InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De Canadese bank: Canadian Imperial Bank of Commerce

De Canadese bank: Canadian Imperial Bank of Commerce

De Canadian Imperial Bank of Commerce is een bankbedrijf, wat in 1961 tot stand is gekomen door meerdere fusies. Het hoofdkantoor is gevestigd in Toronto. De Canadian Imperial Bank of Commerce is vaak voorloper geweest bij technische ontwikkelingen, waaronder het gebruik van de personal computer (PC) als telmachine. Naast de bank activiteiten is de Canadian Imperial Bank of Commerce fanatiek sponsor. De Canadian Imperial Bank of Commerce had in 2014 ongeveer 11 miljoen klanten en 44.424 medewerkers. Verder heeft de bank enkele prijzen gewonnen voor haar rol als werkgever.

De levensweg van de Canadian Imperial Bank of Commerce

De Canadian Imperial Bank of Commerce (CIBC) is opgericht in 1961 door een fusie tussen de twee grootste banken van Canada namelijk: Canadese Bank van Koophandel en de Keizerlijke Bank of Canada.

De oprichting is destijds volledig afhankelijk geweest van de oprichting van de Canadese Bank of Commerce (CBC). De Canadese Bank of Commerce werd opgericht door William McMaster op 15 mei 1867 in Toronto. Het doel van deze oprichting was om te kunnen concurreren met de Bank of Montreal. Om de concurrentie op gang te helpen begon de Canadese Bank of Commerce met het openen van 24 vestigingen verspreid over heel Canada. Naast de oprichting van de Canadese Bank of Commerce werd The Imperial Bank of Canada geopend op 18 maart 1875 door Henry Howland (president van de Canadese bank van Koophandel). De Canadese Bank of Commerce was behoorlijk gegroeid tot 58 vestigingen door heel Canada in 1895. In 1936 was de Canadese Bank van Koophandel de eerste Canadese bank die een speciale afdeling voor particulieren had gecreëerd.

Na de Tweede Wereldoorlog was het tijdelijk niet mogelijk om als hypotheekbedrijf te fungeren, dit zorgde voor een flinke krimp in de bedrijfsactiviteiten van de Canadian Imperial Bank of Commerce. Gelukkig besloot de Canadese overheid in 1954 toestemming te verlenen voor het aanbieden van hypotheken. Aangezien de Canadian Imperial Bank of Commerce in 1954 weer hypotheken mocht verschaffen groeide de omzet behoorlijk.

In 1966 opende de Canadian Imperial Bank of Commerce haar eerste datacentrum om al het bankverkeer te kunnen digitaliseren. In 1983 was de Canadian Imperial Bank of Commerce de eerste bank in de wereld die de personal computer (PC) gebruikte bij het tellen van geld en het updaten van de grootboeken.

Bedrijfsstructuur vanaf 2014

De Canadian Imperial Bank of Commerce is sinds 2014 één van de grootste banken van Canada. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Commerce Court van het centrum van Toronto. De bedrijfsactiviteiten bestaan vanaf 2012 eigenlijk uit twee grote strategische business units (SBU) namelijk de CIBC World Market en de CIBC Retail Market. Deze twee strategische business units bevatten onder andere internationale activiteiten met de Verenigde Staten, het Caribische gebied, Azië en het Verenigde Koninkrijk. In 2014 bediende de Canadian Imperial Bank of Commerce ongeveer 11 miljoen klanten met haar 44.424 medewerkers.

De Forbes maakt jaarlijks een lijst met de belangrijkste bedrijven, hierbij stond de Canadian Imperial Bank of Commerce in 2014 op nummer 172. Daarnaast werd de Canadian Imperial Bank of Commerce in 2014 door Bloomberg uitgeroepen tot de sterkste bank in Canada en Noord-Amerika en de 3e sterkste bank ter wereld.

Verder vertegenwoordigde de Canadian Imperial Bank of Commerce in 2014 een jaarlijkse omzet van 13.376 miljard Canadese Dollars met een winst van 3.218 miljard Canadese Dollar. Het bedrijf staat dan onder leiding van Victor Dodig (CEO/President) en Charles Sirois (Chairman).

In 2010 was de Canadian Imperial Bank of Commerce de eerste bank ter wereld die aankondigde om de Visa creditcards te gaan introduceren als betaalmiddel. In 2014 had de Canadian Imperial Bank of Commerce een creditcard portfolio van 2,1 miljard Canadese Dollars.

Sinds de economische crisis van 2008 heeft de bank slechtere resultaten dan voorheen, waardoor kredietbeoordelaar Moody’s besloot om de rating in januari 2013 te verlagen van AA3 naar AA2.

Awards en prijzen

De Canadian Imperial Bank of Commerce heeft redelijk veel awards gewonnen waaronder de volgende:
  • Canada’s beste consumenten internet bank in 2010.
  • Eerst bij Canada's 50 Most Socially Responsible Corporations in 2010
  • Beste werkgever voor nieuwe Canadezen in 2009
  • Canada’s beste credit site in 2009

Overige bedrijfsactiviteiten

Naast de bankactiviteiten is de Canadian Imperial Bank of Commerce ook fanatiek sponsor van de Toronto Blue Jays. Deze club werd gekozen omdat de Canadian Imperial Bank of Commerce mede oprichter is van deze honkbalclub. Naast de sponsoring van het honkbalteam werkt de Canadian Imperial Bank of Commerce samen met Air Canada om creditcards aan te kunnen bieden als onderdeel van het loyaliteitsprogramma van de luchtvaartmaatschappij. Tot slot is de Canadian Imperial Bank of Commerce een partner van de Universiteit van Waterloo, waarbij jong bank talent kan worden ontdekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De eerste bank van Canada: The Bank of MontrealThe Bank of Montreal was de eerste bank van Canada, een bank die door veel verschillende bankiers is opgericht. Na een h…
De CN Tower in Toronto: een hoogstandje!De CN Tower in Toronto: een hoogstandje!De geschiedenis van de CN Tower laat zich lezen als een spannend jongensboek. Al een aantal keer van eigenaar gewisseld,…
Canada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple LeafCanada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple LeafEr is veel geld te verdienen met koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf. De gouden munt is uitgegeven door Cana…
Canada: stedentrip naar TorontoCanada: stedentrip naar TorontoToronto is een aantrekkelijke stad om voor een aantal dagen te bezoeken tijdens een stedentrip. Het is de grootste stad…
Beleggen in Canadese dollarsBeleggen in Canadese dollarsSteeds meer beleggers kopen Canadese dollars. Zij zijn namelijk op zoek naar alternatieven voor de reguliere aandelen. V…
Bronnen en referenties
  • https://www.cibc.com/ca/inside-cibc/history/story/story.html
  • https://www.bloomberg.com/quote/CM:CN
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Imperial_Bank_of_Commerce
  • http://www.cibcwm.com/cibc-eportal-web/portal/wm?pageId=home&language=en_CA

Reageer op het artikel "De Canadese bank: Canadian Imperial Bank of Commerce"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 30-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Canadese beurs
Schrijf mee!