InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Een inzicht in: Galp Energia

Een inzicht in: Galp Energia

Portugals grootste olie- en energiebedrijf, Galp Energia, staat voor het creëren van meerwaarde voor haar klanten, werknemers en andere belanghebbenden. Het bedrijf is actief in de energiemarkt en werkt vanuit ambitie, innovatie en concurrentie waar mogelijk. Ethiek en duurzaamheid zijn factoren die hoog in het vaandel staan. Wat voor een soort bedrijf is Galp Energie en wat heeft het bedrijf betekend voor Portugal?

De oorsprong van Galp Energia

In de 19e eeuw werden een aantal energiebedrijven opgericht die verantwoordelijk waren voor de productie van de eerste gaslampen in Lissabon (1846) tot en met het gebruik van aardolie en gas als energiebron. Naarmate de energiemarkt zich verder ontwikkelde groeide het aantal Portugese energiebedrijven, die in 1999 uiteindelijk samengevoegd werden tot het bedrijf zoals wij het kennen: Galp Energia.

De energiebedrijven waaruit Galp Energia voortkomt waren Sacor, Cidla, Sonap, Petrosul en Petrogal. Elk van deze bedrijven heeft bijgedragen aan de verandering van de economie van Portugal, bijvoorbeeld door de vondst van olie in een overzeese provincie wat zorgde voor meer export. Deze olie werd gevonden door olieraffinaderij Sacor en gaf de economie van Portugal een grote ‘boost’. Waar Galp Energia werd opgezet door de staat, werd het bedrijf hetzelfde jaar nog geprivatiseerd door aandelen te verkopen aan particuliere ondernemingen. Een van de meer recente gebeurtenissen binnen de historie van Galp Energia was in 2007 waarbij Galp Energia de grootste olievondst in de afgelopen 30 jaar deed.

Bedrijfsonderdelen

Galp Energia is actief in meerdere sectoren binnen de energiemarkt. Het eerste segment waar Galp Energia zich mee bezighoudt is de exploratie en productie van olie en natuurlijk gas. Het bedrijf opereert in meer dan zestig verschillende projecten verspreid over vier continenten. Olie en gas zijn schaarse producten. Er is een constante vraag waardoor de huidige bronnen uiteindelijk zullen uitputten. Om deze vraag te kunnen blijven vervullen is het dus van groot belang dat Galp Energia nieuwe bronnen vindt.

Het produceren van een eindproduct van de hoogste kwaliteit is één van de belangrijkste bedrijfstakken. In een raffinaderij kunnen per dag 310.000 olievaten gevuld worden die vervolgens verkocht worden in voornamelijk Portugal, Spanje en Afrika. Galp Energia acquireerde in 2008 Agip en ExxonMobil, grote namen in de Iberische energiemarkt. Door de acquisitie van deze bedrijven heeft zij de distributie van olie kunnen uitbreiden naar één van de belangrijkste markten.

De marketing van het bedrijf en haar geraffineerde producten heeft betrekking op de verkoop van deze producten aan groothandelaren, industriële bedrijven en ook kleinhandel zoals tankstations.

Galp Energia verkoopt naast (geraffineerde) olie natuurlijk gas, om dat te exporteren naar het Iberische schiereiland. Maar niet alleen dat: per jaar heeft het bedrijf een leveringscontract van zes miljard m3 van natuurlijk gas vanuit Algerije en Nigeria om te verkopen aan het Iberische schiereiland. Daarnaast wordt de elektriciteitssector steeds belangrijker voor Galp Energia. Voor de winning hiervan zet zij windturbines en warmte-krachtcentrales in. Dit verbetert haar streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het verbeteren van de manier hoe het bedrijf onderneemt is één van de belangrijkste taken van het bedrijf, aangezien het een trend is om ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen. Dit is voor een energiemaatschappij een lastige opgave aangezien er bijna geen duurzame manieren bestaan om bijvoorbeeld olie te raffineren. Een lastige opgave, welke Galp Energia maar al te graag aangaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Galp_Energia
  • http://www.galpenergia.com/EN/Paginas/Home.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Galp_Energia

Reageer op het artikel "Een inzicht in: Galp Energia"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 28-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Portugese beurs
Schrijf mee!