InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wat is er gebeurd met SPC Training?

Wat is er gebeurd met SPC Training?

Wat is er gebeurd met SPC Training? SPC Training was, net als Compu’train en Centric, jarenlang een van de grootste IT-opleiders in Nederland. Het cursusmateriaal dat gemaakt werd door het bedrijf werd gekenmerkt door bollen met nummers rondom afbeeldingen van schermen. Hoewel miljoenen mensen in binnen- en buitenland zijn getraind door de docenten van SPC Training, of in elk geval middels het cursusmateriaal dat zij maakten, is het moeilijk te achterhalen wat er met het bedrijf gebeurd is nu het niet meer onder deze naam te vinden is op internet.

De start van SPCC, een afsplitsing van Stebis

In 1986 wilde het bedrijf Stebis zich meer gaan richten op hardware. Er was destijds een kleine groep heren die zich echter wilde focussen op het ontwikkelen van software. Zij splitsten zich af en richtten SPCC op. Ze zeiden dat deze naam stond voor Sergeant Pepper’s Computer Company, een verwijzing naar het album dat opstond toen ze een bedrijfsnaam zochten. Naar buiten toe werd er verteld dat de letters stonden voor Special Products for Computers. Echter, deze uitleg miste een extra C.

SPCC splitste in SPC Company en SPC Training

Aanvankelijk ontwikkelde SPCC business-to-business-software die administratief van aard was of met ‘controlling devices’ te maken had. Na enige tijd kwamen er enkele heren in dienst die zich toelegden op het ontwikkelen van cursusmateriaal voor computertrainingen. Zij ontwikkelden onder andere LaserDisc-cursussen. Toen deze afdeling zich SPC Training ging noemen, veranderde SPCC zijn naam in SPC Company. Er werd een ander bedrijf opgericht om Company en Training te bundelen dat SPC Vision heette. Sommige mensen werkten bij verschillende onderdelen tegelijkertijd.

SPCC ontwikkelde onder andere games en andere producten op CD-i waaronder Alien Gate, Philips Media Encyclopedia, Lingo en Lucky Luke. Ze kwamen uit onder de namen SPC Vision, The Vision Factory, SPC Codim of SPC Group. SPC Training verliet het overkoepelende bedrijf zodat de naam SPC Vision naar de CD-i-ontwikkelaars ging. Toen het gebouw in Oss te klein werd verhuisden ze naar de Koningsweg in Den Bosch. Dit was een voormalig pand van de PNEM dat sinds 1985 nog dienst had gedaan als HEAO. De ontwikkelaars van SPC Vision verhuisden later ook naar dit pand.

Sterke groei door grote vraag naar office cursussen

Bron: G v.d. MolenBron: G v.d. Molen
Toen veel bedrijven, vanwege het millenniumprobleem, migreerden naar modernere software waren er ineens veel software cursussen nodig. SPC Training beleefde daardoor een sterke groei. Er werden grote groepen leraren en andere ervaren docenten aangenomen en opgeleid in MS Office. Er kwamen vestigingen in Amsterdam, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Heerlen, Oss, Rotterdam, Schiphol, Utrecht, Venlo en Venray.

Weer groei door project met internationale office trainingen

Toen er in korte tijd grote, internationale trainingsprojecten werden gestart nam SPC Training rond 1999 wederom een grote groep extra medewerkers aan. In 2001 werkten er 180 mensen waarvan het grootste gedeelte softwaretrainer was. Naast trainingen op de locaties van SPC Training werden er ook cursussen gegeven bij bedrijven thuis en gaven de docenten presentaties, privécursussen en werkplekondersteuning in binnen- en buitenland. Hierbij konden medewerkers een trainer uitnodigen om mee te kijken met hun werk en vragen om advies om dit efficiënter te doen.

Cursusmateriaal vertaald

Bron: G v.d MolenBron: G v.d Molen
De afdeling materiaalontwikkeling timmerde hard aan de weg en probeerde steeds de hoogste standaard te halen. In 1999 werd het materiaal vertaald naar het Engels middels een van de eerste vertaalmachines van Terence Lewis. Na de computervertaling was er nog een ‘human touch’ nodig die voor rekening kwam van de medewerkers van de afdeling materiaalontwikkeling. In het begin was er veel herstel nodig, maar omdat Terence een lerende machine had ontwikkeld die hij gedurende het proces steeds verder verbeterde, was er na enige tijd steeds minder redactie nodig. Het materiaal van SPC Training werd later ook vertaald naar het Duits, Spaans en het Frans. Bij nieuwere versies werd hiervoor Trados gebruikt.

Inzakken van de markt - faillissement en doorstart

Toen er bij nieuwe versies van MS Office minder behoefte was aan opleidingen en het in de branche slechter ging zocht SPC Training samenwerking bij een Amerikaans bedrijf, Global Learning Systems, om te proberen deze moeilijke tijd door te komen. De Amerikanen zagen echter dat er een grote reorganisatie nodig was en trokken de stekker eruit omdat zij deze niet wilden financieren. SPC Training ging in mei 2001 failliet en toen stonden er plotseling meer dan honderd mensen op straat. Enkele dagen later kon het bedrijf middels private financiers doorstarten en na een reorganisatie tegen het einde van het jaar had het bedrijf nog ongeveer 40 medewerkers. Het nieuwe bedrijf heette ook SPC Training en verhuisde naar een kleiner kantoor op bedrijventerrein De Brand in Den Bosch.

