InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wie is Elon Musk?

Wie is Elon Musk?

In de Iron Man-films is Tony Stark een manusje van alles. Constant vindt hij dingen uit en zijn portemonnee is schijnbaar bodemloos. Het lijkt allemaal te mooi om in het echte leven te gebeuren. Toch komt zijn levensechte evenbeeld dicht in de buurt bij het fictieve personage. Maak kennis met Elon Musk.

Kindertijd en jeugd

Op 28 juni 1971 werd in Zuid-Afrika Elon Musk geboren. Zijn moeder was een model van Canadese afkomst en zijn vader een ingenieur.

Al op jonge leeftijd was Elon Musk geboeid door elektronica en leerde hij zichzelf te programmeren. Zo creëerde hij al op 12-jarige leeftijd een videospel en verkocht hij dit door. In 1989 studeerde hij af en verhuisde naar Canada (het thuisland van zijn moeder) waar hij officieel een Canadese burger werd.

Studies

Meteen na zijn afstuderen werd hij toegelaten op de Queen's Universiteit in Ontario. Na twee jaar veranderde Musk van universiteit, namelijk de Universiteit van Pennsylvania waar hij een bachelordiploma Natuurkunde haalde, alsook een een bachelordiploma Economie.

Wanneer Musk 24 jaar was, verhuisde hij naar Californië om een hoger diploma te halen in de Natuurkunde, maar zette deze studies stop om meteen te beginnen bedrijven op te richten.

Carrière

Eerste bedrijf: Zip2

Nadat Musk stopte met studeren in 1995, richtte hij met zijn broer een eerste internetbedrijfje op, genaamd Zip2. Het bedrijf had the New York Times en de Chicago Tribune onder contract en ontwikkelde voor deze kranten een online stadsgids. Ondanks dat Zip2 opgericht werd door de gebroeders Musk, slaagde Elon er niet in om zelf algemeen directeur te worden van zijn bedrijf. Uiteindelijk werd Zip2 verkocht voor zo'n 307 miljoen dollar.

Online betalen met X.com

Na zijn eerste bedrijfservaring met Zip2, richtte Musk X.com op in 1999. X.com was een online betaalplatform dat niet veel later samensmolt met PayPal en zette vooral in op wat PayPal al had bereikt. Musk werd de grootste aandeelhouder van het bedrijf. Toen PayPal werd overgenomen door Ebay in 2002, verkocht Musk zijn aandelen binnen het bedrijf voor 165 miljoen euro.

Geschiedenis schrijven met SpaceX

Elon Musk zou Elon Musk niet zijn mocht hij even op willen adem komen tussen zijn avonturen door. In 2002 richtte hij samen met Jim Cantrell (een ruimtevaartondernemer) SpaceX op. Met dit bedrijf wilde Musk herbruikbare lanceerraketten ontwikkelen met lagere lanceerprijzen dan hun concurrentie.

In SpaceX investeerde Musk het geld dat hij verdiend had door zijn aandelen van PayPal te verkopen. Samen met Cantrell wilde hij een oude raket kopen in Rusland. Deze raket wilde het duo aanpassen zodat hij geschikt zou worden om naar Mars te reizen. Aangezien de Russen hun oude raket niet wilden verkopen, vond Musk er niets beter op dan zelf raketten te gaan ontwikkelen. Hierin had Cantrell geen vertrouwen en verliet vervolgens SpaceX.

In 2006 lanceerde SpaceX voor het eerst een raket: de Falcon 1. Deze lancering mislukte, alsook de lanceringen met diezelfde raket in 2007 en 2008. SpaceX balanceerde even op het randje van bankroet, maar in 2008 en 2009 lukte het hen om met de Falcon 1 in een baan rond de aarde te vliegen. Onbemand weliswaar. Dit betekende de lancering van het anno 2017 algemeen gerespecteerde bedrijf SpaceX.

Investeren in Tesla Motors

Eén project is voor Musk niet genoeg. In 2004 werd hij voorzitter van de raad van bestuur bij Tesla Motors, een bedrijf dat zich specialiseert in het ontwikkelen van elektrische wagens en elektrische aandrijvingen. Tesla Motors werd een jaar eerder opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. In het begin was Musk vooral betrokken bij het design van het eerste voertuig van Tesla (de Roadster), maar was niet echt bezig met andere zaken binnen het bedrijf.

