InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Argentijnse bank: Grupo Financiero Galicia

Argentijnse bank: Grupo Financiero Galicia

Grupo Financiero Galicia is één van de vijf grootste bankbedrijven in Argentinië. Grupo Financiero Galicia is opgericht in 1905 en gevestigd in Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië. De Banco de Galicia y Buenos Aires stond onder leiding van Manuel Escasany, een juwelier en klokexpert met een Galicische afkomst. Ondanks het feit dat Manuel Escasany geen bancaire achtergrond had was hij zeer succesvol tijdens de eerste jaren na de stichting van de bank.

Het begin van Grupo Financiero Galicia

De Grupo Financiero Galicia is in 1905 opgericht onder de naam Banco de Galicia y Buenos Aires. Nog geen twee jaar na de oprichting van de bank besloot Banco de Galicia y Buenos Aires een beursgang te maken. Aan het eind van 1907 was Banco de Galicia y Buenos Aires dan ook genoteerd op de beurs van Buenos Aires. In 1910 besloot de bank als een van de eerste Argentijnse banken termijndeposito’s aan te bieden aan particuliere klanten. Nadat de oprichter, Manuel Escasany, van de Banco de Galicia y Buenos Aires was overleden werd de dagelijkse leiding van de bank overgenomen door zijn zoon Eduardo Escasany. Eduardo Escasany heeft de bank enkele jaren alleen gerund totdat hij in 1960 besloot een samenwerkingsverband aan te gaan met twee hele belangrijke en invloedrijke families uit Argentinië: de familie Ayerzas en de familie Braun. Deze twee families staan voornamelijk bekend om hun activiteiten binnen de detailhandel. Vervolgens bleef de bank in dezelfde hoedanigheid groeien, om vervolgens in 1965 de grootste private bank van Argentinië te worden. Wederom bleef het ruim 10 jaar stil rond de Banco de Galicia y Buenos Aires totdat de bank aan het einde van 1975 wordt uitgeroepen tot Nationale Hypotheek Bank. In 1975 bezat de Banco de Galicia y Buenos Aires al ruim 90 vestigingen, waar toen ongeveer 4.000 werknemers werkzaam waren.

Verder is Banco de Galicia y Buenos Aires bekend als eerste bank die beleggingsfondsen ging aanbieden op de Amerikaanse en Europese valuta- en kapitaalmarkt. Daarnaast werd de Banco de Galicia y Buenos Aires in 1994 bekend door als eerste een converteerbare obligatie uit te geven op internationale beurzen. Doordat de bank hiermee een uniek concurrentiepunt had bleef de bank in Argentijnse handen, terwijl de meeste van haar concurrenten werden opgeslokt in grote fusies tussen Argentijnse en Spaanse hypotheekbanken. In 1996 besloot het bedrijf de markt te vergroten door samen te werken met een verzekeringsmaatschappij genaamd Sudamericana. Dit was een slimme zet voor die periode, enkele jaren later gingen meer banken opzoek naar strategische allianties met makelaars en verzekeraars.

In 2000 had de familie Escasany (broers en zussen) besloten om de Banco Galicia Foundation op te richten. De familie kon de verkoop van uitstaande aandelen voorkomen door de slechte economische situatie in Argentinië. In 2002 ging de bank bijna failliet, omdat zij verlies leed op ruim de helft van haar uitstaande deposito’s. Om dit probleem weer op te lossen had de bank een lening nodig van ruim 1,8 miljard Amerikaanse Dollars van de Centrale bank van Argentinië. Na afwending van het faillissement kwam er ook een einde aan de directiepositie (Chief Executive Officer) van de familie Escasany. Zij moest namelijk verplicht aftreden na wat er was gebeurd. In 2003 herstelde de bank tot op zekere hoogte, zij wist namelijk haar verlies van 450 miljoen Amerikaanse Dollars te beperken tot slechts 70 miljoen Amerikaanse Dollar. De jaren na 2003 is Grupo Financiero Galicia weer winstgevend geworden en gebleven. Sindsdien is het bedrijf ook niet meer in het nieuws geweest

