InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Roestvrijstaalproducent Aperam

Roestvrijstaalproducent Aperam

Aperam is een van de grootste leveranciers op het gebied van roestvrijstalen producten. Het bedrijf had in 2008 last van tegenvallende resultaten naar aanleiding van de economische situatie in de Europese Unie. Vanaf 2010 laten de resultaten van Aperam een voorzichtig herstel zien, met de eerste positieve resultaten in 2014. Het bedrijf is gespecialiseerd in het produceren van roestvrij staal voortkomend uit houtskool en legeringen op maat, dit zijn dan ook de grootste unique selling points van Aperam. De missie en visie van Aperam stralen de veerkracht en vele mogelijke eigenschappen van roestvrij staal uit. Aperam is een toonaangevende speler op de markt van roestvrij staal, het bedrijf is zelfs zo groot dat zij zich tot één van de vijf grootste mag rekenen. De aandelen van Aperam zijn te verhandelen op de Nederlandse, Amerikaanse en Luxemburgse beurs, hierbij is de Luxemburgse beurs de thuishaven van Aperam. Het bedrijf was vroeger onderdeel van de Mittal familie, bekend van ArcelorMittal. In 1992 was Aperam onderdeel van Acesita, dit bedrijf werd in 1992 door de Braziliaanse overheid geprivatiseerd. In 1998 werd het bedrijf gekocht door Usinor en bijna tien jaar later, in 2007, kocht ArcelorMittel het bedrijf en gaf dit de naam Aperam. In 2015 is Aperam nog voor 40,83% eigendom van ArcelorMittel.

In 2008 haalde het bedrijf een positieve nettowinst onder gunstige economische omstandigheden, maar in 2009 beleven de resultaten van Aperam schommelen met een halvering van de omzet tot gevolg. De hardste klap moest echter nog komen, de vraag naar roestvrij staal daalde namelijk met een kwart naar aanleiding van de economische crisis. Deze klap resulteerde direct in een verlies van $150 miljoen. Het bedrijf begon in 2010 weer te herstellen en kwam in 2014 weer een beetje op positief winstniveau.

Missie en visie

De visie van Aperam is “gemaakt voor het leven”, hiermee probeert het bedrijf aan te geven dat roestvrij staal perfect bij onze manier van leven past en dat wij vaak niet eens merken dat wij roestvrij staal in onze omgeving hebben. Door de slogan “dichtbij het leven” geeft het bedrijf de vele eigenschappen, vormen en functies aan die met roestvrij staal verkrijgbaar zijn, hiermee kan zij laten zien dat de producten in veel meer situaties te gebruiken zijn dan dat wordt gedaan.

Het bedrijf streeft ernaar om een toonaangevende producent te zijn van roestvrijstalen specialiteiten. De passie van Aperam ligt dan ook bij de behendigheid en vindingrijkheid die de wereld zou kunnen veranderen. Verder geeft Aperam aan dat zij hand in hand werkt met klanten om kostenefficiënte oplossingen te leveren voor producten en diensten van compromisloze kwaliteit.

Deze missie en visie zullen ervoor zorgen dat de klanten, het bedrijfsleven en de industrie een stap voor lopen op de veranderende wereld.

Bedrijfsactiviteiten

De bedrijfsactiviteiten van Aperam bestaan uit drie divisies namelijk: roestvrij staal, service/oplossingen en legeringen/specialiteiten. Bij de eerste divisies wordt het roestvrij staal geproduceerd, terwijl deze naar klantwensen wordt aangepast in de tweede divisie. In de derde en laatste divisie worden maatwerkproducten gemaakt omtrent legeringen. Deze drie divisies worden uitgevoerd in zes fabrieken in Brazilië, België en Frankrijk. Vijf van deze productielocaties zijn gevestigd binnen de Europese Unie. De klanten van Aperam zijn verspreid over drie continenten en meer dan dertig landen, deze klantengroepen bestaan voornamelijk uit industrieën voor:
  • Luchtvaart.
  • Automotive.
  • Horeca.
  • Bouw.
  • Huishoudelijke apparaten.
  • Industriële processen.
  • Medische en olie en gas.

De prijzen van de roestvrijstalen producten zijn afhankelijk van de prijzen van de grondstoffen, één van de belangrijkste grondstoffen is nikkel. Verder wordt de prijs van roestvrij staal op de wereldmarkt genoteerd in Amerikaanse Dollars.

In 2014 had Aperam een omzet van $5.482 miljoen met een winst van $95 miljoen. Tevens had het bedrijf een beurswaarde van $1.187 miljoen. Het bedrijf staat in 2015 onder leiding van voormalig distributie directeur van ArcelorMittel, Philippe Darmayan. Philippe Darmayan is een typische zakenman afkomstig uit Frankrijk.

Unique selling points

Aperam onderscheidt zich van haar concurrenten door het vermogen om tegen lage prijzen roestvrijstalen producten en legeringen te maken uit houtskool. Verder heeft Aperam een duurzaam concurrentievoordeel op het gebied van distributie met negentien service centers, tien transformatiefaciliteiten en dertig verkoopkantoren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.aperam.com/about-2/aperam/aperam-organization
  • http://www.aperam.com/about-2/vision
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aperam
  • http://www.aperam.com/europe/markets-products/a-complete-range
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Aperam

Reageer op het artikel "Roestvrijstaalproducent Aperam"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 06-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Luxemburgse beurs
Schrijf mee!