InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Tsjechische tabaksproducent: Philip Morris ČR

Tsjechische tabaksproducent: Philip Morris ČR

De Tsjechische tabaksproducent en verkoper, Philip Morris ČR, is een beursgenoteerd bedrijf in de Praagse PX-index. Het bedrijf beschikt over een portfolio dat bestaat uit populaire internationale en lokale sigaretten merken zoals: Marlboro, L&M, Red & White, Philip Morris, Petra en Sparta. Philip Morris ČR beheert negen sigarettenmerken die beschikbaar zijn in 68 varianten. Tevens doet Philip Morris aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, dit is een belangrijk onderdeel van de tabaksproducent.

Philip Morris

Philip Morris ČR is een partner van Philip Morris International Inc. (PMI). Het bedrijf is de grootste producent en verkoper van tabaksproducenten in Tsjechië. Het bedrijf beschikt over een portfolio dat bestaat uit populaire internationale en lokale sigarettenmerken zoals: Marlboro, L&M, Red & White, Philip Morris, Petra, Chesterfield, Sparta en Start. Philip Morris ČR heeft negen sigarettenmerken beschikbaar in 68 varianten, verschillende smaken en prijssegmenten. Het bedrijf beschikt over acht merken uit Tsjechië en zeven merken uit Slowakije. Tevens beschikt het bedrijf over vier varianten van het rol-je-eigen tabak. Daarnaast heeft Philip Morris meer dan 1.100 mensen in dienst en is het een beursgenoteerd bedrijf in Praag (PX-index).

Historie in grote lijnen

De historie van Philip Morris International Inc. begon in 1987, PMI verleende een licentie voor het produceren van het merk Marlboro voor de Tsjechisch-Slowaakse tabaksindustrie aan een voorloper van het staatsbedrijf Tabák.

In 1992 kondigde de Tsjechisch-Slowaakse federale regering haar voornemen aan om de tabaksindustrie te privatiseren. Na de privatisering heeft de fabriek zich meer gemoderniseerd en verder uitgebreid. Tevens had PMI de meerderheid van de aandelen verworven in 1992. Op 1 november 2000 kreeg het bedrijf de naam Philip Morris ČR. Tussen 2008 en 2010 heeft het bedrijf 750 miljoen Tsjechische kronen geïnvesteerd in plantaardige moderniseringsprojecten voor het verhogen van de capaciteit tot 40 miljard sigaretten per jaar.

Management

Het management van Philip Morris bestaat uit vijf leden. De leden worden hieronder met bijbehorende functies weergegeven:
  • András Tövisi op 1 juni 2011 werd hij manager en Voorzitter van de Raad van Bestuur.
  • Martin Hlaváček werd in januari 2013 benoemd tot directeur Corporate Affairs en lid van de Raad van Bestuur.
  • Stanislava Juríková werd in december 2011 benoemd tot Directeur Financiën en lid van de Raad van Bestuur.
  • Igor Potočár werd in september 2010 benoemd tot Directeur van Verkoop en Distributie en lid van de Rad van Bestuur.
  • Andreas Gronemann werd juli 2011 Directeur Verrichtingen en lid van Raad van Bestuur.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Philip Morris heeft geëvalueerd wat voor impact het produceren van tabak heeft op het milieu. Daarnaast heeft het bedrijf dit geëvalueerd voor de verscheidene kantoren die gevestigd zijn over de hele wereld. Het bedrijf wil deze impact in de toekomst gaan reduceren. Philip Morris heeft daarom een aantal milieudoelstellingen opgesteld. Door gebruik te maken van een aantal concrete milieuprogramma's is het bedrijf in staat om deze doelstellingen te behalen.

