InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Mijnbouwonderneming: ArcelorMittal

Mijnbouwonderneming: ArcelorMittal

ArcelorMittal is één van de belangrijkste spelers op het gebied van staal- en mijnbouw, de onderneming is van oorsprong tot stand gekomen door meerdere fusies tussen Arcelor en Mittal steel. ArcelorMittal heeft in 2012, 2013 en 2014 flink last gehad van dalende vraag uit Oost-Europese landen en China. In 2014 bezat het bedrijf ongeveer 61 vestigingen en was zij actief in meer dan 27 landen over de hele wereld. ArcelorMittal is een toonaangevende onderneming gericht op staal en mijnbouw. ArcelorMittal is in 2006 opgericht naar aanleiding van een fusie tussen twee ondernemingen namelijk Arcelor en Mittal Steel. ArcelorMittal is na de fusie gericht op de staal en mijnbouw in tegenstelling tot enkel de mijnbouw. Sinds 2006 is ArcelorMittal gevestigd in London, terwijl de juridische zetel altijd in Luxemburg is gebleven. Het bedrijf wordt sinds 2006 geleid door Lakshmi Mittal (Chief Executive Officer), een zakenman afkomstig uit India en voorgedragen als CEO door de familie Mittal, die sinds 2006 43,6% van de aandelen bezit. De aandelen van ArcelorMittal zijn genoteerd op de Amsterdamse en Luxemburgse Beurs (AEX, EuroNext Amstedam en de Luxemburg Stock Exchange). Lakshmi Mittal wordt bij zijn functie ondersteund door Anditya Mittal, een familielid met ongeveer dezelfde achtergrond.

In 2014 was ArcelorMittal de grootste producent van staal ter wereld. Het bezat in 2014 maarliefst 61 vestigingen verdeeld over 27 landen (verkoop in meer dan 60 landen) die door ongeveer 260.000 werknemers worden geleid. In 2013 had het bedrijf een omzet van 79,44 miljard Amerikaanse dollars, ondanks dat maakte het bedrijf in 2013 een netto verlies van -2.545 miljard Amerikaanse dollar.
Het bedrijf gelooft in één vaste filosofie namelijk die van veilig en duurzaam produceren van kwaliteitsstaal in diverse markten waaronder de bouwmarkt, automarkt en de markt voor huishoudelijke apparaten.

Wijzigingen in bedrijfshoedanigheid

In het begin van 2011 heeft ArcelorMittal besloten om de divisie met roestvrij staalproducten af te splitsen van het huidige bedrijf. Vervolgens besloot ArcelorMittal om deze producten onder te brengen bij een dochterbedrijf genaamd Aperam. Met name 2012 was een slecht jaar voor ArcelorMittal, het bedrijf had namelijk een schuld van 22 miljard Amerikaanse Dollar als gevolg van overcapaciteit en de verminderde vraag vanuit Europa, dit werd gedeeltelijk opgelost door het stilleggen van twee ovens in Frankrijk. Aan het einde van 2012 kwam het bedrijf met haar jaarcijfers, waarin te zien was dat ArcelorMittal in het laatste kwartaal een verlies van 709 miljoen Amerikaanse Dollar noteerde in vergelijking met een winst van 659 miljoen Amerikaanse Dollar van het jaar daarvoor. Volgens ArcelorMittal wordt dit veroorzaakt door de vertragende Chinese economie.

In 2013 besloot ArcelorMittal een poging te doen om uit te breiden door een bod te doen van 1,5 miljard Amerikaanse dollars op ThyssenKrupp, in 2014 werd deze overname/samenvoeging met succes afgesloten.

Aan het einde van 2013 heeft de regering van Senegal een rechtszaak aangespannen bij het internationale tribunaal, omdat ArcelorMittal zich schuldig had gemaakt aan onwettig werk in een ijzerertsmijn in Senegal. Deze rechtszaak werd uiteindelijk aan het einde van 2013 door de regering van Senegal gewonnen.

