InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Elon Musk, de man achter PayPal, Tesla en SpaceX

Elon Musk, de man achter PayPal, Tesla en SpaceX

Elon Musk, de man achter PayPal, Tesla en SpaceX Met recht wordt hij wel een de meest boeiende ondernemer van onze tijd genoemd. Elon Musk, de man achter PayPal, Tesla en SpaceX. Elon Musk, is een Zuid-Afrikaan die tijdens de 'dot-com'-boom miljardair werd en vervolgens zijn fortuin gebruikte om de grootste menselijke uitdagingen aan te pakken. Elon Musk was van plan om drie sectoren (energie, mobiliteit en ruimte) volledig op zijn kop te zetten en te concurreren met concurrenten als BMW, General Electric en Boeing.

Inhoud

Klimaatverandering onder controle krijgen

Musk gelooft dat de mensheid de klimaatverandering onder controle moet krijgen. Dat kan volgens Musk alleen als we:
  • stroom anders opwekken;
  • motoren van auto's en vrachtwagens aanpassen;
  • als menselijke soort ontwikkelen tot een interplanetair wezen om mogelijk uitsterven op aarde te voorkomen.

Niet dat Musk concrete aanwijzingen heeft dat morgen al een komeet de aarde zal raken. Maar hij acht het goed mogelijk dat er in de komende honderd jaar een gebeurtenis zal plaatsvinden, die ons bestaan ​​bedreigt. Daarom moet de mensheid naar Mars vliegen.

Baanbrekend in drie sectoren: energie, mobiliteit en ruimte

Zoals hiervoor al gezegd, wil Musk in drie sectoren (energie, mobiliteit en ruimte) baanbrekend te werk gaan. Voor elk van deze drie uitdagingen heeft Elon Musk een onderneming opgericht of mee opgebouwd:
  • Solar City moet zonne-energie voor iedereen toegankelijk maken;
  • Met Tesla wil Musk elektrische auto's tot een massaproduct maken;
  • Met Space X wil Musk naar Mars vliegen.

Musk lange tijd relatief onbekend in Europa

Elon Musk was lange tijd relatief onbekend in Europa. Maar rond de eeuwwisseling kende iedereen in de VS, Canada en Zuid-Afrika de man al. Toch raakten de bedrijven die hij had opgericht gaandeweg ook bekend in Europa. Iedereen kende Paypal, Tesla Motors en SpaceX. Maar wie is de man achter deze bedrijven en hoe is hij zo succesvol geworden?

Biografie Elon Musk

Elon Musk werd in 1971 geboren in Pretoria, Zuid-Afrika. Zijn vader was een Zuid-Afrikaans werktuigbouwkundige en zijn moeder was een Canadees model. Al op 12-jarige leeftijd ontwikkelde Elon Musk een videogame, die hij kon verkopen. Op 16-jarige leeftijd emigreerde hij naar Canada, waar hij de Queen's University Kingston, Ontario bezocht. Hij voltooide zijn bachelorstudie aan de universiteit van Pennsylvania, VS. Hij wilde vervolgens tot doctor promoveren aan de Stanford University, maar besloot al na twee dagen niet meer verder te studeren en een internetbedrijf op te zetten.

Zip2 zijn eerste internetbedrijf

De jaren 90 waren zeer succesvolle jaren in de IT-branche. Ook Elon Musk profiteerde van die IT-hype. In 1995 richtte hij samen met zijn broer Global Link Information Network op, een start-up die ze later Zip2 noemden. Het idee voor Zip2 was geweldig. In 1995 kenden nog maar weinig kleine bedrijven het belang van het internet. Ze hadden er geen idee van hoe ze op het internet aanwezig konden zijn. En evenmin zag men de waarde om een eigen website te bouwen. Zichzelf online presenteren, was aan hen nog niet besteed. Maar Elon en zijn broer wisten restaurants, kledingwinkels, kappers en soortgelijke bedrijven ervan te overtuigen om zich te laten opmerken bij het surfende publiek op internet. Musk legde zijn concept vaak uit met behulp van de pizza: iedereen heeft er recht op om de locatie van de dichtstbijzijnde pizzeria te kennen. En tevens een exacte routebeschrijving om er te komen. Dat ligt tegenwoordig helemaal voor de hand, maar in die tijd hadden zelfs de meest futuristische geesten van zo’n service niet gedroomd.

