InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De eerste bank van Canada: The Bank of Montreal

De eerste bank van Canada: The Bank of Montreal

The Bank of Montreal was de eerste bank van Canada, een bank die door veel verschillende bankiers is opgericht. Na een hele rustige periode begon The Bank of Montreal heel snel te groeien in de vorm van bijkantoren en diverse fusies. Sinds 2014 opereert de bank op de markt onder meerdere namen, waaronder een beleggingsinstantie en een adviesorgaan. Naast de core business is The Bank of Montreal ook actief betrokken bij landelijke sport- en kunstevenementen door deze te sponsoren.

De levensweg van The Bank of Montreal

The Bank of Montreal was de eerste bank van Canada, welke werd geopend op 3 november 1817. De bank is tot 1895 eigenlijk nauwelijks gegroeid. In het begin van 1895 werd pas het eerste bijkantoor geopend in Newfoundland, dit was naar aanleiding van het faillissement van twee banken die actief waren in dat gebied (de Newfoundland Commercial Bank en de Union Bank van Newfoundland).

Ook na het openen van deze bijkantoren is het een hele tijd stil gebleven rondom The Bank of Montreal, pas in 1925 kwam het bedrijf weer in het nieuws. Dit keer werd een fusie tussen The Bank of Montreal en de Molson Bank voorbereid. Vervolgens werd het hoofdkantoor, waar ongeveer 45.000 mensen werkzaam zijn (inclusief de raad van bestuur), in 1977 verhuisd naar Toronto terwijl de juridische zetel wel altijd in Montreal is gebleven.

The Bank of Montreal heeft in het verleden verschillende fusies voltrokken aan de hand van verschillende groeimarkten. The Bank of Montreal is met de volgende bedrijven gefuseerd:
  • Commercial Bank of Canada in 1868
  • Exchange Bank of Yarmouth in 1903
  • Peoples Bank of Halifax en New Brunswick in 1907
  • Bank of Britishc North America in 1918
  • Merchant Bank of Canada in 1922
  • Molson Bank in 1925
  • Rotal Bank of Canada in 2000

The Bank of Montreal is destijds opgericht door vijf zakenmensen uit Canada, de oprichters van The Bank of Montreal zijn: John Richardson, George Garden, Horatio Gates, James Leslie en George Moffatt. Het bedrijf is in het verleden regelmatig veranderd van Chief Executive Officer (CEO). Van 1990 tot 1999 is Matthew Barrett CEO geweest. Barret was een echte bankier afkomstig uit Ierland. Nadat hij The Bank of Montreal had verlaten is hij verder gegaan als voorzitter van de Barclays Bank, totdat Barret in 2006 besloot met pensioen te gaan. Na het vertrek van Barret werd de CEO positie tot 2007 vervuld door Anthony Comper, een geboren en getogen Canadese bankier. Vanaf 2007 is Bill Downe actief als CEO. Downe heeft net zoals Barret een aantal verschillende management functies bekleed alvorens zijn rol als CEO.

Huidige bedrijfsactiviteiten

Sinds 2010 is The Bank of Montreal beter bekend onder de afkorting BMO, een grote internationale partij in het bankwezen met een aantal zeer grote connecties in Canada en over de rest van de wereld. The Bank of Montreal is onderdeel van de BMO Financial Group, welke verantwoordelijk was voor een omzet van ongeveer 16.718 miljard met een winst van 4.333 miljard in 2014. Vanaf de eerste dag dat de bank open was had de bank een bezit van slechts 250.000 pond, terwijl de bank nu jaarlijks gemiddeld $367 miljard aan kapitaal bewaakt.

De activiteiten van The Bank of Montreal zijn verdeeld onder verschillende markten, welke ook onder verschillende merknamen opereren. Enkele voorbeelden van verschillende namen die tot de The Bank of Montreal behoren zijn:
  • BMO Harris bank (BMO variant voor de Verenigde Staten)
  • BMO Capital Market (investeringsbank, opgesplitst in twee delen: BMO Neshitt Burns (full service investeren) en BMO InvestorLine (zelf beleggen)
  • BMO Harris Investor service (adviesdienst ter ondersteuning van investeringen)

Prijzen en onderscheidingen

In de bankensector zijn eigenlijk maar weinig prijzen te behalen, wel wist de BMO Financial Group de prijs van beste werkgever te winnen aan het einde van 2008.

Nevenactiviteiten

Naast bankbedrijf is The Bank of Montreal ook een investeringsmaatschappij en een adviesorgaan. Verder is The Bank of Montreal een belangrijke sponsor op het gebied van Amerikaans Football, hierbij sponsoren zij Toronto FC (aangezien The Bank of Montreal hier is gevestigd met haar hoofdkantoor). Verder is The Bank of Montreal sponsor van de Vancouver Marathon, Skate Canada en de Canadese kampioenschappen. Deze sponsorovereenkomsten bevatten onder andere shirtsponsor- en naamsponsorovereenkomsten.

Naast de sponsorovereenkomsten is The Bank of Montreal één van de oprichters van de Siminovitch prijs, die in het theater in Canada wordt uitgereikt. De Siminovitch prijs is een jaarlijkse prijs van ruim 100.000 dollar die wordt uitgegeven aan de beste regisseur, toneelschrijver, of ontwerper uit Canada.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Canadese bank: Canadian Imperial Bank of CommerceDe Canadian Imperial Bank of Commerce is een bankbedrijf, wat in 1961 tot stand is gekomen door meerdere fusies. Het hoo…
Goedkope vakantie in CanadaGoedkope vakantie in CanadaCanada is een uitstekende bestemming voor een onvergetelijke en goedkope vakantie. Canada is een dunbevolkt land met sch…
Goedkoop vliegen naar Canada met Air TransatGoedkoop vliegen naar Canada met Air TransatGoedkoop vliegen naar Canada lijkt een tegenstelling, omdat vliegen over lange afstanden normaal nooit goedkoop is. Air…
Canada: stedentrip naar TorontoCanada: stedentrip naar TorontoToronto is een aantrekkelijke stad om voor een aantal dagen te bezoeken tijdens een stedentrip. Het is de grootste stad…
Goedkoop vliegen naar Canada met Sunwing AirlinesGoedkoop vliegen naar Canada met Sunwing AirlinesGoedkoop vliegen naar Canada vanaf Schiphol kan sinds 2011 met Sunwing Airlines. Zij zijn daarmee een goede aanvulling o…
Bronnen en referenties
  • http://www.bmo.com/bmo/files/htmlpopup/4/1/history.html
  • http://www.bmo.com/main/about-bmo
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_of_Montreal
  • http://www.bmo.com/home/about/banking/corporate-information/history

Reageer op het artikel "De eerste bank van Canada: The Bank of Montreal"

Infoteur: Belegger
Laatste update: 08-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Canadese beurs
Schrijf mee!