Bankensector

De huidige markt (2015) voor banken is zeer complex, de concurrentie is namelijk zeer hevig en dit uit zich dan ook in de prijzen van de aangeboden producten. Deze druk op de verkoopprijs is lastig voor banken, dit zorgt er namelijk voor dat er ook druk komt op de winstmarges van het bedrijf. Naast de concurrentie is het imago van een bank ook steeds belangrijker geworden sinds de kredietcrisis van 2008. Een bank die zijn geloofwaardigheid (imago) verliest, zal namelijk een bankrun ondergaan. Hierbij nemen klanten hun spaartegoeden op waardoor de liquiditeit van de bank onder druk komt te staan. Verder heeft de markt hele hoge toetredingsdrempels, dit komt omdat er zeer veel kapitaal nodig is om deel te kunnen nemen aan de markt.

Bedrijfsactiviteiten

De Grupo Financiero Galicia onderhield in 1906, een jaar na de oprichting van de bank, ongeveer 2.500 rekeningen. In 2015 was Grupo Financiero Galicia verantwoordelijk voor een winst van 1,6 miljard Amerikaanse Dollar. Verder waren er in het begin van 2015 ongeveer 5.600 werknemers werkzaam bij Grupo Financiero Galicia. Het bedrijf staat in 2015 onder leiding van Antonio R. Garcés, een Argentijns zakenman met een diploma in nationale openbare boekhouding. De kernactiviteiten van de Grupo Financiero Galicia zijn: het verstrekken van betaal- en spaarrekeningen, hypotheken, verzekeringen en beleggingsrekeningen.

Strategie

Het belangrijkste doel van Grupo Financiero Galicia is om een toonaangevende financiële dienstverlener te worden en om de posities van haar dochterondernemingen te versterken. Voor wat betreft het vermogensbeheer is het doel om hier effectiever mee te concurreren. Effectiever concurreren is alleen mogelijk als het vermogen wordt beheerd door de holding. Daarnaast is de Grupo Financiero Galicia op zoek naar nieuwe joint ventures. Een joint venture is een samenwerkingsverband waarbij beide bedrijven een deel van hun vermogen inbrengen.

Verder bevat de strategie van Grupo Financiero Galicia de volgende punten:
  • Het aanpassen aan de laatste economische ontwikkelingen in Argentinië.
  • Platformen opzetten om de waarde van aandeelhouders en klanten te verhogen.
  • De flexibiliteit maximaliseren bij potentiële strategische allianties.
  • Potentiële cross-selling-mogelijkheden benutten.
  • Het opzetten van een corporate structuur van business units.
  • Het optimaliseren van de kapitaalstructuur.
Gerelateerde artikelen
Hoofdstad van Argentinië: Buenos AiresDe hoofdstad van Argentinië is Buenos Aires. Buenos Aires is een echte wereldstad en een van de meest levendigste van Zu…
De bank Banco SantanderDe bank Banco SantanderBanco Santander is een Spaanse bank. De bank maakt onderdeel uit van de Grupo Santander. In de Eurozone is Santander de…
Argentinië: Omgeving Buenos Aires en OostkustArgentinië: Omgeving Buenos Aires en OostkustArgentinië, een enorm land met veel bezienswaardigheden. Lees hier wat u kunt doen in de omgeving van Buenos Aires en in…
Bronnen en referenties
  • www.gfgsa.com/en/Static/CompanyProfile
  • https://www.invertironline.com/titulo/cotizacion/BCBA/GGAL?t=BCBA%3AGGAL
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Grupo_Financiero_Galicia
  • http://www.gfgsa.com/en/Static/CompaniesList

Reageer op het artikel "Argentijnse bank: Grupo Financiero Galicia"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 22-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!