InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen en risico's

Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen en risico's

Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen en risico's Beschik je als onderneming of non-profitorganisatie, (noodgedwongen) over te veel bedrijfsruimte, dan kan het een optie zijn om tijdelijk die overtollige ruimtes te verhuren. Dat is vaak veel gunstiger dan zelf te verhuizen naar een kleinere huisvesting. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan het (onder)verhuren. Want op bijvoorbeeld een clandestiene wietplantage zit niemand te wachten.

Wel of niet verhuren

Als je hebt moeten reorganiseren, wat wellicht tot ontslagen heeft geleid, kan het zijn dat je als bedrijf veel te ruim bent gehuisvest, wat natuurlijk onnodige kosten met zich meebrengt. Onderverhuur kan dan een gunstige (tijdelijke) oplossing zijn. Maakt u gebruik van een huurpand, dan zult u allereerst moeten nagaan of het wel is toegestaan om één of meer ruimtes onder te verhuren. Dat kunt u vinden in het huurcontract. Stel u zelf ook de vraag hoe lang u een overschot aan ruimte denkt te hebben en of het voor een relatief korte tijd wel de moeite waard is om onder te verhuren. Verwacht u dat u langere tijd of wellicht permanent te veel ruimte zult hebben, dan is de keuze niet zo moeilijk. Sowieso is het belangrijk om in het huurcontract goede afspraken over de looptijd te maken.

Geluidsoverlast

Realiseert u zich goed dat menige onderneming geluid, stank e.d. kan produceren. Dus denk goed na wie u in dit opzicht wel of niet als huurder accepteert. Stel eventueel criteria voor u zelf vast op gebied van overlast en neem deze criteria op in het huurcontract. Want wat vandaag niet het geval is bij een eventuele huurder kan dat morgen wel zijn. Als u de dingen goed vastlegt hebt u op grond van de voorwaarden op een bepaald moment het recht om het huurcontract te ontbinden, als de huurder niet (meer) aan de voorwaarden voldoet.

Wees kritisch

Zorg ervoor dat het klikt tussen u en de huurder, maar ook tussen het personeel van u en van de huurder, want het komt de kwaliteit van uw onderneming niet ten goede indien uw personeel of vrijwilligers zich ongemakkelijk voelen door welke oorzaak dan ook.

Gebruik van het pand

Over het dagelijks gebruik van het pand dienen eveneens goede afspraken te worden gemaakt. Denk daarbij aan kantine, toiletten, overwerk, afsluiten van het pand enz. Maar ook het inschakelen van de alarminstallatie. Neem dergelijke dingen ook op in het huurcontract en laat u bijstaan door een deskundige bij het opstellen van het contract
.

Checklist huurovereenkomst

  • Gegevens huurder en verhuurder: bedrijfs- of organisatienamen, adressen, inschrijfnummers bij de KvK, namen en functies van degenen die ondertekenen.
  • Een beschrijving van het voorwerp van huur; hierbij geeft u een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van de ruimte (locatie, afmeting enz.); vermeld ook van welke gezamenlijke ruimtes de verhuurder gebruik mag maken en of hij, al dan niet tegen betaling, gebruik mag maken van parkeerruimte.
  • De looptijd van het contract; geef hierbij aan of verlenging mogelijk is en of de overeenkomst (tussentijds) kan worden opgezegd, en zo ja onder welke voorwaarden.
  • Huurprijs, in- of excl. BTW en de mogelijke aanpassingen van de huurprijs. Wanneer en met hoeveel wordt verhoogd. Wanneer betaling, per maand vooraf, achteraf enz.
  • De mogelijkheid of de huurder de ruimte mag aanpassen, verbouwen, betimmeren enz.
  • De verdeling en verplichting van het onderhoud, waarbij groot onderhoud aan het gebouw meestal voor rekening van de verhuurder komt en het klein onderhoud van de ruimte (schilderen enz.) voor rekening van huurder.
  • Aansprakelijkheid en afhandeling bij schade.
  • Servicevoorzieningen (schoonmaak, gebruik telefoon, internet), en service kosten.
  • Onderhuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huur van bedrijfsruimteAan de huur van een bedrijfsruimte zijn regels gebonden. Zo moet een bedrijfsruimte voor minimaal 5 jaar worden gehuurd…
Wat is onderhuur?Wat is onderhuur? Wat zijn de rechten van een onderhuurder? Wat zijn de voordelen en nadelen van onderhuur en is onderhu…
Waarom bedrijfspand huren en verhuren met btwWaarom bedrijfspand huren en verhuren met btwDe zakelijke verhuur van een bedrijfspand en bedrijfsruimte is, als u niets afspreekt, vaak in 2018 en 2019 vrijgesteld…
Je kamer onderverhurenAls je je kamer tijdelijk niet meer nodig hebt, kun je de kamer onderverhuren. Dat kan voordelig zijn, omdat je als aanb…
Onderhuurcontract en onderhuurOnderhuurcontract en onderhuurOnderhuur is vaak goedkoper dan gewoon huren, maar niet in alle gevallen. Toch kan onderhuur aantrekkelijk zijn, bijvoor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen en risico's"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Startende ondernemer
Schrijf mee!