InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De levensloop van Mexico’s grootste telecombedrijf: Telmex

De levensloop van Mexico’s grootste telecombedrijf: Telmex

Teléfonos de México, zoals de Mexicanen hun grootste telecommunicatiebedrijf noemen, is gevestigd in de hoofdstad Mexico City. Het bedrijf verzorgt niet alleen het telefoonnetwerk voor Mexico, maar ook voor Argentinië, Chili, Brazilië en menig ander land in Latijns-Amerika. Het huidige Telmex is inmiddels onderdeel van moederbedrijf América Móvil, wat eerst een divisie van Telmex was. Het bedrijf groeide vanaf het jaar 2000 immens door in een ‘shopping spree’ te gaan. In dit artikel zal besproken worden hoe Telmex de grootste vaste-lijn telefoonaanbieder binnen Mexico en Latijns-Amerika is geworden.

Het begin

In 1947 werd Teléfonos de México opgericht met als doel twee buitenlandse telecommunicatiebedrijven, die opereerden in Mexico, op te kopen. Het idee was dat een binnenlands bedrijf het grootste telecombedrijf zou zijn. Een groep investeerders kocht in dat jaar het Mexicaanse onderdeel van het Zweedse bedrijf Ericsson dat verder ging als Telmex. In 1950 kochten dezelfde investeerders het andere buitenlandse telecombedrijf dat actief was in Mexico, genaamd ITT Corporation. Na het opkopen van deze twee, in Mexico opererende, telecombedrijven was Telmex het enige telecombedrijf dat in Mexico opereerde.

Vanaf de oprichting van Telmex werd het bedrijf gestuurd door de Mexicaanse overheid. De Mexicaanse overheid vergrootte haar invloed toen zij besloot dat er een nationaal telefoonnetwerk moest komen. De reden achter dit besluit was het gevoel dat Mexico, in vergelijking tot Amerika en Europa, zou achterblijven wanneer ze dit niet zouden doen. Tijdens de jaren 50 en 60 was Telmex de enige particuliere onderneming die, in samenwerking met de Mexicaanse overheid, telecomservices aan de bevolking leverde.

Van particuliere onderneming naar overheidsbezit

In 1972 nam de Mexicaanse overheid verder de touwtjes in handen door 51 procent van de Telmex aandelen te kopen. Telmex werd een staatsbedrijf. De overheid bepaalde wat er binnen het bedrijf gebeurde. Echter, binnen de raad van bestuur waren niet alleen overheidsleden present, maar ook particuliere ondernemers hadden plaats in de raad van bestuur. Zelfs de CEO van het bedrijf was een particuliere manager die werd gezien als één van de beste managers van Mexico. Gedurende de jaren 70 opereerde het bedrijf in vergelijking tot andere staatsbedrijven zeer goed, mede dankzij het feit dat het voor een deel nog een particuliere onderneming was. Mexico bevond zich in die jaren in een zware economische crisis, maar deze trof de telecommunicatiesector niet tot nauwelijks.

Omdat het bedrijf grote winsten behaalde, gebruikte de Mexicaanse overheid geld van het bedrijf om non-telecom gerelateerde overheidszaken te financieren. Telmex werd in de jaren 80 een melkkoe voor de Mexicaanse overheid. Medio jaren 80 werden de bureaucratische invloeden zichtbaar binnen Telmex. Werknemers kregen een te hoog salaris terwijl de telecomservice nauwelijks verbeterde. Minstens 10 procent van alle telefoonlijnen werkte niet en het verkrijgen van een nieuwe telefoonlijn kon tot wel drie jaar duren.

Licht aan de horizon

Tussen 1976 en 1982 leed Mexico onder het lakse leiderschap van Jose Lopez Portillo, wat ook een groot effect had op Telmex. Terwijl het bedrijf winst bleef maken en zijn aandeelhouders uit kon betalen, was het bedrijf niet meer vernieuwend en de service die het bedrijf leverde verslechterde. Hierdoor bleef het bedrijf steeds verder achter in vergelijking tot Amerika en veel Europese landen. Toen Portillo in 1982 werd afgezet hoopte men dat er veranderingen in het overheidsbeleid zouden worden doorgevoerd.

De leiding van Mexico werd overgenomen door Miguel De la Madrid, voormalig Minister van Budget en Planning. Hij wilde een eind maken aan het economische nationalisme dat ontstaan was onder het regime van Portillo. De la Madrid voerde de vrijemarkteconomie in, waardoor de economie aantrok maar wel veel dagelijkse producten duurder werden. Een verdere verandering die hij wilde doorvoeren was een grootschalige privatisering van de staatsbedrijven, waaronder Telmex.

