InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De wind in de zeilen met windenergie

De wind in de zeilen met windenergie

Van een kleine smederij tot de grootste windturbineleverancier ter wereld: met recht kan het Deense Vestas zeggen de wind in de zeilen te hebben. Zeker nadat het bedrijf zich meer en meer heeft toegelegd op en thans uitsluitend bezig is met de mogelijkheden van windenergie.

Van oorsprong een smederij

Vestas is opgericht als smederij en vervaardigde stalen raamkozijnen, huishoudelijke mixers, keukenschalen en hydraulische kranen voor vrachtwagens. De eerste windturbine werd in 1979 geinstalleerd. Het Deense bedrijf houdt zich vanaf 1986 uitsluitend bezig met de levering van windturbines. Ook in Nederland heeft Vestas een vestiging en wel in Rheden, onder de rook van Arnhem.

Stagnerende groei

Sedert 2000 groeide Vestas van 4.000 medewerkers naar 21.000 in 2009. Dat is een stormachtige ontwikkeling. In het Nederlandse Rheden werken momenteel 200 medewerkers (gelijkmatig verdeeld over kantoorpersoneel en servicemonteurs).

Het bedrijf verwacht echter voorlopig geen verdere groei. De firma werkt met langlopende contracten en heeft het heel druk. Vooral de servicemonteurs zijn hard nodig. Nieuwe projecten komen echter maar mondjesmaat van de grond. Dat heeft niet zo veel met de crisis te maken, maar wel met het afhankelijk zijn van de overheid. Immers om tegen marktconforme tarieven energie te kunnen produceren is het noodzakelijk dat de overheid een adequaat subsidiesysteem opzet.

Zorgelijke ontwikkeling
Het Nederlandse kabinet heeft wel 800 miljoen euro vrijgemaakt voor de ontwikkeling van duurzame energie, maar de randvoorwaarden zijn niet aantrekkelijk genoeg om een voldoende stimulans te zijn voor investeringen in duurzame energie. Het gevolg daarvan is een stagnatie in de groei van deze energie. Dit is een zorgelijke ontwikkeling omdat de Nederlandse energiebehoefte vanaf 2020 voor 20% uit duurzame energie moet bestaan, terwijl dat momenteel slechts 7% is.

De platforms van Vestas

Aan het strand van Egmond aan Zee, in de Maasvlakte, bij de A6 richting Almere, in de kop van Noord-Holland en het Westelijk Havengebied: overal zie je windturbines van Vestas. Onlangs is de nieuwste windturbine op de markt gekomen. Het is de V112-3.0 MW. Deze windturbine heeft een doorsnede van 112 meter en levert bij een windsnelheid van 8,5 meter per seconde een opbrengst op van 3.000 KW. (Ter vergelijking: een windturbine levert in een uur voldoende energie om drie gemiddeld grote gezinnen een jaar lang van stroom te voorzien). Daarmee is deze windturbine de grootste die Vestas levert.

Geen inzet op uitsluitend grotere platforms

Vestas zet niet uitsluitend in op grotere platforms. Naarmate windturbines in vermogen toenemen, worden de investeringen exponentieel groter. Dit komt doordat grotere windturbines moeilijker vervoerd kunnen worden en soms ter plekke geassembleerd dienen te worden. Daarom streeft Vestas ernaar om bestaande windturbines efficienter (en niet noodzakelijkerwijze groter) te maken. Dit kan door de levensverwachting van de transformatoren te verhogen en componenten als tandwielen en rotorbladen te verbeteren.

Inversteren in personeel

Vestas besteedt veel tijd en geld aan de scholing van medewerkers. In Denemarken is de Vestas Academy opgezet. Managers, 'high potentials' en talentvolle wetenschappers worden er getraind en opgeleid. In Duitsland is een opleidingscentrum waar technische trainingen worden gegeven. Nieuwe servicemonteurs krijgen een verplichte 14-daagse training. Die training bestaat uit verschillende onderdelen. De monteurs leren alles over de afzonderlijke onderdelen van de turbines. Daarnaast krijgen ook de veiligheidsaspecten uitgebreide aandacht (klimtrainingen, reddingstraining op hoogte, EHBO en BHV). Ieder onderdeel wordt afgesloten met een test. Slaagt men niet, dan mag men niet door. Overigens worden elk jaar herhalingstrainingen gehouden.

Slagzin van Vestas

Elke servicemonteur in Nederland en Belgie moet VCA 2 gecertificeerd zijn. De slagzin van Vestas luidt niet voor niets: "Safety first".
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Technisch knipselnieuws.

Reageer op het artikel "De wind in de zeilen met windenergie"

Infoteur: Emfkruyssen
Laatste update: 13-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!