InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De Luxemburgse RTL Group

De Luxemburgse RTL Group

De RTL Group is één van de grootste commerciële mediabedrijven in de Benelux. RTL Group bezat in 2014 ongeveer 45 televisiezenders en 32 radiostations die over 11 landen werden verdeeld. Het bedrijf is in het verleden vaak gefuseerd om tot de uiteindelijke RTL Group te komen. Sinds 2013 staat het bedrijf onder leiding van een Duits mediaconcern genaamd Bertelsmann. Het bedrijf had in 2012 last van zwakkere resultaten, afkomstig van hoge concurrentie en afnemende advertenties.

Historie

De RTL Group (Radio Télévision Luxembourg) is een uitgever van commerciële radio- en televisiestations en is ontstaan uit een fusie tussen de in 1931 opgerichte CLR (Luxemburgse radio) en de in 1954 opgerichte CLT (Luxemburgse televisie). In 2015 is de RTL Group eigenaar van 45 televisie- en 32 radiostations, welke in meer dan 11 landen wordt uitgezonden.

In 1997 kwam de fusie tussen UFA Film en CLT tot stand. Deze twee bedrijven gingen verder als CLT-UFA. Niet veel later, in het begin van 2000, fuseerde CLT-UFA met Pearson en deze twee bedrijven besloten samen verder te gaan als RTL Group. Vanaf januari 2013 is de RTL Group voor 92% eigendom van een Duits mediaconcern genaamd Bertelsmann. Alle overige aandelen (8%) zijn beschikbaar op de Luxemburgse beurs. De aandelen Bertelsmann zijn in handen van de familie Mohn. Bertelsmann en de RTL Group staan onder leiding van een typische Duitse zakenman genaamd Thomas Rabe (voorzitter Raad van Commissarissen). Thomas Rabe wordt bijgestaan door Anke Schäferkordt (mede CEO) en Guillaume de Posch (mede CEO). Alvorens Thomas Rabe de rol van CEO op zich nam heeft de huidige (2015) voorzitter commissaris van de EU Jacques Santer de rol van CEO gehad.

De RTL Group was goed voor een omzet van 5.998 miljard in 2012 en had bijna 12.000 personeelsleden in dienst (inclusief technische staff).

In 2012 viel de winst van de RTL Group behoorlijk tegen (de winst daalde maar liefst 15%), dit kwam volgens de RTL Group door de tegenvallende advertenties, reclames en de afstoting van de Nederlandse Radio 538, Radio 10 Gold en SLAM!FM.

Missie en visie

De RTL Group is een allround mediabedrijf met een internationale bekendheid. Zo heeft zij in diverse landen een leidende positie in de televisie- en advertentiemarkt. Haar missie is om kijkers, luisteraars en gebruikers van haar media diensten optimaal te kunnen bedienen door het aanbieden van hoogwaardige en onderscheidende programma’s. Dit probeert de RTL Group te bereiken door creativiteit, talen en professionaliteit van haar medewerkers te stimuleren om zo te komen tot een resultaatgericht en winstgevende onderneming.

De visie van de RTL Group is om zichzelf verder te ontwikkelen van uitgever/producent tot een allround mediaplatform met een gedifferentieerd aanbod aan producten door meerdere kanalen.

Strategie

Door te investeren in meerdere kanalen probeert de RTL Group een allround mediaplatform te worden, hierbij probeert zij dus meer consumenten aan zich te binden door het gebruik op desktop, tablet en mobiel te optimaliseren. Verder investeert de RTL Group in hoogwaardige content om zo de kwaliteit van haar producten te verbeteren. De slogan die past bij haar strategie is: “niet kunnen veroorloven om iets te missen”.

