InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het op één na grootste mediaconglomeraat van Mexico: Azteca

Het op één na grootste mediaconglomeraat van Mexico: Azteca

Azteca is het op één na belangrijkste mediaconglomeraat in Mexico. Een conglomeraat wil zeggen dat Azteca meerdere divisies bezit in de mediabranche. Azteca heeft in het verleden redelijk veel problemen gehad rondom de XHTVM-faciliteiten en de facturatie van abonnementen voor overzeese klanten. XHTVM is een Mexicaanse televisie zender, eigendom van Televisora del Valle en in gebruik door Azteca. Het was zelfs zo erg dat alle Mexicaanse kabelexploitanten de zenders van Azteca tijdelijk van de televisie haalden. Sinds het einde van 2011 is Azteca in rustig vaarwater beland, mede doordat het bedrijf onderdeel werd van Grupo Salinas.

Het begin van (TV) Azteca

In 1993 waren twee van de drie grote mediabedrijven eigendom van de Mexicaanse overheid. Naast de mediabedrijven had de Mexicaanse overheid ook alle repeaterstations in handen. In hetzelfde jaar besloot de Mexicaanse overheid om het grootste gedeelte van de mediabranche te privatiseren, zo ook Instituto Mexicano de la Televisión (Imevisión). Na de privatisering van Instituto Mexicano de la Televisión ontstond TV Azteca. In 1993 beheerde TV Azteca twee zenders van de Mexicaanse televisie namelijk: Azteca 13 en Azteca 7. Aan het eind van 1998 besloot Azteca een investering van ruim 25 miljoen te doen in XHTVM-TV, wat op dat moment eigendom was van Televisora del Valle onder leiding van Javier Moreno Valle. Door deze investering verkreeg TV Azteca meer zeggenschap en een beperkte hoeveelheid primetime zendtijd.

In het jaar 2000 ontbond Javier Moreno Valle het contract met TV Azteca op basis van nalatigheid van verplichtingen die in het contract vermeld stonden. TV Azteca liet het er echter niet bij zitten en huurde particuliere beveiliging in om de controle over de XHTVM-faciliteiten in Mexico stad weer terug te krijgen. Tijdens de machtstijd om de XHTVM-faciliteiten ging de Mexicaanse overheid zich wederom met TV Azteca bemoeien door ze te dagvaarden. Na afloop van het kort geding werd TV Azteca gedwongen om de controle van de XHTVM-faciliteiten weer af te staan. Ondanks de nederlaag bij het kort geding besloot TV Azteca een deal te sluiten met Televisora de Valle, om zo weer de controle over de XHTVM-faciliteiten terug te krijgen. Aan het einde van 2006 slaagde TV Azteca er in om de faciliteiten over te nemen onder de naam Provecto 40.

Terwijl TV Azteca vocht voor de XHTVM-faciliteiten werd de raad van bestuur in 2005 van “persoonlijk voordeel” beschuldigd bij een grote miljarden fraude die door TV Azteca zou zijn gepleegd. Naar aanleiding van deze beschuldigingen en de financiële nasleep daarvan besloot de toenmalige CEO af te treden, zijn zaken werden vanaf 2006 vertegenwoordigd door de nieuwe en tevens huidige CEO: Mario San Román.

Na afloop van enkele hectische jaren bleef het tot 2011 zeer rustig rond TV Azteca, wel werd er besloten om de naam TV Azteca te veranderen in Azteca. Deze naamverandering staat symbool voor een groeiend media bedrijf met een andere strategie. Hierbij laat het bedrijf haar vroegere imago gedeeltelijk los en is zij niet alleen meer gericht op televisie maar ook op andere divisies binnen de mediabranche.

Niet veel later kwam Azteca weer in opspraak, dit gebeurde in het begin van 2012 toen de televisiezenders van Azteca: Azteca 7, Azteca 13, en Proyecto 40 door Mexicaanse kabelmaatschappijen werden geschrapt van de Mexicaanse televisie. Dit was naar aanleiding van een geschil over een factuur die Azteca in rekening wilde brengen voor overzeese kanalen, waardoor de abonnementsprijs van Azteca omhoog zou gaan. Na bijna een jaar afwezig te zijn keerde Azteca geleidelijk terug op de Mexicaanse televisie.

Huidige bedrijfsomgeving

In 2014 stond Azteca onder leiding van Mario San Román. Azteca was onderdeel van moederbedrijf Grupo Salinas, het op een na grootste multimediabedrijf in Mexico. In 2012 was de omzet ongeveer $965,3 miljoen met een winst van ongeveer $177,1 miljoen. Het hoofdkantoor van Azteca, waar in 2014 meer dan 5655 personeelsleden werkzaam waren, is gelegen in Mexico-stad. Naast de activiteiten in de televisiemarkt heeft Azteca ook een acteerschool opgericht, waar televisie-/filmtalent kan worden ontdekt. Verder bezit Azteca een klein netwerk voor mobiele telefonie.

Concurrentie

De concurrentie op de televisiemarkt in Mexico is redelijk tot matig, in 2014 was de concurrentie als volgt verdeeld:
  • Telvisia (grootste Mexicaanse mediaconcern)
  • Milenio TV
  • CNN Mexico

Op andere markten buiten de markt voor televisie heeft Azteca last van iets meer concurrentie, gezien het feit dat hier minder toetredingsdrempels aanwezig zijn.

Organisatiestructuur

Azteca is onderdeel van Grupo Salinas, een verzameling bedrijven uit verschillende markten waaronder de mediabranche, de elektriciteitsmarkt en de financiële markt (o.a. payroll-betalingen). Binnen deze categorieën zitten enkele bedrijven met dezelfde core business. Vanaf 2015 vallen de volgende bedrijven onder Grupo Salinas:
  • Azteca
  • Azteca América
  • Gropo Elektra
  • Banco Azteca
  • Afore Azteca
  • Seguros Azteca
  • Azteca Internet

Sinds alle financiële problemen is het positief voor de stabiliteit en continuïteit van Azteca om onder moederbedrijf Grupo Salinas te horen. Tot slot is het sinds het begin van 2015 weer rustig rondom het Mexicaanse Azteca.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vijf grootste voetbalstadions ter wereldVijf grootste voetbalstadions ter wereldIn de wereld staan heel wat grote voetbalstadions. Sommige zijn oud en andere zijn nieuwer. Om het comfort van het publi…
De Corona Extra: geliefd bier uit MexicoDe Corona Extra: geliefd bier uit MexicoHet Mexicaanse biertje de Corona Extra, in de volksmond gewoon Corona, is een populair biertje. In het uitgaansleven kom…
Nintendo's MarioNintendo's MarioMario is een van de bekendste figuren binnen de Game-wereld. Mario is zelfs de mascotte van het merk Nintendo, maar hoe…
De geschiedenis van Mario BrosDe geschiedenis van Mario BrosLees hier alles over de boeiende geschiedenis van Super Mario Bros. Hier vind je alles over de eerste games en de ontwik…
Bronnen en referenties
  • http://www.azteca.com/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Azteca_%28multimedia_conglomerate%29
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Conglomeraat_%28bedrijf%29

Reageer op het artikel "Het op één na grootste mediaconglomeraat van Mexico: Azteca"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 24-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Mexicaanse beurs
Schrijf mee!