De privatisering vond echter niet plaats tijdens het presidentschap van De La Madrid, hoewel de plannen al klaar lagen.
Onder het nieuwe beleid verbeterde niet alleen de economie in Mexico, maar ook Telmex. Het bedrijf behaalde winst en betaalde zoals voorheen zijn aandeelhouders uit, maar dit werd voornamelijk behaald door de hoge telefoonbelasting die geheven werd op bijvoorbeeld lange-afstands gesprekken. Ook werd een groot deel van de winst nog steeds gebruikt om andere staatsprogramma’s te financieren. Als laatste bleven de werknemers van het bedrijf zeer inefficiënt werken.

Daadwerkelijke verandering

Pas begin jaren 90, na de verkiezing van Carlos Salinas als nieuwe president, begon er echt iets te veranderen in het beleid van Telmex. Tijdens zijn presidentschap zette hij het economisch beleid van De La Madrid voort en 85% van de staatsbedrijven werd geprivatiseerd. Aanvankelijk hadden deze maatregelen effect, de inflatie daalde van 159,17% naar 7,05%.

Een van de redenen om Telmex te privatiseren was om de efficiëntie van het bedrijf te vergroten. Salinas, die in de raad van bestuur had gezeten, wist dat het bedrijf enorme groeipotentie had. Het verkopen van de aandelen die de overheid bezat, zou de staatsschuld kunnen verkleinen met maar liefst $2 miljard. Het bedrijf werd overgenomen door drie partnerbedrijven genaamd Southwestern Bell, France Telecom en Grupe Carso. Grupe Carso kreeg uiteindelijk de operationele controle over het bedrijf, aangezien zij de helft van het aankoopbedrag had betaald. De twee andere partners zouden zich op het verbeteren van de divisies in het bedrijf en de modernisering richten.

De nieuwe CEO van Telmex werd Carlos Slim, eigenaar van Grupe Carso en op dat moment één van de rijkste mensen ter wereld. Als voorwaarde voor de aankoop zou Telmex haar services drastisch moeten verbeteren. Hiervoor werd een driejarenplan bedacht door de overheid. Verder zou het bedrijf vanaf 1996 zijn monopoliepositie op moeten geven om zodoende de concurrentie met andere telecombedrijven aan te gaan waar het het leveren van langeafstand telecommunicatie betrof.

Roerende jaren

Tot 1993 leidde het nieuwe bewind tot positieve resultaten. Er werd meer winst gemaakt en de service verbeterde. In 1994 verlaagde echter de totale omzet en in 1995 was de winst zelfs meer dan 22% lager dan het voorgaande jaar. Deze verlaging van de omzet en winst kwam voornamelijk door de door de overheid gepushte concurrentievergroting terwijl Telmex nog steeds grote voordelen had ten opzichte van zijn concurrenten. Pas in 1997 verloor Telmex zijn monopoliepositie over de langeafstand telecommunicatiemarkt. Het bedrijf slaagde erin in 1998 aanzienlijk te vergroten door meer nadruk te leggen op de digitale services die het bedrijf leverde. Vanaf dat jaar steeg de omzet van het bedrijf ieder jaar en begon zij te investeren in andere bedrijven. De economische recessie in Amerika in 2003, samen met de lage economische groei in Mexico, zorgde voor een daling van de omzet met $1 miljard wat zorgde voor moeilijkheden. Om het bedrijf toch te laten groeien, richtte men zich meer op innovatie.

In 2004 werd de zoon, net als zijn vader Carlos Slim genaamd, CEO. Hij ontwikkelde grootse uitbreidingsplannen en voerde die gestaag uit waarna het bedrijf zich steeds sterker profileerde op de internationale markt. In Mexico werd een marktaandeel van 95% behaald. Redenen voor America Movil, het grootste telefoonbedrijf van Latijns-Amerika, Telmex over te nemen en daarmee beter te kunnen concurreren met andere telecombedrijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wie is Carlos Slim?Carlos Slim is de rijkste man ter wereld (2011). Hij heeft zijn vermogen weten op te bouwen met zijn telecommunicatiecon…
Australische Telecombedrijf: TelstraTelstra Corporation Limited is de grootste telecommunicatie-ontwikkelaar van Australië. Het hoofdkantoor is gevestigd in…
Tele2 – Geschiedenis van een internet- en telefonieaanbiederTele2 – Geschiedenis van een internet- en telefonieaanbiederTele2 is een Zweeds telecombedrijf dat in verschillende landen diensten zoals telefoon, internet en televisie aanbiedt.…
Bronnen en referenties
  • http://www.fundinguniverse.com/company-histories/telefonos-de-mexico-s-a-de-c-v-history/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Miguel_de_la_Madrid
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Telmex
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Salinas
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Telmex
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Slim

Reageer op het artikel "De levensloop van Mexico’s grootste telecombedrijf: Telmex"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 21-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Mexicaanse beurs
Schrijf mee!