Voorbeelden van Philip Morris en Maatschappelijk ondernemen

Philip Morris zorgde ervoor dat er tussen 2005 en 2010 minder energie werd verbruikt. Het bedrijf heeft hiermee het energieverbruik weten te verminderen tot 12% per geproduceerde sigaret. Een belangrijk voorbeeld waarom Philip Morris het energieverbruik wilde verminderen en de uitstoot van CO2, was de Zwitserse fabriek van het bedrijf in Neuchâtel. Het bedrijf heeft tussen 2005 en 2010 het energieverbruik nog tot 30% weten te verminderen door de verwarmings-, ventilatie- en koelsystemen te optimaliseren. Tevens heeft het bedrijf in Lausanne, een plaats in Zwitserland, invloed op het milieu van het hoofdkantoor in de periode 2008 en 2010 met 44% weten te verminderen. Dit heeft het bedrijf gerealiseerd door het verbruik van water uit het meer en warmtepompen en de verwarmings-, ventilatie- en koelsystemen te optimaliseren. Voor de toekomst heeft het bedrijf als doel om in 2020 te komen tot een vermindering van 30% van kooldioxide-uitstoot in de gehele waardeketen.

Philip Morris maakt gebruik van het 3R concept, deze afkorting staat voor: Reduce, Reuse en Recycle. De Nederlandse vertaling voor deze woorden is verminderen, recirculatie en hergebruik. Aan het einde van 2010 heeft Philip Morris de ISO 14001 certificering behaald. Tevens heeft het bedrijf de OHSAS 18001 certificering behaald voor haar 26 productiecentra. Het behalen is een van deze certificeringen is een continu proces, aangezien er nieuwe fabrieken worden geïntegreerd in PMI.

ISO 14001 en OHSAS 18001

De ISO 14001 certificering is een internationale norm met eisen voor het milieumanagementsysteem. Dit systeem heeft als doel om een passend milieubeleid bij een organisatie te ontwikkelen en de implementatie hiervan te waarborgen. De basis voor het systeem is de ‘plan-do-check-act’ cyclus (PDCA). ISO 14001 stelt de volgende eisen aan de resultaten van het managementsysteem:
  • Voortdurende herziening van de prestaties en het voorkomen van milieuvervuiling;
  • De beheersing van milieurisico’s als gevolg van de activiteiten van een organisatie;
  • Het minimaal voldoen aan de van toepassing zijnde wettelijke eisen.

OHSAS 18001 staat voor Occupational Health and Safety Assesment Series. Het is een internationaal certificeerbare standaard geschreven norm voor veiligheidsmanagement. De OHSAS 18001 stelt een aantal eisen die aanwezig moeten zijn in een goed veiligheidsmanagementsysteem. De norm is inzake de basis gelijk aan de ISO 9001 en de ISO 14001. De ISO 9001 is een versie van kwaliteitsmanagement die in 1994 werd gehanteerd. De OHSAS 18001 certificering wordt toegepast door organisaties die arbeidsrisico’s effectief willen beheersen. Een organisatie is in staat om voortdurend te verbeteren, indien het gebruikmaakt van een systeem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Philip Morris International IncPhilip Morris International IncPhilip Morris is een bekend merk wanneer het komt op tabaksproducten. Dit grote en onafhankelijke bedrijf staat in de to…
Sigaret: algemene informatieSigaret: algemene informatieDe sigaret kunnen we omschrijven als een hoopje tabak dat d.m.v. een rolletje papier als een kokertje bijeengehouden wor…
Risico's en nadelen van de e-sigaretRisico's en nadelen van de e-sigaretDe e-sigaret: duizenden mensen in Nederland maken er gebruik van. De meeste mensen roken de e-sigaret omdat het een stuk…
E-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieE-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieDe elektrische sigaret, Shisha pen of Flavor Vapes zijn zeer geliefd onder dampers, de gebruikers van de e-sigaretten. D…
Sigarettenprijzen in Nederland en eldersSigarettenprijzen in Nederland en eldersDe sigarettenprijzen gingen weer omhoog in 2018 en in 2019 kost een pakje al weer 7 euro of meer. En dus de vraag wat u…
Bronnen en referenties
  • http://www.pmi.com/en_cz/about_us/pages/about_us.aspx
  • http://www.pmi.com/marketpages/pages/market_en_cz.aspx
  • http://www.pmi.com/en_cz/responsibility/how_we_operate/environmental_initiatives/pages/environmental_initiatives.aspx
  • http://www.sccm.nl/milieu-iso-14001-0
  • http://www.ohsas18001.nl/

Reageer op het artikel "Tsjechische tabaksproducent: Philip Morris ČR"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 27-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: De PX Index van Tsjechië
Schrijf mee!