InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Internationaal farmaceutisch bedrijf: Zentiva

Internationaal farmaceutisch bedrijf: Zentiva

Zentiva is een Tsjechisch internationaal farmaceutisch bedrijf dat generieke producten ontwikkelt en op de markt brengt. Het bedrijf beschikt over meer dan 500 producten in 800 vormen van geneesmiddelen. Tevens biedt Zentiva één van de breedste generieke productenportfolio’s voor internationale markten. Het bedrijf heeft een mooie geschiedenis achter de rug. Zentiva was tot 2009 een beursgenoteerd bedrijf en werd in hetzelfde jaar lid van de Sanofi Groep. Kortom, het Tsjechische bedrijf kan worden gezien als een succesvol bedrijf in de gezondheidswereld.

Zentiva

Zentiva opereert in meer dan 50 markten en heeft een leidende positie in de volgende landen: Slowakije, Tsjechië, Roemenië en Turkije. Tevens is het bedrijf erg welvarend in de volgende landen: Polen, Bulgarije, Rusland, Hongarije, Oekraïne en de Baltische Staten. Daarnaast beschikt Zentiva over verschillende bedrijven die zich in de volgende vier landen bevinden: Tsjechië, Turkije, Slowakije en Roemenië. Het Tsjechische bedrijf heeft haar succes te danken aan de sterke relatie met belangrijke businesspartners, artsen en patiënten.

Geschiedenis: Zentiva Tsjechië

Benjamin Fragner kocht in de 19e eeuw een apotheek in de stad Praag. Vervolgens verbouwde zijn kleinzoon, Jiří Fragner, de apotheek tot farmaceutische fabriek in 1928. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het bedrijf in Russische handen en maakte het deel uit van de SPOFA. Als deel van de SPOFA werd de fabriek een vooraanstaand farmaceutisch bedrijf in Tsjecho-Slowakije. De fabriek groeide in de loop der jaren en van 1989 tot 1998 ging het bedrijf privatiseren. Het grootste deel van de aandelen kwam in deze tijd in bezit van Warburg Pincus. Daaropvolgend moderniseerde het bedrijf en steeg de aandacht voor kwaliteit, veiligheid, standaardisatie en productiviteit. In 2003 is het bedrijf verder gegaan in de nieuwe farmaceutische groep, Zentiva.

In 2009 werd Zentiva lid van de Sanofi Groep. Sanofi is een gediversifieerd wereldleider in de sector gezondheidszorg, het bedrijf is gericht op de behoeften van haar patiënten. Sanofi wilt zich samen met haar partners actief inzetten om de levenskwaliteit te optimaliseren om de behoeften van 6,8 miljard wereldburgers te kunnen beantwoorden. Dit doet het bedrijf door geneesmiddelen en vaccins beschikbaar te stellen. Sanofi’s ambitie is daarom ook een duurzame wereldwijde partner te zijn in de branche van de gezondheidszorg, die de focus legt op de behoeften van de patiënten.

Een korte samenvatting van de historie van Zentiva:
  • 1928 Vestiging van farmaceutische fabriek in Praag
  • 1946 Het bedrijf werd deel van de SPOFA groep onder Russische leiding
  • 1989 Privatisering
  • 1993 WHO erkenning – productie antibiotica
  • 1998 Warburg Pincus beheert grootste deel van de aandelen
  • 2000 ISO 14000 normering
  • 2003 Het bedrijf werd deel van de farmaceutische groep Zentiva
  • 2009 Zentiva werd lid van de Sanofi groep

Missie

‘’Zentiva, een Sanofi bedrijf, is internationale leider dat betaalbare generieke medicijnen ontwikkelt, produceert en distribueert die de duur van levens optimaliseert van meer patiënten in meer landen.’’

Visie

Zentiva streeft ernaar om de verwachtingen van de klanten te overtreffen door het verschaffen van betrouwbare generieke producten en met een optimale service naar de klant toe. Het bedrijf zorgt voor duurzame groei in de voortdurende ontwikkeling in concurrerende markten. Op deze manier creëert het bedrijf waarde voor haar stakeholders. Daarnaast stimuleert en ontwikkelt Zentiva haar werknemers op een ondernemende en prestatiegerichte manier, waardoor een succesvolle toekomst voor het bedrijf wordt geïllustreerd. Kortom, het bedrijf heeft een sterke visie en vindt het belangrijk om te investeren in haar werknemers.

Producten Zentiva

Zentiva is internationale leider met betrekking tot het ontwikkelen, produceren en distribueren van kwalitatief betaalbare generieke medicijnen. Met meer dan 500 producten in 800 vormen van geneesmiddelen, biedt Zentiva één van de breedste generieke productenportfolio’s voor internationale markten. Het portfolio van Zentiva bevat producten voor alle belangrijke therapeutische gebieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De strijd tussen originele en generieke medicijnproducentennieuws uitgelichtDe strijd tussen originele en generieke medicijnproducentenProducenten van geneesmiddelen doen er alles aan om zo lang mogelijk hun monopoliepositie voor de verkoop van een origin…
Patentverloop en goedkope geneesmiddelen of medicijnenPatentverloop en goedkope geneesmiddelen of medicijnenPatentrecht op een medicijn (ook octrooirecht genoemd) is het alleenrecht dat een fabrikant heeft om een nieuw door hem…
Ontwikkelen van geneesmiddelen of medicijnenOntwikkelen van geneesmiddelen of medicijnenHet ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel of medicijn door farmaceutische bedrijven vergt zeer veel tijd en geld en is…
EK voetbal 1996In 1996 is het een feestje voor de UEFA, het EK wordt dit jaar voor de 10e keer gehouden, Engeland is gastland. Er zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.sanofi.co.za/l/za/en/layout.jsp?scat=DD324295-1B29-40E8-B280-7A2EB627CB94
  • http://www.zentiva.com/about-us/pages/default.aspx
  • http://www.geneesmiddelendebat.nl/home/sanofi-groep/sanofi-in-het-kort/zentiva
  • http://www.zentiva.com/our-products/pages/default.aspx

Reageer op het artikel "Internationaal farmaceutisch bedrijf: Zentiva"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 21-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: De PX Index van Tsjechië
Schrijf mee!