InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wat kost een tekstschrijver?

Wat kost een tekstschrijver?

Wat kost een tekstschrijver? Moet je ergens een tekst voor schrijven voor een brief, e-mail, brochure, nieuwsbrief, tijdschrift, jaarverslag, ondernemingsplan of website en ben je zelf niet goed in tekst? Dan kan je een tekstschrijver inschakelen: iemand die van schrijven zijn beroep heeft gemaakt. Maar wat kost een tekstschrijver? Kan elke tekstschrijver zomaar een hoog uurtarief vragen, of hangt het af van verschillende factoren?

Wat is een tekstschrijver?

Een tekstschrijver is iemand die goed is met taal. Hij beheerst het vak van schrijven en kan kwalitatieve teksten maken die aansluiten bij een bepaald medium (tijdschrift, krant, brief, website, et cetera), en doelgroep. Een term die vaak als synoniem voor tekstschrijver wordt gebruikt is copywriter. Copy betekent hier kopij: de uit te geven tekst. Writer betekent schrijver. Toch is er in de praktijk wel een betekenisverschil. Iemand in Nederland die zich copywriter noemt schrijft over het algemeen vooral commerciële teksten uit naam van een bedrijf. Een tekstschrijver doet dit soms ook, maar kan daarnaast ook niet-commerciële artikelen schrijven voor vakbladen of tijdschriften.

Iedereen kan zich tekstschrijver noemen

Net als journalisten, muzikanten en grafische vormgevers, is tekstschrijver een vrij beroep. Iedereen kan zich tekstschrijver noemen. Er is geen opleiding die je moet hebben gevolgd, of examen dat je moet hebben afgelegd. Je gaat simpelweg naar de Kamer van Koophandel en schrijft je als eenmanszaak in. Vervolgens ben je freelancer en kan je jezelf naar de wereld toe uitgeven als tekstschrijver.

Wat kost een tekstschrijver per uur?

Voor het jaar 2019 lag het uurtarief in de branche 'tekst & vertaling' op 43 euro per uur (bron: Hoofdkraan, tarievenonderzoek). Het uurtarief kan hier dus onder en boven zitten, de kosten kunnen variëren tussen 30 en 60 euro per uur iedere tekstschrijver bepaalt als freelancer zijn eigen tarief. Hierbij laat die verschillende aspecten meewegen. Bijvoorbeeld zijn opleiding en werkervaring.

Opleiding

Welke opleiding heeft de tekstschrijver heeft genoten? Omdat iedereen zich tekstschrijver kan noemen, is dit iets wat een opdrachtgever een bepaalde zekerheid geeft over de kennis en kunde van een tekstschrijver. Zo kan het dat de freelancer geen opleiding heeft genoten met een directe link aan het vak 'tekstschrijver'. Toch kan zo iemand een prima schrijver zijn, want diegene heeft misschien van nature een talent voor schrijven, en heeft daarnaast een studie die hem tot specialist maakt in een specifiek vakgebied. Maar een tekstschrijver kan ook echt geschoold zijn in schrijven, bijvoorbeeld door een hbo-opleiding Journalistiek of een universitaire opleiding Nederlandse taal.

Werkervaring

Hoeveel werkervaring heeft de tekstschrijver? Of: hoeveel afgeronde opdrachten kan die laten zien? Hoe meer een freelancer hiervan kan laten zien, hoe meer een opdrachtgever de 'garantie' heeft op goed werk - en hoe hoger het uurtarief mag zijn dat de freelancer kan vragen.

Een tekstschrijver met vijf jaar ervaring en een expertise in een bepaald vakgebied kost dus meer per uur dan een tekstschrijver die net is gestart en nog niet veel opdrachten heeft gedaan.

Kosten afhankelijk van de opdracht

Maar met het uurtarief alleen ben je er nog niet. Het antwoord op de vraag 'wat kost een tekstschrijver' omvat namelijk ook de opdracht. De tekstschrijver hanteert bijvoorbeeld een woordtarief, uurtarief op nacalculatie, of een totaalprijs voor de opdracht. Hierdoor kan het dat een korte tekst voor een advertentie veel meer kosten dan een blog van 600 woorden. En voor het corrigeren van een heel boek geldt hierdoor een lager woordtarief dan voor het corrigeren voor één A4'tje het geval is.
© 2019 Auteurh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christinhumephoto, Unsplash
  • https://www.hoofdkraan.nl/tarieven-onderzoek

Reageer op het artikel "Wat kost een tekstschrijver?"

Infoteur: Auteurh
Laatste update: 15-11-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!