InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bedrijfsoverdracht

Bedrijfsoverdracht

Een bedrijfsoverdracht is erg moeilijk voor sommige mensen. Het is erg belangrijk om de juiste keuzes te maken, waarbij veel emotionele kwesties een belemmering kan vormen voor de eigenaar die zijn onderneming overdraagt. Het is daarom ook belangrijk om een deskundig advies te krijgen, om hieruit de juiste beslissingen te nemen voor het bedrijf en de eigen situatie.

Eigen onderneming

Tegenwoordig beginnen veel mensen een eigen onderneming. Waarom zouden we dat ook niet moeten doen. Er is momenteel weinig werk en om aan geld te komen, dan moet je risico's nemen en actie ondernemen. Door het beginnen van een eigen onderneming is het mogelijk om door hard te werken geld te verdienen. Het is daarbij wel belangrijk om de juiste middelen in te zetten en de juiste beslissingen te nemen.

Het feit dat veel zelfstandigen een eigen onderneming beginnen is erg bevorderlijk voor de economie van ons land. Dit is ook de reden waarom de overheid dit probeert te stimuleren. Doordat steeds meer mensen een eigen onderneming starten, ontstaat er werkgelegenheid. Er komen functies vrij en door het starten van een eigen bedrijf, heeft dit bedrijf personeel nodig, wat weer zorgt voor werkgelegenheid voor sommige mensen.

Voor een zelfstandige is de reden voor het starten van een eigen onderneming erg logisch. Het starten van een eigen onderneming heeft een lage toetredingsdrempel. Ook heeft de eigenaar geen baas meer boven zich en is zijn eigen baas. Dit is dan ook een groot voordeel voor deze persoon.

Bedrijfsoverdracht

Ook komt het regelmatig voor dat veel bedrijven een bedrijfsoverdracht moeten doen. Ze nemen afstand van hun bedrijf door het te verkopen of het bedrijf aan een familielid te geven. Dit kan zijn één van de kinderen en/of een familielid die de kwaliteit en de kennis heeft om een onderneming te leiden.

Er zijn verschillende redenen voor een ondernemer om een bedrijfsoverdracht te doen:
  • Leeftijd (pensioen);
  • Ziekte en/of overlijden;
  • Winstneming;
  • Slechte resultaten van de huidige onderneming;
  • Overstap naar loondienst;
  • Het willen starten van een nieuwe onderneming.

Wat kan de ondernemer doen. De meeste ondernemers willen zijn bedrijf het liefst niet kwijt en doen er hierom ook alles aan om het bedrijf te houden. Ook is een grote optie, om het bedrijf over te dragen aan een familielid. Maar soms zijn hiervoor niet de mogelijkheden. Dit kan zijn, omdat er binnen de familie niet een geschikte kandidaat aanwezig is om dit met succes te kunnen doen.

De ondernemer moet dan buiten de deur gaan kijken. Zo kan de ondernemer bijvoorbeeld de onderneming verkopen aan een persoon buiten de onderneming. Dit kan een concurrent zijn, maar ook een zelfstandig persoon die wel trek heeft in het overnemen van de onderneming. Dit wordt ook wel ''Management Buy In'' (MBI) genoemd.

Ook is een optie om iemand van binnen het bedrijf het bedrijf te laten overnemen. Dit kan zijn een chef of manager die de mogelijkheid heeft om de onderneming over te nemen. Dit wordt ook wel ''Management Buy Out'' genoemd. Dit is voor een ondernemer vertrouwder, dan het bedrijf verkopen aan een vreemd persoon.

Fasen bedrijfsoverdracht

Het verkopen van de onderneming is een beslissing wat erg moeilijk kan zijn voor de eigenaar. Er moeten belangrijke besluiten genomen worden en het is essentieel om hierbij de juiste stappen te volgen. De meeste ondernemers hebben niet de juiste kennis en/of hebben te veel emoties tijdens dit proces, waardoor ze niet de juiste beslissingen kunnen nemen. Dit is ook de reden waarom het raadzaam is om een adviseur in te schakelen. Deze kan een deskundig advies geven aan de ondernemer.

Wanneer men in overleg met de adviseur de keuze maken om het bedrijf te verkopen, dan zullen er een aantal stappen genomen moeten worden.

Een bedrijfsovername heeft verschillende fasen, namelijk:
  • Oriëntatiefase;
  • Informatiefase;
  • Verkoopklaar maken van het bedrijf;
  • Kopers zoeken;
  • Verkopen;
  • Overdracht.

Samen met de adviseur moeten deze stappen doorlopen worden en uiteindelijk de juiste keuzes genomen worden. Het is belangrijk dat de adviseur handelt, vooral kijkend op de belangen van de ondernemer. De adviseur kan de verkopende ondernemer goed helpen, omdat hij niet de emotie kent of ervaart die de ondernemer wel heeft. Hierdoor zou hij de juiste keuzes kunnen maken voor de ondernemer en hem een juist advies geven.
© 2010 - 2017 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsovername en bedrijfsverkoop: het proces in 6 fasenBedrijfsovername en bedrijfsverkoop: het proces in 6 fasenBij een overname, overdracht of verkoop van een bedrijf komt veel kijken. Veel mensen weten niet hoeveel werk er in een…
Overdrachten: verschillende soorten voor ondernemingenElk jaar vinden er veel bedrijfsoverdrachten (verkopen) plaats. Er zijn vier soorten overnames, overdracht op familie, o…
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…
Knowledge & Content ManagementKnowledge management is een Engelse term voor een methode om kennis te vergaren en die kennis vervolgens te gebruiken in…
Mogelijkheden van een opleiding financieel managementMogelijkheden van een opleiding financieel managementHet financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bied…

Reageer op het artikel "Bedrijfsoverdracht"

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 02-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!