In 2008 werd Musk meer betrokken bij de dagelijkse gang van zaken nadat hij in volle economische crisis het leiderschap van Tesla overnam en zichzelf aanstelde als algemeen directeur. Hiervoor ontsloeg hij de vorige directeur: oprichter Martin Eberhard. In 2013 kende Tesla Motors even een crisis omdat hun wagens niet zo vlot verkochten als gedacht. Hierop stelde Musk een verkoopteam samen en enkele maanden later werd Tesla Motors een beursgenoteerd bedrijf op Wall Street met winst. Tesla Motors groeide uit tot een gerespecteerd en wereldberoemd merk.

Andere projecten van Musk

Energie leveren met SolarCity Corporation

In 2006 werd SolarCity opgericht door twee neven van Elon Musk: Peter en Lyndon Rive, maar eigenlijk kwam het idee van Elon Musk die hen aanraadde dit te doen. Musk hielp hen het bedrijf op te richten en is anno 2017 voorzitter van de Raad van Bestuur. Belangrijkste agendapunt van SolarCity is het tegengaan van de opwarming van de aarde (ook een belangrijk punt bij Tesla).
SolarCity en Tesla Motors werken overigens ook samen wanneer het gaat over het ontwikkelen van elektrische aandrijvingen.

Buizen leggen met Elon Musk: de hyperloop

De hyperloop bestaat anno 2017 enkel op papier en werd bedacht door Elon Musk. Bedoeling ervan is om goederen en/of mensen via een hoge snelheid te transporteren via een luchtdrukbuis. Met de hyperloop zou er aan 1100 km per uur gereisd kunnen worden.

The Boring Company

Elon Musk heeft duidelijk steeds nieuwe uitdagingen nodig. In 2016 richtte hij namelijk The Boring Company op. Dit bedrijf heeft als doel nieuwe, goedkopere technieken te ontwikkelen om tunnels te boren en zo een nieuw tunnelnetwerk aan te leggen.

Donaties

Musk zet zich vaak in voor goede doelen. Tesla Motors en SolarCity zijn al twee projecten met als doel het tegengaan van de opwarming van de aarde. Daarnaast is Musk voorzitter van zijn eigen liefdadigheidsinstelling: de Musk Foundation. Deze instelling heeft als doel zonnepanelen opzetten in rampgebieden. Hiervoor wordt ook nauw samengewerkt met SolarCity.

In 2014 gaf Musk 1 miljoen dollar voor het opbouwen van het Tesla Science Center en tenslotte doneerde hij in 2015 10 miljoen dollar aan het Future of Life Institute. Dit instituut richt zich op kunstmatige intelligentie.

Privéleven

In 2000 trouwde Musk met zijn eerste vrouw die hij leerde kennen op de Queen's Universiteit in Ontario. Samen kregen ze zes kinderen, allemaal jongens. De eerste van die kinderen stierf aan wiegendood. Hun latere kinderen kregen ze door middel van IVF. Ze scheidden in 2008.

Twee jaar later trouwde Musk met de actrice Talulah Riley, maar ze scheidden alweer in 2014.
© 2017 Lore, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hyperloop in Europanieuws uitgelichtHyperloop in EuropaDe Hyperloop, het futuristische supersnelle nieuwe transportsysteem is volop in ontwikkeling. Hoewel het initiatief bij…
Hyperloop, sneller reizen mogelijk gemaaktHyperloop, sneller reizen mogelijk gemaaktDe Hyperloop is een nieuw soort transportsysteem dat steden met elkaar in verbinding dient te brengen. De Hyperloop moet…
Tesla Model 3: prijs in Nederland en specificatiesTesla Model 3: prijs in Nederland en specificatiesOp 31 maart 2016 is de langverwachte volledig elektrische Tesla Model 3 officieel onthuld en gepresenteerd door Elon Mus…
Tesla: modellen van elektrische auto's en bijtelling 2017Elektrisch autorijden heeft de toekomst en is dan ook sterk in opmars. Het is schoon, stil, efficiënt en zuinig. Dit is…
De ET3: high-speed reizen in een capsuleIn de nabije toekomst zal het transport van mensen en goederen een grote verandering door maken. Een nieuwe vinding op h…
Bronnen en referenties
  • http://biografieportaal.nl/recensie/elon-musk-ashlee-vance/ (geraadpleegd op 22 oktober 2017)
  • https://www.biography.com/people/elon-musk-20837159 (geraadpleegd op 22 oktober 2017)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk (geraadpleegd op 22 oktober 2017)

Reageer op het artikel "Wie is Elon Musk?"

Infoteur: Lore
Gepubliceerd: 23-10-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!