Zip2 voor veel geld overgenomen door Compaq

Met Zip2 wedde hij op het juiste paard. De vraag naar zijn diensten was erg hoog en zijn bedrijf was opeens veel geld waard. In 1999 nam de toenmalige hardwaregigant Compaq het concern over voor 307 miljoen dollar. Dat was het grootste bedrag ooit betaald voor een internetbedrijf. De betrokkenheid van Elon was minstens 22 miljoen dollar waard. Maar ook andere internetbedrijven van Musk werden bekend, waardoor hij miljardair werd.

Ontwikkeling van Paypal tot belangrijkste online betaalsysteem

Na verkoop van bedoelde internetondernemingen, ontwikkelde Musk een online betaalsysteem met de naam X.com. In 2000 fuseerde dit bedrijf met een concurrent genaamd Confinity. Dit bedrijf richtte zich op een vergelijkbaar product en heette PayPal. In slechts enkele maanden tijd groeide PayPal uit tot het belangrijkste betaalsysteem ter wereld. In 2002 werd PayPal voor 1,5 miljard dollar aan Ebay verkocht.

Verbetering van menselijke mobiliteit

Na verkoop van PayPal, hield Elon Musk zich bezig met het verbeteren van onze mobiliteit. En mobiliteit moet in dit verband heel ruim worden begrepen.

Ruimtevaartbedrijf SpaceX

In 2003 richtte Elon Musk bijvoorbeeld het ruimtevaartbedrijf SpaceX op. In eerste instantie werden alleen onbemande ruimtevluchten aan de man gebracht. Later werden dat ook bemande vluchten. De visie daarachter: de kosten van vervoer in de ruimte helpen verminderen, zodat leven op een andere planeet haalbaar wordt.

Elektrische auto's van Tesla

Maar ongetwijfeld de bekendste investering in een mobiliteitsbedrijf is bij autofabrikant Tesla Motors. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de productie van elektrische auto's. Dankzij de marketing van Elon Musk is Tesla Motors anno 2018 's werelds bekendste merk voor elektrische auto's. En de successen van het merk Tesla worden met de dag nog groter.

Een betaalbare elektrische auto van Tesla

Het bedrijf Tesla Motors werd in 2003 opgericht. Ook Elon Musk was erbij betrokken. Het doel was om elektrische auto's te bouwen voor het grote publiek. Overigens is de naam Tesla afkomstig van de Servische elektrofysicus Nikola Tesla. De technologie van de elektromotor van Tesla Motors vond zijn oorsprong in een ontwerp ontwikkeld door Nikola Tesla in 1882. Met verkoopprijzen van rond de 100.000 euro was het doel van Tesla Motors en Elon Musk aanvankelijk nog niet bereikt. Meer concreet: de productie van elektrische auto's voor het grote publiek. Maar Elon Musk is zeer ambitieus en tot dusver (2018) zijn zijn producten zeer succesvol geweest. Met de Tesla S ontwikkelde Tesla Motors een model waarmee het doel al dichterbij kwam. Interessant was dat die auto door de overheid in veel landen, zoals Nederland, Noorwegen en China, werd gesponsord. En medio 2017 rolde het model 3 van Tesla voor het eerst van de band. Voor pakweg dertigduizend euro kon daarmee een volledig elektrisch aangedreven auto voor onze deur staan.

Hyperloop

Het tot dusver (stand van zaken 2018) laatste mobiliteitsproject van Elon Musk heet Hyperloop en werd opgericht in 2013. Hyperloop is bedoeld als nieuwe vorm van personen- en goederenvervoer voor langeafstandsverkeer. Hyperloop bestaat uit een dubbele buis waarin capsules voor 28 personen worden getransporteerd op luchtkussens. Het ligt in de bedoeling om de capsules te verplaatsen met een snelheid van 1220 km per uur. Op die manier kan een afstand van 600 kilometer worden overbrugd in minder dan 35 minuten.