Concurrentie

Er heerst veel concurrentie in de televisie- en radiomarkt, hierbij gaat het wel om een markt waar nieuwe bedrijven moeilijk kunnen toetreden. De hoge toetredingsdrempel komt doordat er veel kapitaal benodigd is. De RTL Group heeft voornamelijk last van haar grootste internationale concurrenten, dit zijn:
  • ProSiebenSat.1 (Duitsland)
  • Media AG (Frankrijk)
  • TF1 Group (Frankrijk)
  • Mediaset SpA (Italië)
  • PRISA (Spanje)

Producten

RTL Group bestaat eigenlijk uit twee onderdelen namelijk de radio- en de televisiezenders. Vanaf 2012/2013 heeft de RTL Group de volgende radiozenders in eigendom:

Luxemburg

  • RTL Radio Lëtzebuerg
  • RTL Radio UKW
  • RTL Radio die beste Hits aller Zeiten
  • Eldoradio

België

  • Bel RTL
  • Radio Contact
  • Mint

Duitsland

  • RTL Radio Deutschland
  • RTL Berlin
  • Spreeradio Berlin
  • HitRadio RTL Sachsen
  • Radio Brocken
  • RTL Sachsen Anhalt
  • Hit-Radio Antenne
  • Radio Hamburg
  • Antenne Bayern

Frankrijk

  • RTL
  • RTL2
  • Fun Radio
  • RTL L'Equipe

Nederland

  • RTL Lounge Radio

Naast de bovenstaande radiozenders biedt de RTL Group ook enkele radiozenders aan in Spanje en Griekenland. Verder was de RTL Group vanaf 2012/2013 eigenaar van de volgende televisiezenders:

Luxemburg

  • RTL Télé Lëtzebuerg
  • Den 2. RTL
  • RTL 4
  • RTL 5
  • RTL 7
  • RTL 8
  • RTL Lounge
  • RTL Crime
  • RTL Telekids

Nederland

  • RTL 4
  • RTL 5
  • RTL 7
  • RTL 8
  • RTL Lounge
  • RTL Crime
  • RTL Telekids

België

  • RTL-TVi
  • Club RTL
  • Plug RTL
  • Radio Contact Vision

Duitsland

  • RTL Television
  • RTL Nitro
  • RTL II
  • Vox
  • Super RTL
  • N-TV

De RTL Group is bekend van programma’s als Idols, Got Talent, The X Factor en Goede tijden Slechte tijden. Bij de lijst met televisiezenders vallen de meeste zenders onder de Luxemburgse licentie, een voorbeeld hiervan zijn de Nederlandse RTL-zenders waarvan de licentie in Luxemburg geregistreerd staat. Verder biedt de RTL Group ook enkele zenders aan in Frankrijk, Groot-Brittannië, Hongarije en Kroatië.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een bankrekening in Luxemburg openenEen bankrekening in Luxemburg openenLuxemburg gold sinds jaar en dag als het Mekka voor buitenlandse belastingbetalers die vluchtten voor de fiscus. De keuz…
Le Jardin du Luxembourg, een bijzonder park in ParijsParijs kent talloze parken waar kinderen zich vermaken, joggers hun parcours vervolgen, wandelaars over paden lopen, gel…
Reisorganisatie Thomas Cook GroupReisorganisatie Thomas Cook GroupReisorganisatie Thomas Cook Group is een beursgenoteerd bedrijf dat reizen in zowel binnen als buitenland verzorgt. Deze…
Goedkoop vliegen met Hamburg International vanaf WeezeGoedkoop vliegen met Hamburg International vanaf WeezeIn de zoektocht naar goedkope vluchten zoeken steeds meer Nederlandse reizigers Airport Weeze op, net over de grens met…
Bronnen en referenties
  • http://www.rtlgroup.com/en/rtlgroup.cfm
  • http://www.emerce.nl/nieuws/digitale-omzet-rtl-group-295-miljoen-euro
  • http://en.wikipedia.org/wiki/RTL_Group
  • http://www.rtl.lu/
  • http://www.nu.nl/media/2890891/minder-winst-rtl-group.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/RTL_Group

Reageer op het artikel "De Luxemburgse RTL Group"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 05-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Luxemburgse beurs
Schrijf mee!