InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Uber taxi: kosten, ontstaan, informatie en problemen

Uber taxi: kosten, ontstaan, informatie en problemen

Uber taxi: kosten, ontstaan, informatie en problemen Uber is een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd via de smartphone en de bijbehorende applicatie personenvervoer aanbiedt, een soort taxidienst dus. Het bedrijf is in een aantal jaren explosief gegroeid en biedt verschillende diensten aan. In verschillende Europese landen waar het bedrijf inmiddels is gevestigd krijgt Uber het aan de stok met de traditionele taxichauffeurs en de overheid die diensten wil verbieden. Uber is hot, maar hoe is Uber ontstaan? Hoe groot is Uber? Hoe voordelig is Uber en wordt Uber op den duur verboden?

Het ontstaan van Uber

Uber werd in 2008 bedacht door Travis Kalanick toen hij in Parijs een taxi wilde bestellen, maar er geen één kon vinden voor een afspraak. In 2009 bedachten hij en Garrett Camp UberCab, de fundering voor het huidige Uber. Uber biedt taxidiensten aan die voordeliger zijn dan reguliere taxidiensten door bijvoorbeeld taxicentrales uit te sluiten. Daarnaast biedt Uber andere services (luxe wagens of particuliere vervoerders), zoals UberLux, UberX, UberSUV UberBlack, UberPop (particuliere vervoerders die voor weinig geld mensen naar bestemming brengen). Het principe is hetzelfde, men kan via de app op een kaart wagens van Uber vinden, deze boeken, na de rit via creditcard (later ook PayPal) betalen en vervolgens een beoordeling geven.

Uber werd gelanceerd in de technologiehoofdstad van de Verenigde Staten: San Francisco, in juli 2010. Uber werd een overweldigend succes in San Francisco en wilde graag uitbreiden naar andere grote steden in de Verenigde Staten. Uber besloot een financieringsronde te organiseren: 11 miljoen dollar werd hiermee opgehaald. Mede door dit geld en de opbrengsten uit San Francisco ging Uber in mei 2011 naar New York City, waar het bedrijf ook veel succes vergaarde. Uber wilde weer uitbreiden, nu naar de rest van de grote Amerikaanse steden en deed nog een financieringsronde: dit maal werd 37 miljoen dollar opgehaald en Uber kon zich wederom uitbreiden. Eind 2011 kondigde Uber een nieuw plan aan: Uber wilde wereldwijd personenvoer gaan aanbieden, na al het succes in de Verenigde Staten. De eerste stad buiten de Verenigde Staten werd Parijs, Londen volgde in juli 2012.

Om ook buiten Europa diensten aan te bieden en daadwerkelijk wereldwijd te gaan kondigde Uber aan een nieuwe investeringsronde aan. Hiermee werd 258 miljoen dollar opgehaald en Uber vestigde zich in India en Zuid Afrika. Ook werd een nieuwe dienst gelanceerd: een pakketbezorgingsdienst. In 2014 expandeerde Uber verder en haalde in twee investeringsrondes 1,8 miljard dollar op. In juni 2015 neemt Uber voor het eerst een bedrijf over: DeCarta, een bedrijf dat zich specialiseert in het maken van kaarten voor smartphones. Uber kondigt ook aan een nieuwe investeringsronde te houden, waarmee zij 2 miljard dollar op willen halen. De waarde van Uber wordt daardoor geschat op om en nabij de 50 miljard dollar.

Uber is in een betrekkelijk korte periode van 2010 - 2015 enorm gegroeid. Het past in de trend van veel beginnende bedrijven in de on-demand economie, die zich focussen op wat de consument precies wil. De bedrijven leveren een dienst, voorheen ook al beschikbaar, maar nu efficiënter, gebruiksvriendelijker en goedkoper.

In juni 2014 werd de waarde van Uber geschat op 18,6 miljard dollar. Pakweg een jaar later wordt Uber geschat op 50 miljard dollar. Daarnaast was Uber in juni 2014 al de grootste startup. Vergeleken met de concurrentie op de taximarkt is Uber stukken groter. Lyft (één van de grootste concurrenten), een ander bedrijf dat dezelfde diensten als Uber biedt haalt wekelijks ongeveer twaalf keer minder op dan Uber. Uber kan dus wel wat klanten verliezen aan de concurrentie, maar heeft in feite een monopolie positie.
De snelle opkomst en groei van Uber stuitte op veel weerstand bij de traditionele taximarkt. In vrijwel alle landen waar Uber zijn intrede deed, werd gevreesd voor Uber of braken protesten uit. De taximarkten gaan onvoldoende mee met de technologische trends en worden door een Uber uit de markt gestoten. Daarnaast vrezen veel politici dat dit soort bedrijven ervoor zorgen dat de tussenschakels verdwijnen en er op deze manier erg veel banen verloren gaan. Of deze vrees gegrond is, moet echter nog blijken.

