InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Ingvar Kamprad: de oprichter van IKEA

Ingvar Kamprad: de oprichter van IKEA

Ingvar Kamprad: de oprichter van IKEA IKEA: de woonwarenhuizen zijn over de hele wereld bekend. Met meer dan 300 winkels en een omzet van 31,9 miljard euro in boekjaar 2015 is de winkelketen een enorm succes. IKEA is echter heel klein begonnen, als bedrijfje van een zeventienjarige jongen in Zweden: Ingvar Kamprad. Maar wie was hij: deze bedenker van de formule en degene aan wie wij deze geweldige meubelwinkel te danken hebben?

De ideeën van Ingvar Kamprad

Jeugd

Ingvar Kamprad werd op 30 maart 1926 geboren in Agunnaryd in Zweden. Zijn familie was oorspronkelijk uit Duitsland geëmigreerd. De familie was arm, zoals vele in de zware jaren 30. Al op heel jonge leeftijd begon Ingvar met het verkopen van spullen op de fiets aan de mensen in zijn omgeving. Lucifers, balpennen en potloden kocht hij in grote hoeveelheden in Stockholm in, zodat hij ze voor een lage prijs aan mensen uit de buurt kon verkopen.

Oprichting IKEA

In 1943 (Ingvar was zeventien) richtte Ingvar dankzij een gift van zijn vader het bedrijfje IKEA op. De naam IKEA was voor hem makkelijk gekozen vanwege zijn dyslexie: het bestaat uit de eerste letters van Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Deze laatste twee zijn de boerderij en het dorpje waar hij opgroeide.

Het bedrijf groeide en in 1947 ging IKEA ook meubels verkopen. Vanaf 1951 werden alleen nog meubels verkocht en verscheen zelfs de eerste catalogus van het bedrijf. Dankzij een vriend van Ingvar (die de poten van een tafel haalde om hem in de auto te kunnen vervoeren) ontstond het idee om meubels in platte verpakkingen aan te bieden. Zo konden er grotere hoeveelheden worden vervoerd, veel meer producten worden opgeslagen en meubels konden makkelijker worden meegenomen.

Dyslexie

Naast de naam van het bedrijf die uit de voorletters van zijn naam en woonplaats bestaat, komen ook de namen van de producten van IKEA voort uit de dyslexie van Ingvar. Hij kon maar moeilijk de productcodes van al die producten onthouden, dus begon hij de producten gewoon namen te geven als ezelsbruggetje. Veel namen van producten betekenen gewoon letterlijk hoe het product of een kenmerk daarvan in het Zweeds genoemd wordt. Ook worden namen gebruikt (Billy), of namen van Zweedse plaatsen (Stockholm). Ook Finse, Noorse en Deense namen en plaatsen worden gebruikt.

Privé

In 1950 trouwde Ingvar met Kerstin Wadling. In 1960 gingen zij uit elkaar. Zijn tweede vrouw, Margaretha Stennert, met wie hij in 1976 samenkwam, overleed in 2011. Ze hebben drie zoons, Peter, Jonas en Mathias.

Zuinigheid

Ingvar staat er nog steeds om bekend zeer zuinig te zijn. Ook al hoort hij bij de rijkste mensen ter wereld, hij rijdt in een oude Volvo, kleedt zich informeel, slaapt in goedkope hotels en wordt gespot in goedkope restaurants. Andere opvallende kenmerken zijn dat hij alle medewerkers co-workers noemt en wil dat iedereen op de werkvloer dezelfde kleding draagt, van storemanager tot medewerker.

Nazi-bijeenkomsten

Het was in de laatste jaren van de oorlog dat Ingvar ongehinderd pro-nazi-bijeenkomsten kon bezoeken. Na de oorlog bleef zijn geïnteresseerdheid daarin onopgemerkt. Later in zijn leven, in 1994, onthulde een journalist toch dat Ingvar tijdens de oorlog aan een nazi-beweging had deelgenomen. Ingvar maakte bekend dat dit de grootste fout uit zijn leven was geweest en dat hij veel spijt had van dat deel uit zijn leven.

IKEA

IKEA groeide en groeide. Er zijn in 2016 meer dan 300 winkels in 28 landen. Bijzonder is dat al die groei uit eerdere winsten betaald is. Ingvar heeft nooit geld geleend voor investeringen of uitgaven. Al het geld wordt eerst verdiend en dan pas uitgegeven.

