FrieslandCampina als onderneming onder de loep genomen

FrieslandCampina als onderneming onder de loep genomen Wanneer men het merk Campina hoort, koppelt men dit meteen aan zuivelproducten. Dit is dan ook terecht aangezien hun assortiment bestaat uit melk, room, zuiveldrankjes, yoghurt,… Het is een bedrijf met een geschiedenis en een reputatie. Ideaal om het economische handelen van dit bedrijf van dichterbij te bekijken. Waarom zijn ze succesvol? Zijn ze wel succesvol? Welke omzet realiseert men? Welke doelen willen ze bereiken? Hoe willen ze die realiseren? Welke marketingstrategieën passen ze toe?

FrieslandCampina: Enkele cijfers

Bron: Pezibear, PixabayBron: Pezibear, Pixabay
Productie
Campina heeft al meer dan 130 jaar een naam verworven in de zuivelindustrie. Men werkt met iets minder dan 20.600 werknemers en iets minder dan 16.000 melkveehouders leveren hun melk aan FrieslandCampina. Men creëert met de geleverde melk, 8.5 miljard kilogram, een 30-tal bekende merken. In totaal verwerkte men in 2008 11.4 miljard kilogram melk.

Omzet en winst

Men heeft 100 productie – en verkooplocaties in 27 landen. Op internationaal vlak heeft FrieslandCampina een jaarlijkse omzet van 9.5 miljard euro. Hun omzet steeg afgelopen jaar met 5 procent. De winst van het bedrijf bedraagt 135 miljoen euro. Dit is wel een daling van ongeveer 120 miljoen euro. Het balanstotaal van het bedrijf bedroeg 4.930 miljoen euro met een eigen vermogen ( in handen van aandeelhouders en andere kapitaalverstrekkers) van 1.395 miljoen euro en een groepsvermogen van 1.480 miljoen euro. Ten opzichte van het jaar 2007 dalen de cijfers hier wat. De nettoschuld steeg dan weer lichtjes met ongeveer 150 miljoen euro en bedraagt nu 1.494 miljoen euro.

FrieslandCampina: hun strategie

Doel van het bedrijf

Wanneer men deze cijfers bekijkt, kan men zeggen dat Campina een goed werkend bedrijf is. Ondanks de daling naar de vraag omwille van de alom gekende economische recessie slaagt het bedrijf erin om de schade te beperken en hun omzet met 5 procent te doen stijgen. De bedoeling van dit bedrijf is de meest succesvolle, professionele en aantrekkelijke zuivelonderneming te worden op internationaal vlak. Om dit te bereiken heeft men 3 strategieën voor ogen waarbij elke afdeling zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Verdedigen en uitbreiden van kernactiviteiten

Deze strategie is vooral in handen van de afdelingen Cheese and Butter en Consumer Products Europe. Cheese and butter is actief in kaas, boter en boterproducten op wereldvlak. De afdeling Consumer Products Europe houdt dan weer het luik van de consumptiemelk, zuiveldranken, yoghurts, desserts, room, vruchtensappen, vruchtendranken en koffieverrijkers voor zijn rekening. Het is de bedoeling dat ze hun stevige marktpositie behouden en nog verder uitbreiden.

Uitbouwen van groeiende business

Dit is vooral de taak van Consumer Products International. Als bedrijf moet men steeds groeien en daarom op zoek gaan naar nieuwe markten waar men het product kan lanceren. Op wereldvlak zoekt FrieslandCampina die groei vooral in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Men heeft nu reeds activiteiten in Thailand, Maleisië, Vietnam, Indonesië, Nigeria en andere landen in het Midden-Oosten. Maar landen zoals India en China die een steeds groeiend bevolkingscijfer hebben en economisch sterk groeiende landen zijn, staan nog niet op hun lijstje.

Creëren van nieuwe kansen

Vooral de businessgroup Ingredients heeft heel wat in huis om op lange termijn voor een groei te zorgen. De ingrediënten die men levert aan producenten worden gebruikt voor dagelijkse voeding, farmaceutische producten en speciaalvoeding. Ook hier werkt men op wereldvlak.