Content management systeem vullen met content voor de LearningGuide, ten behoeve van performance support

In die tijd zag de afdeling materiaalontwikkeling kans om het goed verkopende cursusmateriaal om te zetten naar een elektronisch leer- en ondersteuningssysteem. Deze e-learning tool, dat toen nog de e-LearningGuide werd genoemd, kon het probleem oplossen dat ontstond wanneer er bij een bedrijf wel een nieuwe versie van een software-applicatie kwam, maar er geen uitgebreide trainingen werden gegeven. Middels deze tool kon een bedrijf toch zijn performance support garanderen. Het werd vooralsnog ontwikkeld in een applicatie (Content-e) die door SPC Group was gebouwd, die zich toen overigens inmiddels Aebly noemden. Maar in het jaar dat Aebly failliet ging (Philips was gestopt met CD-i en internet zorgde ervoor dat CD-Roms hun populariteit verloren) koos SPC Training voor Sevensteps als ontwikkelaar van het gewenste content management systeem, LearningGuide Manager.

Verandering naam naar LearningGuide Solutions

In 2004 veranderde SPC Training zijn naam in LearningGuide Solutions, om te onderstrepen dat zij hun focus verlegd hadden van klassikale trainingen naar hun nieuwe product, de LearningGuide. Omdat zij inmiddels zo afgeslankt waren dat de overgebleven medewerkers niet zowel full time nieuw cursusmateriaal konden ontwikkelen als fulltime-trainingen konden geven werd er samenwerking gezocht met ICT opleiders EnterIT en InfoSupport. Zij bundelden zich in LearningAlliance.

Amerikaanse partij

Terwijl het bedrijf weer groeide, en weer verhuisde naar een groter kantoor in hetzelfde gebouw, ging het verder met het ontwikkelen van het content management systeem en (maatwerk)content. Zij werkten aan de ontwikkeling van LearningGuide Manager als een SCORM compliant Learning Management System, een Electronisch Performance Support Systeem (EPSS) en aan content voor bedrijfsprocessen en maatwerk kantoorapplicaties. Daarnaast verzorgden zij (maatwerk)trainingen en presentaties. Rond 2006 kregen ze contact met een Amerikaanse partij. Al snel werd er in de Verenigde Staten een vestiging gestart en gingen ze samenwerken bij de ontwikkeling van nieuwe content. Er waren op een bepaald moment vestigingen in Rochester (Verenigde Staten), Leicester (Verenigd Koninkrijk) en in Den Bosch. In 2011 kreeg de organisatie een forse financiële injectie van een Amerikaanse investeerder.

Verandering naam naar Ontuitive

In 2012 veranderde LearningGuide Solutions zijn naam in Ontuitive. Deze naam sloot beter aan bij het concept van het hoofdproduct, dat context gevoelige ondersteuning gaf op de werkplek. In 2014 ging Ontuitive International echter failliet vanwege een forse daling van opdrachten door bezuinigingen. Weinig bedrijven begonnen in die tijd namelijk aan nieuwe IT-projecten. Er stonden toen 29 mensen op straat waaronder enkele oprichters van SPC. Hierna kwam er een doorstart. Slechts enkele medewerkers konden mee en Ontuitive verhuisde naar een kleiner kantoor in Den Bosch. Het hoofdkantoor van Ontuitive is gevestigd in Washington DC. Het bedrijf biedt performance support-oplossingen om bedrijfsprocessen te ondersteunen. Deze oplossingen zijn door de jaren heen door het bedrijf (steeds onder een andere naam weliswaar) steeds verder ontwikkeld. Op 14 november 2018 werd bekend gemaakt dat het kantoor in Nederland gesloten werd.

Bekende namen verbonden aan SPC

  • Joost Steins Bisschop (o.a. voorheen columnist bij het Financieele Dagblad)
  • Ruud Scholte (o.a. Bondstrainer Sprint-Dames 1989 – 1993)
Gerelateerde artikelen
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
Wat is een LMS?Wat is een LMS?Een veelgehoorde kreet in de wereld van digitaal leren is LMS, het Learning Management Systeem oftewel een elektronische…
Performance management op de werkvloerPerformance management op de werkvloerWanneer je een bedrijf hebt wil je graag weten hoe je bedrijf het doet op het gebied van onder andere klanttevredenheid,…
Bootcamp: Sporten in de natuurBootcamp: Sporten in de natuurBootcamp: steeds vaker hoor je ervan of lees je erover. Het is een sportmethodiek die in de Verenigde Staten is ontstaan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: G vd Molen
  • http://www.ontuitive.eu/
  • https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/ict-branche/1355109/1444691/opleidingenmarkt-stort-in.html
  • http://cdidev.tripod.com/spchist.htm
  • http://isolvency.nl/download/verslag/175004/01_obr_14_502_F_V_02/?TB_iframe=true&width=800&height=max
  • Afbeelding bron 1: G v.d. Molen
  • Afbeelding bron 2: G v.d Molen

Reageer op het artikel "Wat is er gebeurd met SPC Training?"

Infoteur: Gway
Laatste update: 18-11-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!