InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bedrijf: Douwe Egberts

Bedrijf: Douwe Egberts

Douwe Egberts. Er zullen maar weinig mensen zijn die nooit een product van dit merk in hun handen hebben gehad. Al jaren lang kopen vele mensen hun koffie bij het bedrijf. Hoewel het merk nu niet meer weg te denken is uit de schappen, is het klein begonnen toen in 1753 een klein winkeltje in koloniale waren werd geopend in het Friese Joure. Sindsdien wist het winkeltje zich te profileren.

De geschiedenis van Douwe Egberts

Egbert Douwes en zijn vrouw Akke Thijsses, opende in 1753 een winkeltje in Joure. Hier verkochten zij koloniale waren, zoals koffie, thee en tabak. Twee jaar later schonk Akke het leven aan een zoon: Douwe Egberts. Al spoedig werkte hij in de winkel van zijn ouders. De zaken gingen erg goed, zo goed dat de winkel in leven werd gehouden na de dood van Douwe. De winkel kreeg de naam Firma van de weduwe van Douwe Egberts. Enkele jaren later verplichtte Napoleon iedere burger om een achternaam te hebben. Hoewel de familie van Douwe Egberts de naam de Jong koos, bleef de winkel in Joure bekend als de winkel van Douwe Egberts.

Door de jaren heen bleven de zaken goed gaan. Dit betekende dat de winkel zich in 1919 kon uitbreiden. In Utrecht werd een filiaal geopend. Vanaf dat moment zou het bedrijf zich snel ontwikkelen en steeds groter worden. Om klanten te trekken, bedacht men een spaarsysteem, waarmee trouwe klanten beloont werden voor hun trouwheid. Bij een aantal behaalde spaarpunten, kregen deze klanten namelijk een geschenk. Dit succesvolle systeem bestaat nog steeds, net als Douwe Egberts, dat in 2003 de mijlpaal van 250 jaar bestaan bereikte. In 1978 werd Douwe Egberts een onderdeel van Sara Lee corporation. Dit zorgde er niet voor dat Douwe Egberts stopte met het ontwikkelen van nieuwe producten. Het logo van het bedrijf werd vernieuwd en in 2001 werd de zeer populaire Senseo voor het eerst verkocht.

Spaarpuntensysteem van Douwe Egberts

Het spaarpuntensysteem is nog altijd actief en ook zeer populair. Alle koffie producten van Douwe Egberts, inclusief die van Senseo, en die van Pickwick bevatten spaarpunten. Deze kunnen uit de verpakking geknipt worden en later ingewisseld worden voor een geschenk.

Hoeveel punten heeft elk product?

  • De hoeveelheid punten die men krijgt per product, hangt af van het product
  • Pickwick thee heeft vier punten
  • Senseo bevat 20 punten
  • Douwe Egberts koffie bevat 10 of 20 punten ( afhankelijk van de grote van het pak)

Waarvoor zijn de punten inruilbaar?

De punten zijn voor veel verschillende dingen inwisselbaar. Zo worden er koffiezetapparaten aangeboden, maar ook hele serviezen. Ook is het mogelijk om gewoon koffie te kopen voor de punten. Omdat de meeste producten vrij prijzig zijn, kunt u er voor kiezen om het product deels met punten te kopen en deels met geld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.de.nl

Reageer op het artikel "Bedrijf: Douwe Egberts"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 22-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!