Het bedrijf is in het verleden nog veel vaker van hoedanigheid veranderd door diverse fusies, hieronder volgt een overzicht van de fusies die uiteindelijk hebben geleid tot het ArcelorMittal van 2015.

Arcelor

  • Arbed
  • Usinor
  • Aceralia
  • Dofasco

Mittal Steel

  • Ispat International
  • LNM Holdings
  • International Steel Group
  • Weirton Steel
  • Georgetown Steel
  • Bethlehem Steel
  • Ling-Temco-Vought
  • Acme Steel

Missie en visie

De missie van ArcelorMittal is gericht op de basisindustrie van koolstofstaal, het bedrijf wil ervoor zorgen dat zij een veilige werkplek creëert. De veiligheid is het allerbelangrijkste voor ArcelorMittal. ArcelorMittal stelt zich als doel om technologische topprestaties neer te zetten door middel van investeringen in onderzoek en ontwikkeling. De permanente contacten met de klant en het onderzoek naar nieuwe toepassingen samen met de klant zijn doorslaggevend voor de ontwikkeling van nieuwe producten en processen.

De visie van ArcelorMittal bestaat uit een aantal basiswaarden namelijk:
  • Respect
  • Openheid
  • Subsidiariteit
  • Samenwerking

Voor wat betreft de basiswaarde respect is het essentieel dat ArcelorMittal haar personeel respecteert, dit geldt zowel voor collega’s, chefs, medewerkers, leveranciers en klanten. Door al deze stakeholders te respecteren denkt het bedrijf meer innovatieve en creatieve ideeën te krijgen van haar stakeholders.

De openheid is gericht op de betrokkenheid van alle medewerkers bij de dagelijkse activiteiten van ArcelorMittal. Door de openheid probeert ArcelorMittal een veilige en vertrouwde omgeving te creëren voor haar medewerkers zodat de informatie van de ‘werkvloer’ ook wordt doorgespeeld naar het management.

De subsidiariteit is belangrijk voor ArcelorMittal, zij wil namelijk verantwoordelijkheid geven aan de juiste personen in de organisatie om zo de betrokkenheid te kunnen verhogen. De medewerkers worden dan ook gestimuleerd om taken zelf uit te voeren en om zelf initiatief te nemen.

De laatste en belangrijkste factor is de samenwerking, een goede samenwerking over alle afdelingen heen zal de medewerkers namelijk het gevoel geven van een veilige en leuke werkplaats vol vertrouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandelen Arcelor MittalAandelen Arcelor MittalOverweegt u de aankoop van aandelen Arcelor Mittal? Dan is het belangrijk om u eerst wat verder te verdiepen in het bedr…
Beleggen in staalEr zijn verschillende grondstoffen waar in kan worden belegd, een van deze grondstoffen is staal. Staal is een soort met…
De samenstelling van de AEX 2019De samenstelling van de AEX 2019Wat zit in de nieuwe AEX, welke bedrijven? De beursindex AEX zit ook in 2019 in vele spaarproducten en beleggingen verwe…
Wie is Carlos Slim?Carlos Slim is de rijkste man ter wereld (2011). Hij heeft zijn vermogen weten op te bouwen met zijn telecommunicatiecon…
Is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie?Is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie?Wat is de samenstelling van de AEX-index en wat is de AEX eigenlijk. Het leuke van de AEX is, is dat de AEX eigenlijk ni…
Bronnen en referenties
  • http://corporate.arcelormittal.com/
  • http://corporate.arcelormittal.com/who-we-are
  • http://en.wikipedia.org/wiki/ArcelorMittal
  • http://corporate.arcelormittal.com/what-we-do
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/ArcelorMittal

Reageer op het artikel "Mijnbouwonderneming: ArcelorMittal"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 12-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Luxemburgse beurs
Schrijf mee!