InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Australische Telecombedrijf: Telstra

Australische Telecombedrijf: Telstra

Telstra Corporation Limited is de grootste telecommunicatie-ontwikkelaar van Australië. Het hoofdkantoor is gevestigd in Melbourne. In oktober 2011 onderging Telstra een merkverandering. Telstra ging zich meer richten op de service en klanttevredenheid. Met resultaat, want Telstra eindigde in 2013 op de derde plaats van de meest waardevolle merken van Australië.

Telstra algemeen

Telstra is een volledig geprivatiseerd telecommunicatiebedrijf met meer dan één miljoen stakeholders, is operationeel in 15 verschillende landen en heeft ongeveer 16 miljoen verschillende mobiele netwerken. In 2014 had Telstra ongeveer 32 duizend werknemers in dienst, verdeeld over verschillende Retail stores en kantoren. Telstra richt zich volledig op de klanten en stakeholders, één van de kernwaardes luidt dan ook 'samen sta je sterker'. De rode draad van Telstra is het gemakkelijker maken van communiceren en het uitstralen van transparantie naar de klanten.

Telstra geschiedenis

In 12 juni 1975 werd Telstra opgericht onder de naam Telecom Australia. Het beheren van de telecommunicatie van Australië was de kerntaak van Telecom Australia. In 1992 onderging Telecom Australia een fusie met Overseas Telecommunications Commission (OTC). Het gevolg van deze samensmelting was dat het vernieuwde telecombedrijf zich ook ging richten op de internationale markt. In 1993 werd de naam van de Overseas Telecommunications Commission veranderd naar de huidige naam Telstra.

Tevens werd er in hetzelfde decennium een belangrijk onderdeel opgericht: BigPond. Deze afdeling BigPond richtte zich in de tijd op de ontwikkelingen van kabelinternet. In 2000 begon de ontwikkeling van High Definition televisiekabels en MultiMedia. Later kwam de BigPond met een speciale video- en muziekservice. BigPond heeft het grootste wireless telefoonnetwerk van Australië, met een bereik van 99% van alle inwoners in Australië.

Merkverandering

In 2011 lanceerde Telstra een nieuwe merkstrategie. Deze strategie richtte zich meer op de klanten en stakeholders. Hierbij werden de verschillende digitale kanalen voor klanten verbeterd en verder ontwikkeld. Later werd er een speciaal forum opgericht waarbij de klanten elkaar gingen helpen. Later in het jaar 2011 volgde de oprichting van hun Social Media waarbij Telstra 24/7 beschikbaar werd voor klant support.

Telstra op de beurs

Telstra werd in 1997 genoteerd op de Australian Securities Exchange (ASX). De ASX is de belangrijkste effectenbeurs van Australië. Deze effectenbeurs verloopt helemaal elektronisch. Telstra is onderdeel van de ASX200 index, bestaand uit 200 beursgenoteerde bedrijven die de hoogste beurswaarde hebben van Australië.

Privatisering van Telstra

Telstra werd niet in een keer geprivatiseerd, dit gebeurde in drie stappen. Eerst verkocht de Australische overheid het bedrijf voor 14 biljoen Australische Dollar en werd Telstra genoteerd op de effectenbeurs. Daarna werd 19% van het bedrijf verkocht aan een particulier. De Australische overheid had steeds minder rechten met als gevolg dat het resterende gedeelte van Telstra overgenomen werd door de Australische Future Fond, een bekende investeringsmaatschappij die zich onder andere richt op de pensioenregeling in Australië. De laatste stap van de privatisatie van Telstra was op het moment dat de Future Fund de aandelen van Telstra verkocht op de effectenbeurs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.telstra.com.au/
  • http://telstra2014ar.interactiveinvestorreports.com/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Telstra
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Australian_Securities_Exchange

Reageer op het artikel "Australische Telecombedrijf: Telstra"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 08-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Australian Securities Exchange
Schrijf mee!