Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument

Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument Fabrikanten van merkartikelen distribueren via groothandel, grossiers, dealers, detaillisten. De fabrikant wil graag controle en macht uitoefenen op deze groep directe afnemers. Hij wil het "Recht van de sterkste" kunnen uitoefenen. Daarom zal hij voorkomen dat ze te machtig worden. Dat lukt hem vaak via het verdeel en heers systeem, dus door via de prijs te zorgen dat z'n klanten niet al te groot worden.

Strijd om de macht tussen leverancier en klant

Het conflict uit 2009 tussen Vrumona (producent van frisdranken) en Albert Heijn, illustreerde welk machtsspel er achter de schermen plaats vindt. Vrumona had de pech dat het met zijn merken Sisi en Royal Club, niet zulke sterke troeven in handen had als bijvoorbeeld Coca Cola. AH kon het zich destijds veroorloven deze zwakke merken uit de schappen te halen, wat nooit ongestraft kan met publiekslieveling Coca Cola.

Als kleine afnemer grote afnemer kan beconcurreren

Wanneer je, als handelsonderneming of detaillist, een forse groei hebt doorgemaakt en veel groter bent geworden dan je gemiddelde concurrent, kan het op een dag gebeuren, dat je door veel kleinere collega's wordt afgetroefd op de verkoopprijs van een merkartikel. Een verkoopprijs die dusdanig laag is, dat het niet anders kan dan dat die veel kleinere afnemer blijkbaar een zelfde inkoopprijs betaalt voor dat betreffende merkartikel. Terwijl uw bedrijf toch vele malen groter is en u derhalve recht heeft op de laagste inkoopprijs bij die leverancier.

Kleine afnemers worden dikwijls extra "geholpen"

Een prijsonderbieding van een kleine collega houdt in dat uw leverancier, die altijd heeft vol gehouden dat u als grote afnemer vanzelfsprekend een lagere prijs betaalt dan een veel kleinere collega, van mening is dat u te groot bent gegroeid. Die kleinere collega wordt dan op het paard geholpen door uw leverancier ten koste van u.

Je kunt niet groter groeien dan je leverancier je toestaat

Een fabrikant van veel gevraagde merkartikelen heeft over het algemeen zelf voor de vraag naar z’n producten gezorgd, door dure reclame, mooi folders, een kostbaar vertegenwoordigersapparaat enz. Zo’n fabrikant wil maar één ding en dat is dat consumenten z’n producten kopen bij dealers die precies doen wat hij voorschrijft en die verder niet te veel babbels hebben. Dat lukt hem vooral als die dealers niet te groot worden. Een fabrikant zal dus te allen tijde zorgen voor een brede en gespreide keten van afzetkanalen. Een distributieapparaat dus, waar hij veel macht over kan uitoefenen.

Heersen en verdelen

Macht op je directe afnemers kun je als fabrikant alleen maar uitoefenen als je heerst en verdeelt. Dat houdt in dat er geen afnemers mogen zijn die een te groot marktaandeel krijgen, want die zouden de fabrikant onder druk kunnen zetten. Dat wil de fabrikant niet en dus zorgt hij via het prijsmechanisme dat zijn afnemers een niet te groot percentage van zijn afzet gaan doen. Dat zou hem trouwens ook veel te kwetsbaar kunnen maken bij een eventueel faillissement van die afnemer. Dat klein houden van z'n afnemers lukt hem natuurlijk alleen maar als je de fabrikant van een sterk merkartikel bent dat het publiek met alle geweld wil hebben.

Je kunt het nooit winnen van de leverancier van een veelgevraagd merkproduct

Het is eigenlijk heel simpel: Albert Heijn kan het zich absoluut niet veroorloven om geen Coca-Cola te verkopen. Maar Coca-Cola ligt natuurlijk ook best graag in de schappen bij AH. Wat je dus moet doen als belangrijke afnemer, is heel direct aan de fabrikant van een sterk merk vragen welk marktaandeel hij je wil gunnen. Aangezien jij de zwakkere partij bent en in het zakenleven ook het recht van de sterkste geldt, zorg je dat je het toegestane aandeel niet overschrijdt. Als dat je belemmert in de groei van je onderneming zul je naar alternatieve producten moeten zoeken.

Lees verder

© 2009 - 2024 Robbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Brutowinstopslagmethode met voorbeeldenBrutowinstopslagmethode met voorbeeldenHoe bereken je de verkoopprijs met behulp van een brutowinstopslag? Hoe bereken je de begrote brutowinst? Hoe bereken je…
Rekenen met procenten en percentagesRekenen met procenten en percentagesHet rekenen met procenten en percentages wordt door velen als zeer lastig beschouwd. In de praktijk heb je zeer veel te…
Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Om de bruto- of nettowinst van een product te berekenen, moeten eerst andere formules toegepast worden. Een formule die…
Procenten en promillagesWat zijn procenten en promillages en hoe gebruik je ze? Hoe werkt het ook al weer? In dit artikel laat ik je een voorbee…

Tien tips voor kleine ondernemers om succesvol te blijvenTien tips voor kleine ondernemers om succesvol te blijvenWaarom heeft de ene zelfstandig ondernemer meer succes dan de andere. Hier lees je waarom kleine ondernemers falen maar…
Meer winstgevende omzet via sterke oprechte klantenbindingMeer winstgevende omzet via sterke oprechte klantenbindingAls u wilt dat de klant de volgende keer opnieuw een aankoop doet, dient u aan klantenbinding te doen. Dat doen detailli…
Bronnen en referenties
Robbie (588 artikelen)
Laatste update: 13-04-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.