InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Hoe zet je met een bedrijfsfilm je bedrijf op de kaart?

Hoe zet je met een bedrijfsfilm je bedrijf op de kaart?

Hoe zet je met een bedrijfsfilm je bedrijf op de kaart? Er zijn heel wat bedrijven in de markt actief. De kans is erg groot dat veel van die bedrijven in hetzelfde marktsegment opereren als het jouwe. Om bij je mogelijke klanten voldoende in beeld te komen zul je allerlei middelen uit de kast moeten trekken. Bijvoorbeeld het letterlijk in beeld komen. Heb je wel eens over een eigen bedrijfsfilm nagedacht? Met een bedrijfsfilm kun je precies die indruk met je bedrijf maken die je wilt.

Klanten willen vertrouwen

Bewuste klanten zijn niet alleen op zoek naar een specifiek product of een specifieke dienst. Ze willen ook de zekerheid dat je uiteindelijk levert wat er is afgesproken, en bovendien in de juiste, duurzame kwaliteit. Ze willen liefst vóór de koop of het tekenen van een contract kunnen inschatten hoe het met jouw kwaliteit en betrouwbaarheid is gesteld. Bovendien willen ze vooraf duidelijk hebben hoe je handelt ingeval van vragen of bij eventuele problemen. Kortom, klanten willen weten of je ze jou en je bedrijf kunnen vertrouwen. Dat kun je natuurlijk allemaal haarfijn uitleggen in een aantal mooie teksten. Maar het is altijd maar de vraag in hoeverre klanten bereid zijn om zich door een uitgebreide verhandeling heen te worstelen. Het zou mooi zijn als je op een leuke manier een aantal specifieke voordelen van je bedrijf en van jouw manier van werken in beeld zou kunnen brengen. Want hoe het gesteld is met je betrouwbaarheid, dat wil je graag aan je klanten laten zien. Hiervoor zet je een audiovisueel middel in: de bedrijfsfilm.

Bedrijfsfilm

In een bedrijfsfilm kun je verschillende elementen min of meer tegelijk aanbieden. Een beeld van je bedrijf, versterkt door kernteksten die in het beeld verschijnen, gecombineerd met een duidelijke voice-over. Dat alles maakt het mogelijk om je informatie snel, kernachtig en duidelijk voor het voetlicht te brengen. En dat is belangrijk, als je de aandacht van je mogelijke klant wilt vasthouden. Een bedrijfsfilm kun je op verschillende manieren bij je klant brengen. Bijvoorbeeld:
  • Op een dvd of BlueRay-disk
  • Op een open dag
  • Tijdens een product- of dienstenpresentatie op jouw locatie
  • Een demonstratie bij de klant
  • Via een link op je website

Aspecten van je bedrijf

In de film kun je allerlei aspecten van je bedrijf laten zien. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Het aannemen van orders
  • Het productieproces
  • De afronding en verzending
  • De afhandeling van problemen
  • Je helpdesk
  • Je bedrijfsfilosofie
  • De mate van duurzaamheid in je werk en je materialen
  • De branche-organisatie waar je bij bent aangesloten
  • Enzovoort

Aspecten van de bedrijfsfilm

Het is duidelijk dat een bedrijfsfilm goed voor je bedrijf kan zijn. Dan zit je nog met de kosten, je kunt een bedrijfsfilm natuurlijk net zo duur maken als je wilt. Er zijn factoren die een rol spelen in het uiteindelijke kostenplaatje, en dat betekent dat er keuzes gemaakt kunnen en moeten worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
  • Wie maakt de film? Zelf bedenken, filmen en produceren is natuurlijk goedkoper, maar de vraag is of het dan ook beter wordt. Huur je iemand in voor het script, opnames en productie dan gaat de prijs omhoog.
  • Hoe lang wil je de film laten duren? Denk aan de spanningsboog bij de kijker. Een film van anderhalf uur is natuurlijk veel te lang. Een film van twee minuten is weer veel te kort. Hoe langer de film, hoe hoger de kosten.
  • Waar ga je de film opnemen? Als je gebruik maakt van een studio heb je waarschijnlijk de beste opnamekwaliteit, maar zo’n studio moet wel gehuurd worden. Bovendien gaat je film over je bedrijf. Filmen op je eigen locatie heeft zo zijn voordelen, als de omgeving er tenminste goed genoeg uit ziet.
  • Gebruik van effecten maken je film duurder, maar misschien wel leuker. Hoe meer effecten, hoe meer apparatuur en specialisten nodig zijn. Je moet je ook afvragen of een bepaald effect iets toevoegt aan het verhaal dat je wil vertellen. Geen effecten om de effecten, dus.
  • De spelers. Je kunt niet van je medewerkers verwachten dat ze allemaal goede acteurs zijn. Figureren is geen probleem, het laten zien van bepaalde handelingen waarschijnlijk ook niet. Maar als echt een acteerprestatie geleverd moet worden kun je je afvragen of het met professionele acteurs niet een stuk professioneler overkomt. Dat heeft wel consequenties voor je budget, natuurlijk.
  • De stem. In veel films hoor je een stem, die bepaalde zaken uitlegt. Dat noem je een voice-over. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de spelers. Niet iedereen heeft voor een film een goede stem, die duidelijk genoeg overkomt.

De kosten van de bedrijfsfilm

De keuzes die je maakt zijn van invloed op het uiteindelijke kostenplaatje. Besteed je veel van het werk uit aan professionals, dan kun je in samenspraak wel bekijken welke taken je eventueel zelf uitvoert. Adviezen zul je daarbij dan wel kunnen gebruiken. Door het gebruik van moderne, digitale technieken kan je bedrijfsfilm een succes worden. Diezelfde technieken, in de vorm van gespecialiseerde computerprogramma’s kunnen het kostenproces beheersbaar maken.
Gerelateerde artikelen
De duurste geflopte filmsDe duurste geflopte filmsHet maken van een film kan resulteren is grote kaskrakers als Titanic en de serie van Harry Potter, maar het maken van e…
Voorbeeld van een factuur gemaakt in WordVoorbeeld van een factuur gemaakt in WordHeb je een eigen bedrijf, dan zijn facturen de basis voor je omzet en voor het berekenen van de BTW. Op basis van uw fac…
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Wat kosten informatienummers?Wat kosten informatienummers?Er zijn verschillende informatienummers actief tegen verschillende tarieven. Het varieert van gratis informatienummers t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe zet je met een bedrijfsfilm je bedrijf op de kaart?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 13-10-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!