Uber en protesten

Zoals eerder gezegd heerste er veel onvrede onder de taxichauffeurs. Hieronder een overzicht met protesten en rellen die uitbraken door Uber in verschillende Europese steden.

Parijs en Uber

Uberpop werd in 2012 in Parijs gelanceerd. Na veel kritiek van de taximarkt volgde een rechtszaak. De rechter oordeelde hierin dat de dienst Uberpop illegaal was in afwachting van het onderzoek dat zou volgen. Uberpop zou in strijd zijn met de Franse regels omtrent verzekeringen, die reguliere taxi bedrijven wel moesten hebben. Uber kondigde een nieuwe service aan om de uitspraak te omzeilen: UberPool. Bij de UberPool service waren de verzekeringen geregeld, dus kon er gereden worden, redeneerde Uber. Protesten van Franse taxichauffeurs volgden en zij eisten dat Uber zou stoppen met UberPool. In februari 2015 was UberPool echter nog steeds operationeel in Parijs.

Echte strijd volgde pas in juni 2015. Traditionele taxichaffeurs blokkeerden eerst in Parijs snelwegen en toegangswegen tot stations en snelwegen. Ook volgden naast demonstraties, kleine rellen waarin auto's in brand werden gestoken en Ubertaxis vernield werden. Al snel volgde in andere Franse steden soortgelijk oponthoud van wegen (Lyon, Nannes, Nice etc.). De chauffeurs gaven aan niet te stoppen, totdat Uber de dienst UberPop zou stoppen. Twee hoge functionarissen van Uber werden vervolgens gearresteerd en aangeklaagd wegens het leiden van een bedrijf dat illegaal personen vervoert en dit op een onveilige manier doet, daarbij de Franse wetgeving omtrent sociale zekerheid en verkeersveiligheid schendt. Op 5 juli 2015 gaf Uber (voorlopig) de strijd op en stopte met UberPop/UberPool onder druk van de Franse overheid en de protesten.

Brussel en Uber

Brussel kreeg op 25 februari 2014 ook een Uberdienst: UberPop werd gelanceerd. Het was de eerste stad die UberPop kreeg voordat de reguliere Uberdiensten werden ingesteld. Taxichauffeurs in Brussel gingen in protest, op aandringen van de minister van Vervoer, Brigitte Grouwels. Op 15 april 2015 oordeelde de rechter dat UberPopactiviteiten illegaal in België waren en dat Ubertaxi's een boete van 10.000 konden verwachten. Neelie Kroes (Eurocommissaris) was het er niet mee eens, zij is immers voorstander van een vrije markt en er volgde een ruzie die werd uitgevochten via de media. Tot halverwege 2015 biedt Uber nog zijn UberPop dienst aan in Brussel, ondanks grote weerstand van politici en taxichauffeurs. Een uitkomst lijkt nog niet in zicht.

Amsterdam en Uber

Amsterdam kende de originele Uberdienst al in 2012, maar kreeg in juli 2014 ook UberPop. In Nederland is echter voor het aanbieden van taxidiensten een vergunning en opleiding van de chauffeur vereist. De overheid kondigde bij de lancering dus ook aan hard op te treden tegen de snorders van Uber. Voor het einde van 2014 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven geoordeeld dat het verboden is voor Uber om door te gaan met UberPop. Toch rijden er rond 2015 regelmatig UberPop taxi's in Amsterdam. Deze worden door de inspectie vaak gecontroleerd en krijgen forse boetes. Uber heeft echter aangegeven door te procederen en de taxi's in 'vaste klantenkring' te laten rijden. Incidenten zijn er sporadisch, waarbij traditionele taxichauffeurs de Ubertaxi's klemrijden om zo de diensten ongedaan te maken. Ook in Amsterdam is nog geen oplossing voor de strijd tussen de traditionele markt en Uber gevonden.