Specialisatie niet de beste en enige manier voor ​​een succesvolle carrière

Miljardair Elon Musk is even bedreven met programmeren als met elektromobiliteit, rakettechnologie of zonne-energie. Menigeen vraagt zich af hoe dat mogelijk is. Algemeen werd altijd aangenomen dat mensen zich moeten concentreren op één enkele discipline om er echt goed in te worden. Musk breekt met deze regel. Zijn expertise bestrijkt de gebieden van raketwetenschap, techniek en fysica tot en met kunstmatige intelligentie en zonne-energie. Maar hoe is het ondernemer Musk gelukt om een schat aan kennis op te bouwen die gemakkelijk tien studentenlevens kan vullen? Twee factoren kunnen daarbij een rol hebben gespeeld:
  • overmatig ‘verslinden’ van boeken;
  • een bijzonder talent voor effectieve leeroverdracht.

Boekenwurm Musk las twee boeken per dag

Elon Musk werd op jonge leeftijd beschouwd als een echte boekenwurm. Volgens zijn broer verslond de jonge Musk twee boeken per dag. In het begin zou hij geen grenzen hebben gesteld aan het genre. Zijn boeken omvatten daarom zowel sciencefictionromans alsook non-fictieboeken:
  • filosofie;
  • religie;
  • programmering;
  • en biografieën van gerenommeerde wetenschappers.

Naarmate hij ouder werd, zou Musk's interesse beperkt blijven tot onderwerpen die belangrijk waren voor zijn carrière. Denk daarbij aan zaken als:
  • fysica;
  • engineering;
  • productontwerp;
  • en ondernemerschap.

Die honger naar kennis stelde hem in staat om te gaan met een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Zaken waarmee hij niet noodzakelijkerwijs in aanraking kwam op school.

Optimale kennisoverdracht naar vergelijkbare vakgebieden

Nu helpt naar we weten zelfs de meest uitgebreide boekenkast niet, als het geleerde niet in het dagelijks leven kan worden toegepast. Optimale kennisoverdracht bestaat uit het vermogen om een aan​​geleerde probleemoplossing over te dragen op een andere, vergelijkbare situatie. Verworven kennis wordt via concrete objecten of samenhangen op soortgelijke verschijnselen toegepast, door die te generaliseren of te abstraheren. Het is vooral dat vermogen dat Musk typeert.

Samengevat: wat kunnen we leren van Elon Musk?

Het geheim voor het succes van Elon Musk is gebaseerd op een grote dorst naar kennis. Maar dat vooral in combinatie met het vermogen om wat we geleerd hebben, over te dragen op andere vakgebieden. Daarmee lijkt de miljardair een van de meest voorkomende tips van loopbaanbegeleiders te weerleggen. Van de geschiedenis van Elon Musk kunnen we leren dat specialisatie niet de beste en enige manier is om een ​​succesvolle carrière te hebben.
© 2018 Bonafide, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wie is Elon Musk?In de Iron Man-films is Tony Stark een manusje van alles. Constant vindt hij dingen uit en zijn portemonnee is schijnbaa…
Tesla Model 3 - populaire compacte sedanTesla Model 3 - populaire compacte sedanDe Tesla Model 3 is een compacte sedan geproduceerd door Tesla Motors, die in maart 2016 aangekondigd werd. In een gelim…
Hyperloop in Europanieuws uitgelichtHyperloop in EuropaDe Hyperloop, het futuristische supersnelle nieuwe transportsysteem is volop in ontwikkeling. Hoewel het initiatief bij…
Hyperloop, sneller reizen mogelijk gemaaktHyperloop, sneller reizen mogelijk gemaaktDe Hyperloop is een nieuw soort transportsysteem dat steden met elkaar in verbinding dient te brengen. De Hyperloop moet…
Tesla Model 3: prijs in Nederland en specificatiesTesla Model 3: prijs in Nederland en specificatiesOp 31 maart 2016 is de langverwachte volledig elektrische Tesla Model 3 officieel onthuld en gepresenteerd door Elon Mus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Steve Jurvetson, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • https://www.managementsite.nl/elon-musk-waanzinnige-successen-superbaas
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

Reageer op het artikel "Elon Musk, de man achter PayPal, Tesla en SpaceX"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 13-02-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!