Campina: marketingstrategieën

Fris logo

Wanneer men het reclamebeleid van FrieslandCampina bekijkt, stelt men een aantal zaken vast. Zo zorgen ze voor een fris imago met het nieuwe logo dat men heeft ontworpen na de fusie tussen Friesland en Campina. Wanneer men kijkt naar de laatste trends bij het ontwerpen van logo’s gaat men zien dat FrieslandCampina deze heeft gevolgd. Men durft kleur gebruiken in het logo waardoor het merk opvalt.

Openheid naar de consument dankzij website

Men zorgt eveneens voor openheid naar de consument toe. Die openheid is belangrijk want het is een bouwsteen geworden in onze maatschappij. Een bewijs van hun openheid is hun website. Wanneer men even surft naar www.frieslandcampina.com dan merkt men dat men heel gul is met informatie. Die informatie beperkt zich niet enkel tot de producten en het productieproces maar men kan er eveneens nogal wat cijfermateriaal terugvinden waardoor men een financieel beeld krijgt van het bedrijf.

Inbreng van de klant zorgt voor klantenbinding

Inbreng van de klant is eveneens belangrijk bij het promoten van een product of bedrijf. Opnieuw teruggrijpende naar de site kan men er een contactmogelijkheid ontdekken waardoor de consument dus de indruk heeft dat hij een aanspreekpunt heeft. Ook organiseerden ze een actie waarbij de consument receptjes kon insturen. Dit heeft de consument het gevoel alsof hij/zij deel uitmaakt van het bedrijf. Wat dan weer perfect past in de strategie waarbij de klant zich een product toe-eigent nadat hij/zij zijn identiteit er in kan terugvinden.

Filmpjes, een manier om aandacht te trekken

Men ging nog een stapje verder dan enkel het transparant gegeven en het informatieve te brengen in hun site. Men bedacht/bedenkt eveneens filmpjes waarbij de producten op een creatieve manier worden voorgesteld(zie www.opdekoffiebijfrans.nl). Men ontwikkelt die filmpjes, plaatst ze op het internet en lanceert ze daarna in de winkels waardoor de klanten constant herinnert worden aan het product en het merk. Verkoopcijfers schieten hierdoor de hoogte in.

Klanten verleiden met spelletjes en staaltjes

Het spelletjesgehalte gaat men eveneens gebruiken door via een webgame reclame te maken voor Vifit. Men gaat ook gebruik maken van het feit dat consumenten nu eenmaal vallen voor dingen die ze gratis krijgen. Voor het product Valess liet men een promotievoertuig ontwikkelen waarmee men langsging bij drukbezochte plaatsen om er gratis staaltjes uit te delen. FrieslandCampina maakt dus gebruik van vele marketingstrategieën waardoor ze ook zo’n stevige marktpositie hebben en behouden.
© 2009 - 2020 Pops, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Regels met betrekking tot kopen babymelkpoederRegels met betrekking tot kopen babymelkpoederDiverse supermarkten binden het kopen van babymelkpoeder aan bepaalde regels. Zo kun je als klant te horen krijgen dat j…
Meer winst en omzet via sterke oprechte klantenbindingMeer winst en omzet via sterke oprechte klantenbindingAls u wilt dat de klant de volgende keer opnieuw een aankoop doet, dient u aan klantenbinding te doen. Dat doen detailli…
Bekende ijsproducenten: Nestlé, Unilever en anderenBekende ijsproducenten: Nestlé, Unilever en anderenNaast de 2 grootste ijsproducenten (Unilever en Nestlé), zijn er ook andere bekende ijsproducenten aanwezig op de markt:…
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…

Laagste prijs alleen bij juiste volgorde van onderhandelenLaagste prijs alleen bij juiste volgorde van onderhandelenInkoper en verkoper zitten aan het zelfde schaakbord, spelen hetzelfde spel, maar willen natuurlijk wel graag winnen, of…
De klant moet je de order gunnen, doe dus aan klantenbindingDe klant moet je de order gunnen, doe dus aan klantenbindingNiemand koopt graag bij iemand die hij niet sympathiek vindt of bij een bedrijf met een afstandelijke uitstraling. Welis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Didgeman, Pixabay
  • www.frieslandcampina.com
  • www.campina.be
  • Afbeelding bron 1: Pezibear, Pixabay

Reageer op het artikel "FrieslandCampina als onderneming onder de loep genomen"

Infoteur: Pops
Laatste update: 09-10-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!