InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Calvin Klein, kleding- en parfummerk voor jong en oud

Calvin Klein, kleding- en parfummerk voor jong en oud

Calvin Klein, kleding- en parfummerk voor jong en oud Calvin Klein-mode is zeer geliefd onder jongeren. Maar niet alleen de jongeren, ook modebewuste mensen van andere leeftijden kiezen voor ondergoed, jeans of verzorgingsproducten van deze bekende mode-ontwerper. In 1968 richtte Calvin Klein zijn eerste eigen bedrijf op, samen met zijn zakenpartner Schwartz. In het begin van de tachtiger jaren werd dit een ongekend succes in Amerika en over de hele wereld. Calvin Klein is niet meer actief in zijn bedrijf. Waar heeft hij zijn succes aan te danken en wat zijn de belangrijkste producten?

Calvin Klein

Calvin Klein werd geboren in november 1942 in New York. Zijn voorouders zijn afkomstig uit de Kaukasus. Hij volgde een mode-opleiding aan het Fashion Institute of Technology en begon te werken in een bedrijf dat jassen maakte. Ook maakte hij zelf op jonge leeftijd al ontwerpen en hij had veel creatieve ideeën. Zijn eigen firma heeft hij opgericht in 1968 samen met zijn compagnon Barry Schwartz. Privé ging het niet altijd goed met Calvin Klein. Hij was tien jaar getrouwd met Jane Center en hij heeft één dochter. In 1988 liet hij zich opnemen in een kliniek om af te kicken van drugs en alcohol. Het vermogen van Calvin Klein wordt geschat op 700 miljoen dollar. Calvin Klein woont in 2018 op Long Island.

Bron: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Calvin Klein als mode-ontwerper
De manier waarop Calvin Klein reclame maakte kwam nogal eens negatief in het nieuws, omdat hij gebruik maakte van modellen die nogal wat opzien baarden. Naakt werd niet geschuwd en vaak werden kindmodelletjes gebruikt. Zo was de vijftienjarige Brooke Shields een model dat in 1980 de beroemde zinnen zei: "Do you want to know what comes between me and my Calvins? Nothing"! Deze reclame werd aanstootgevend gevonden en verwijderd. In 1993 verkocht Klein licenties aan Warnaco, eerst de jeans en later het ondergoed. Maar Calvin Klein bleef de grote mode-ontwerper. Hij ontving verschillende Awards voor zijn creatieve ontwerpen, oorspronkelijk speciaal ontworpen voor dames. Calvin klein is niet meer actief in zijn bedrijf. Hij heeft het bedrijf verkocht aan Phillips-van Heusen.

Phillips-van Heusen Corporatie

In 2002 werd het bedrijf verkocht aan Phillips-Van Heusen Corporatie voor een bedrag van 430 miljoen dollar en 300 miljoen aan royalties. Calvin Klein bleef in het begin nog wel werkzaam als adviseur. Phillips-Van Heusen is één van de grootste modebedrijven ter wereld op het gebied van overhemden en dassen. Het kocht tevens Warnaco op zodat alles in handen is van dit miljardenbedrijf. Het merk Calvin Klein verkopen zij wereldwijd. Maar deze onderneming verkoopt ook andere grote namen zoals o.a. Tommy Hilfiger en Donald J. Trump.

Opvolger van Calvin Klein is Raf Simons

Calvin Klein heeft het stokje doorgegeven aan Raf Simons. Raf werd geboren in 1968 en is een Belgische mode-ontwerper. Raf werkte eerst voor Jil Sander en tot 2015 voor Dior. Hij volgde oorspronkelijk een opleiding tot meubelmaker. In 1995 gooide hij het roer om en startte zijn eigen modelijn Raf Simons. Vanaf 2016 is hij creatief directeur van Calvin Klein. In 2017 kwam een nieuwe collectie op de markt die ontworpen is door Raf Simons maar waarbij Calvin Klein zelf voor de modellen heeft gezorgd. Dit is in 2017 een groot succes geworden in New York. Het merk Calvin Klein is hiermee in 2017 weer helemaal terug in de markt nadat het eind negentiger jaren een dieptepunt had bereikt.

