatie oprichten: fiscaal voordeel en aansprakelijkheidCoöperatie oprichten: fiscaal voordeel en aansprakelijkheidU kunt in 2019 een coöperatie oprichten, daardoor minder belasting betalen en minder risico lopen. Maar wat is de coöper…
Rechtsvorm: de Vennootschap onder firma (vof)Een vennootschap onder firma is een rechtsvorm waarbij meerdere personen onder een gezamenlijke naam een bedrijf beheren…
Bronnen en referenties
  • Kvk
  • Basisboek recht

Reageer op het artikel "Eenmanszaak of BV?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!