In 1986 gaf Ingvar Kamprad zijn directiefunctie bij IKEA op. Hij had alleen nog een plaats in de board van de Inter IKEA Group. Die functie legde hij in 2013 neer. Het bedrijf wordt nu geleid door de drie zonen van Ingvar. Ingvar bezoekt nog wel regelmatig stores en is ook nog wel bij de opening van nieuwe stores.

Plannen van Ingvar voor IKEA

IKEA is gevestigd in een stichting. Ingvar besefte in de jaren 80 al dat het unieke concept van IKEA beschermd moest worden en geïntegreerd moest worden in de groei van het bedrijf. Dat is bijzonder en een zeer goede keuze voor de eigendom en structuur van IKEA op lange termijn, want het betekent dat het bedrijf niet afhankelijk wordt van aandeelhouders en niet de beurs op kan. Ingvar: "Ik besloot dat de beurs voor IKEA geen optie was. Ik wist dat voor onze groeiplannen een langetermijnperspectief nodig was en ik wilde niet dat IKEA afhankelijk zou zijn van financiële instellingen." Ingvar heeft dus de toekomst van IKEA voor de komende jaren wel gewaarborgd.

Ook de macht binnen het bedrijf is verdeeld tussen de drie zonen. De gehele bedrijfsstructuur zit ingewikkeld in elkaar (te ingewikkeld om kort uit te leggen). De verdeling is in ieder geval zo gemaakt: Jonas heeft een positie in de IKEA Group, Mathias heeft de leiding over de Inter IKEA Group en Peter beheert een toppositie in de Ikano Group.

Vermogen

Feitelijk bezit Ingvar IKEA dus niet meer. De stichting is de eigenaar van de IKEA group. Vaak wordt het vermogen van Ingvar dus ook overschat. Ja, hij is rijk, maar alle IKEA-winkels en omzet behoren niet meer tot zijn vermogen.

Kritiek

In zijn lange tijd in het bedrijfsleven heeft Ingvar ook kritiek te verduren gekregen. Hij stond ter discussie omdat hij te veel van zijn personeel zou vragen. IKEA zelf kwam ook af en toe onder vuur te liggen, bijvoorbeeld vanwege de behandeling van arbeiders in Danville (Virginia) en vanwege het gebruik van hout uit eeuwenoude bossen in Rusland. In 2014 werd het bedrijf beschuldigd van de uitbuiting van Slowaakse chauffeurs.
© 2016 - 2017 Suus1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Top 3 Rijkste EuropeanenTop 3 Rijkste EuropeanenIedereen kent hem wel De rijkste man ter wereld Carlos slim. Maar hoe zit het nou met de Europeanen? In dit artikel vind…
IKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA is een warenhuis wat zich richt op de verkoop van meubilair en woonartikelen voor een zo laag mogelijk prijs. Daarn…
Ikea Hengelo: Adres, openingstijden en parkerenIKEA is woonwinkelketen met vestigingen over de hele wereld, die zich heeft gespecialiseerd in meubels en woonartikelen…
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
Ikano, een nieuwe bank op de Nederlandse marktIkano, een nieuwe bank op de Nederlandse marktNederland heeft, ondanks de recessie en de bankenmalaise, in 2012 de Ikano Bank toegelaten op de consumentenmarkt. De Ik…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ThomasKohler / Flickr
  • http://www.ikea.com/ms/nl_NL/this-is-ikea/the-ikea-concept/index.html (geraadpleegd op 25 oktober 2016).
  • http://www.sprout.nl/artikel/hoe-ingvar-kamprad-ikea-groot-maakte (geraadpleegd op 25 oktober 2016).
  • https://www.businessinsider.nl/nederland-is-belastingparadijs-voor-ikea/ (geraadpleegd op 25 oktober 2016).
  • https://sweden.se/business/ingvar-kamprad-founder-of-ikea/ (geraadpleegd op 25 oktober 2016).
  • http://www.volkskrant.nl/economie/ikea-omzeilt-nederlandse-wet-met-slowaakse-chauffeurs~a3689376/ (geraadpleegd op 25 oktober 2016).
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ingvar_Kamprad (geraadpleegd op 25 oktober 2016).
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/IKEA#Geschiedenis (geraadpleegd op 25 oktober 2016).

Reageer op het artikel "Ingvar Kamprad: de oprichter van IKEA"

Infoteur: Suus1
Gepubliceerd: 26-10-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!