InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > SWOT-analyse voor ondernemingen

SWOT-analyse voor ondernemingen

SWOT-analyse voor ondernemingen Het gebruiken van een SWOT-analyse is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Het is een makkelijk te gebruiken manier om sterktes en zwaktes te analyseren binnen en buiten de eigen organisatie. Om hierover een goed beeld te krijgen wordt altijd eerste gekeken naar een interne en externe analyse. Aan de hand van deze analyses wordt een resultaat gegeven met de opzet van een SWOT-analyse.

SWOT-analyse

Wat is nou eigenlijk een SWOT-analyse? SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. In het Nederlands betekent dit: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Dit is ook de reden dat het in de volksmond vaak een sterkte-zwakteanalyse wordt genoemd.

De SWOT-analyse is een veelgebruikte manier voor voornamelijk ondernemingen om hun sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te zien. Om te kunnen beginnen aan een dergelijke analyse wordt eerst een externe analyse gemaakt, gevolgd door de interne analyse.

De externe analyse

Het doel van een externe analyse is het identificeren van kansen en bedreigingen voor de onderneming. Als een onderneming kan profiteren van een bepaalde situatie in de omgeving dan wordt er gesproken van een kans. Is er echter iets wat voor de onderneming een probleem kan opleveren, denk aan minder winst, dan spreken we van een bedreiging. Bij het maken van een externe analyse kan gekeken worden naar een aantal omgevingsfactoren. Door middel van deze factoren kan een onderscheid worden gemaakt in wat van toepassing is op een onderneming.

Milieufactoren

Opvattingen over het milieuvraagstuk kunnen een grote invloed hebben op een onderneming. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde eisen voor een vrachtwagen.

Technologische factoren

Door de technologische ontwikkelingen hebben bedrijven de mogelijkheid om het proces te automatiseren, hierdoor kan de productie stijgen ten opzichte van de concurrent.

Demografische factoren

Veranderingen in de omvang, samenstelling en groei van de Nederlandse bevolking zijn demografische factoren. Denk hierbij aan het uitbreiden van steden waardoor een onderneming plaats moet maken.

Economische factoren

De economische factoren bepalen het succes van een onderneming.

Politieke factoren

De overheid geeft sturing aan het geheel. Nieuwe regels en wetten kunnen een hele grote invloed hebben op bepaalde ondernemingen.

Maatschappelijke factoren

Ondernemingen houden tegenwoordig steeds meer rekening met de wensen vanuit de consument. Hierdoor gaan steeds meer ondernemingen zich richten op duurzaamheid. Het bedrijf geeft een bewuste en structurele invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Bij het maken van de externe analyse kan men kijken naar al deze punten en hierbij beslissen of er kansen of bedreigingen zijn. Als dit deel voltooid is wordt er gekeken naar de interne analyse.

De interne analyse

In tegenstelling tot de externe analyse is een interne analyse een analyse van de eigen onderneming. Door naar de eigen onderneming te kijken kan men achter de sterktes en zwaktes komen. Er kan gekeken worden naar de interne factoren die bijdragen aan het vervullen van de wensen van de consument. Deze factoren worden benoemd als sterktes. De zwaktes zijn het tegenovergestelde, namelijk de dingen die nadelige invloeden kunnen hebben op de onderneming.

Bij de interne analyse wordt gekeken uit het oogpunt van de afnemer, alsmede het verschil dat de onderneming heeft ten opzichte van de concurrent. Om de sterktes te vinden van een onderneming kan men zichzelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
  • Wat doen wij goed?
  • Vervullen wij de wens van de afnemer en hoe doen wij dat?
  • Waarin onderscheiden wij ons van de concurrent?

Komen hierbij dingen aan het licht waarbij de concurrent het beter doet dan de eigen onderneming, dan is dit een zwakte.

Resultaat

Als deze stappen doorlopen zijn kunnen de resultaten worden opgenomen in de SWOT-analyse. Een SWOT-analyse is niet meer dan vier vakken met hierin alle bevinden van de externe en interne analyse. Onderstaand wordt een weergave gegeven van een SWOT-analyse. Voor elk onderdeel van de SWOT-analyse worden enkele voorbeelden genoemd.

Sterktes:
  • Onderscheidend vermogen
  • Betrouwbare service
  • Jarenlange ervaring
Zwaktes:
  • Veel concurrentie
  • Niet multifunctioneel
  • Slechte geografische ligging
Kansen:
  • Inspelen op een open markt
  • Potentiële klanten benaderen
  • Groeiende markt
Bedreigingen:
  • Economische crisis
  • Goedkopere concurrentie
  • Problemen in een bepaalde sector

Deze voorbeelden kunnen algemeen gebruikt worden maar het verschilt ook per bedrijf. Het doel van de voorbeelden is om u een beeld te geven van de opbouw van een SWOT-analyse.

Het is van erg groot belang dat de SWOT-analyse zorgvuldig wordt uitgevoerd. Bij een slechte uitvoering kan men namelijk de verkeerde beslissingen maken ten aanzien van de bedrijfsvoering. Het grote voordeel van een SWOT-analyse is dat bij het correct uitvoeren ervan men een erg groot inzicht krijgt in de eigen onderneming en de concurrenten. Met deze informatie kan men een besluiten een andere weg in te slaan met de onderneming en zo verder te groeien.
© 2017 Jeroen96, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
SWOT-analyse en ConfrontatiematrixDe SWOT-analyse is een van de meest bekende, en meest gebruikte marketinginstrumenten. Het is dan ook een zeer nuttig in…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyseHet maken van een duidelijke SWOT-analyseTegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigi…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Bronnen en referenties
  • Koning, C. (2007). Marketing. Zaltbommel: Thema, uitgeverij van Schouten & Nelissen. ISBN: 978-90-5871-118-2
  • Marcus, N. v. (2015). Een praktijkgerichte benadering van organisatie en management. Groningen / Houten: Noordhoff uitgevers Groningen / Houten. ISBN: 978-90-01-85024-1

Reageer op het artikel "SWOT-analyse voor ondernemingen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Jeroen96
Laatste update: 06-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!