Welke modeproducten

De mode van Calvin Klein kenmerkt zich vooral door strakke lijnen en valt onder te verdelen in:
  • Mode voor mannen
  • Mode voor vrouwen
  • Mode voor kinderen
  • Schoenen

Merkkleding

Calvin Klein verkoopt designer dames- en herenkleding. Veel mensen kiezen bewust voor het dragen van merkkleding omdat zij vinden dat het lekker zit en goed past. Anderen willen juist merkkleding om op te vallen. De producten van Calvin Klein zijn betaalbaar en veelzijdig. Vooral onder jongeren vallen de jeans en het ondergoed in de smaak. De mode staat bekend als chique en minimalistisch.

Mode voor mannen

Mode voor mannen bestaat uit:
  • Pakken, Shirts en sweatshirts,
  • Jeans en jassen
  • Overhemden
  • Golfkleding
  • Ondergoed, sokken en accessoires

Mode voor vrouwen

Mode voor vrouwen bestaat uit:
  • Jurken en rokken
  • Shirts, truien, vesten en overhemden
  • Jacks en jassen
  • Sportkleding
  • Jeans en korte broeken
  • Sieraden en accessoires zoals tassen, horloges etc.

Mode voor kinderen

Mode voor jongens en meisjes bestaat uit:
  • Ondergoed
  • Leggings
  • Badkleding
  • Nachtkleding

Verzorgingsproducten van Calvin Klein

Sedert 2005 werden er cosmeticaproducten te koop aangeboden die ontworpen waren door Calvin Klein. Zij worden geproduceerd door Unilever. In 2018 is er een ruime collectie beschikbaar zoals:
  • Parfum en eau de toilette voor man en vrouw
  • Shampoo en douchegel

In 2016 werd een nieuw parfum van Calvin Klein op de markt gebracht door Raf Simons. Hij ontwikkelde een parfum met de naam Woman en dit ruikt naar oranjebloesem en eucalyptus. Dit was het eerste parfum dat ontworpen was door Raf Simons en het was op dat moment dertien jaar geleden dat er een nieuw geurtje werd gepresenteerd door het merk Calvin Klein.

Parfum en eau de toilette voor man en vrouw

Eau de toilette wordt verkocht onder mooie namen zoals CK eau de toilette for men, Obsession, Eternity, Calvin Klein encounter en CK one. Dit zijn specifieke geuren voor mannen. Voor dames is er Essensia Belleza, maar ook Obsession, Eternity, Euphoria, etc.

Shampoo en douchegel

Ook hier vinden we Escape, Eternity, etc. zowel voor mannen als voor vrouwen.

Badmode

Ieder jaar komt er een nieuwe collectie met badmode. Zowel voor kinderen, dames als heren is er veel keus.
© 2018 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over "Calvin and Hobbes"Alles over "Calvin and Hobbes"Zodra je Calvin en Hobbes leert kennen, laten deze twee ontzettend grappige, ondeugende, lieve schepsels je nooit meer l…
Zin en onzin over merkkledingmijn kijk opZin en onzin over merkkledingMerkkleding dragen, het lijkt tegenwoordig bijna noodzakelijk om erbij te horen. Waarom is merkkleding duurder en beter?…
Kleding: het merk Tommy HilfigerKleding: het merk Tommy HilfigerHet kledingmerk Tommy Hilfiger kan op veel plaatsen worden gekocht, bijvoorbeeld bij de outlet als aanbieding. Tommy Hil…
Muchachomalo boxers, prijs en outletMuchachomalo boxers, prijs en outletMuchachomalo boxers zijn in 2017 minstens zo populair als kleding van Bjorn Borg. In 2008 werd het Spaanse kledingmerk M…
President van Amerika, Calvin Coolidge 1923-1929Calvin Coolidge werd onverwacht president nadat zijn voorganger, Warren Harding aan een longontsteking was overleden. Ca…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: YS-Park, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Calvin_Klein_(modeontwerper)
  • https://fd.nl/fd-persoonlijk/1216221/de-comeback-van-calvin-klein
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Raf_Simonshttps://
  • http://weekend.knack.be/lifestyle/beauty/raf-simons-lanceert-calvin-klein-parfum/article-normal-1174395.html
  • https://www.biography.com/people/calvin-klein-9366378
  • Afbeelding bron 1: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Calvin Klein, kleding- en parfummerk voor jong en oud"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 28-08-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!