Kosten Uber

Hieronder een korte uiteenzetting van de kosten van Uber, die vaak goedkoper uitvallen dan de reguliere taxibedrijven:

UberPop (Voorbeeldauto's: Toyota Prius, Volkwagen Golf, Honda Civic):
  • Basistarief: 1,-
  • Per minuut: 0,15
  • Per kilometer: 0,95
  • Minimumtarief: 4,-
  • Annulering: 5,-

UberBlack (Voorbeeldauto's: BMW 5-Series, Mercedes E-Klasse, Tesla Model S):
  • Basistarief: 3,-
  • Per minuut: 0,35
  • Per kilometer: 1,90
  • Minimumtarief: 8,-
  • Annuleringskosten: 10,-

UberLux (Voorbeeldauto's: Audi A8, BMW 7-series, Mercedes S-Klasse):
  • Basistarief: 6,-
  • Per minuut: 0,40
  • Per kilometer: 2,20
  • Minimumtarief: 12,-
  • Annuleringskosten: 12,-

Werking van Uber

Uber draait om een erg innovatief systeem. Door middel van smartphonetechnologie en GPS kan Uber je locatie bepalen (en hoef je dus geen adres in te voeren) als je de app gedownload hebt. Na een registratie kan de app op een kaart de locaties van beschikbare taxi's zien. Je kan dan zelf de taxi uitkiezen op basis van beoordelingen en recensies. Ook kan je dit uitschakelen, dan kiest Uber de taxi die het meest dichtbij is. Daarna voer je de eindbestemming in en geeft Uber een prijsindicatie.

Als de taxi besteld is, zie je op de kaart hoe lang het duurt en waar de taxi op een bepaald moment is. Ook krijg je informatie over de chauffeur, zijn naam, zijn auto en zijn telefoonnummer. Ook andere wensen (bijvoorbeeld eten of drinken voor de rit) kan je invullen. De chauffeur doet er dan wat langer over en dit kost ook meer, maar het is een mogelijkheid.

Als de chauffeur arriveert volgt een smsbericht en kan de reis beginnen. Eenmaal op plaats van bestemming gearriveerd, wordt het bedrag van je PayPal account of creditcard afgeschreven. Contant geld is dus nooit meer nodig en je bent op de hoogte van de kosten. Na de rit kan je een beoordeling achterlaten van de chauffeur.

Toekomst van Uber

De enorme groei van Uber en commotie die Uber op de traditionele taximarkt heeft veroorzaakt roept ontzettend veel weerstand op van taxichauffeurs, taxibedrijven en terughoudende politici. Het lijkt er echter op dat Uber zich hier weinig van aantrekt. Het bedrijf trekt gigantisch veel investeerders aan en iedere maand rijden er meer mensen met Ubertaxi's. Daarnaast procedeert het bedrijf tegen de taxibedrijven. Ook is Uber bezig om zich op andere takken van de economie te vestigen. Zo begonnen ze met een pakketbezorgdienst (binnen een uur), wat niet vreemd is binnen de on-demand economie. Ook neemt Uber nu bedrijven over, om de eigen kennis te verbreden, maar ook de innovatie en stabiliteit binnen het bedrijf te waarborgen. Met een geschatte waarde van 50 miljard dollar ziet het er anno 2015 niet naar uit dat Uber snel van de taximarkt zal verdwijnen, ondanks pogingen van de traditionele taximarkt die zich onvoldoende heeft aangepast aan de technologische ontwikkelingen.
© 2015 - 2019 Frerdinand, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van A naar B met Uber: hoe werkt deze taxi-app?Van A naar B met Uber: hoe werkt deze taxi-app?Uber is een smartphone-app waarmee je een taxirit kunt aanvragen. De app wordt voornamelijk in de Verenigde Staten en gr…
Uberpop-chauffeur worden, met startpremieUberpop-chauffeur worden, met startpremieZelf UberPop-chauffeur worden? Goedkoop een taxi bestellen in Nederland kan eenvoudig met de app-dienst Uberpop. Op deze…
Waarom leren Londense taxichauffeurs 25.000 straten?Waarom leren Londense taxichauffeurs 25.000 straten?Als je wel eens in Londen geweest bent, heb je ze niet kunnen missen; de typische (vaak zwarte) Londense cabs rijden ove…
On-demand economie: informatie, innovatie, rageOn-demand economie: informatie, innovatie, rageDe term 'on-demand economie', of de Engelse variant ('on-demand economy') komt steeds meer voor. Na andere economische t…
Freuds opvattingen vergeleken met genen- en hersenonderzoekFreuds opvattingen vergeleken met genen- en hersenonderzoekSigmund Freud ontwikkelde zijn opvattingen vanaf eind 19e eeuw. Hij ging uit van twee oerdriften, wel de agressie en sek…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J Nnesk Sser, Pixabay
  • http://uk.businessinsider.com/uber-revenue-projection-in-2015-2014-11?r=US
  • http://uk.businessinsider.com/uber-is-testing-suggested-pickup-points-2015-7?r=US
  • http://www.businessinsider.com/uber-the-next-100-billion-company-2014-5?IR=T
  • https://www.uber.com/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Uber

Reageer op het artikel "Uber taxi: kosten, ontstaan, informatie en problemen"

Infoteur: Frerdinand
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!