InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het Australische mijnbouwbedrijf Orica

Het Australische mijnbouwbedrijf Orica

Orica Limited is een Australische multinational, gespecialiseerd in de ontwikkeling en toepassing van chemicaliën voor de mijnbouw. Naast deze chemicaliën ontwikkeld Orica ook springstoffen die worden gebruikt tijdens het mijnen. Orica is actief in veel verschillende landen en heeft een groot klantenbestand opgebouwd. Oricais de grootste marktspeler als het gaat om de ondersteuning van mijnbouw. Hierbij streeft Orica strenge regels na met betrekking tot milieu en duurzaamheid.

Orica in het algemeen

Orica’s hoofdkantoor is gevestigd in de Australische stad Melbourne. Het hoofdkantoor waar Orica is gevestigd heet het Orica House. De bouw van dit kantoorpand werd in 1955 gestart. Toen de werkzaamheden waren voltooid in 1958 was dit pand het hoogste gebouw van Melbourne. Het was één van de eerste panden die werd gebouwd voor zakelijke doeleinden. Orica opereert in meer dan 50 verschillende landen, en heeft klanten verspreid over meer dan 100 verschillende landen. In 2015 heeft Orica circa 12,500 werknemers wereldwijd. Het belangrijkste product dat Orica ontwikkelt is natriumcyanide, dit wordt gebruikt bij het mijnen van goud. Tevens is Orica marktleider op het gebied van mijn- en tunnelbouw. De aandelen van Orica worden verhandeld op de Australian Sercurities Exchange (ASX). Het bedrijf staat vermeld onder de naam ORICA LIMITED (ORI). Het is onderdeel van de ASX50. De ASX50 is een index van de Australische beurs bestaande uit de 50 grootste beursgenoteerde bedrijven.

Geschiedenis van Orica

Orica is opgericht in 1874. In die tijd werd de firma Jones, Scott and Co opgericht. Deze firma specialiseerde zich in het leveren van springstoffen voor de plaatselijke goudwinning. Na een tijd werd de firma overgenomen door een Nederlands bedrijf genaamd: Nobel Company (in 2015 bekend als AkzoNobel). De Nobel Company specialiseerde zich in de ontwikkeling van chemicaliën. Als gevolg van meerdere fusies met Britse mijnbouw bedrijven werd het overgenomen bedrijf onderdeel van de Imperial Chemcial Industries, oftewel ICI. De ICI was het grootste chemische concern in die tijd, dit bedrijf werd in 2007 overgenomen door AkzoNobel. In 1928 werd door de ICI een industrie opgezet in Australië. Deze industrie werd in 1997 zelfstandig, met name omdat de ICI de aandelen verkocht op de Australische markt. Het gevolg hiervan was dat de afdeling genoodzaakt was om hun naam ICI Australia te veranderen naar Orica. Hier ligt dus de oorsprong van de huidige naam van dit Australische bedrijf.

Activiteiten van Orica

Orica specialiseert zich in drie verschillende vakgebieden namelijk: springstoffen, chemicaliën en ondersteuning/veiligheid voor mijntunnels. Orica is de grootste fabrikant voor het leveren van commerciële springstoffen, hierbij ontwikkelt Orica ook ontstekings- en meetsystemen. Bij de productie van chemicaliën volgt Orica een streng protocol voor de veiligheid van mens en milieu. Deze aspecten staan hoog in het vaandel bij Orica. Dit zie je duidelijk terug in de bedrijfsvoering van dit groeiende bedrijf.

Orica is namelijk ook lid van de Dow Jones Sustainability Index (DJSI), de Australische SAM Sustainability Index (Aussi) en de FTSE4Good Index. Deze indexen geven een benchmark voor de prestaties van de investeringen in duurzame bedrijven en fondsen. Orica brengt ook jaarlijks een Sustainability Report uit dat de prestaties tegen de belangrijkste duurzaamheidsindicatoren schetst. Het meest geëxporteerde product, natriumcyanide, wordt geproduceerd in een fabriek in Queensland, Australië. Voor de mijntunnels ontwikkelt Orica systemen die tunnels ondersteunen en ventileren. Daarnaast zorgen deze systemen ook voor de waterafvoer van de tunnels. Het bedrijf heeft een zeer divers assortiment voor de mijnbouw met producten van zeer hoge kwaliteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Orica
  • http://www.orica.com/Careers/why-orica#.VXaces_tmko
  • http://en.wikipedia.org/wiki/ICI_House
  • http://en.wikipedia.org/wiki/AkzoNobel
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/ICI

Reageer op het artikel "Het Australische mijnbouwbedrijf Orica"

Infoteur: Belegger
Laatste update: 06-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Australian Securities Exchange
Schrijf mee!