InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De val en verandering van de Kaupthing bank

De val en verandering van de Kaupthing bank

De Kaupthing bank was een grote schakel voor de bankindustrie in IJsland. Het hoofdkantoor van de bank was destijds gevestigd in Reykjavik. De Kaupthing bank was een van de drie banken die de IJslandse bankencrisis van 2008 veroorzaakte. Als gevolg van deze crisis nam de IJslandse toezichthouder de bank over. De bank werd uiteindelijk failliet verklaard en in 2015 staat de bank naar aanleiding van het liquidatieproces nog onder toezicht.

Kaupthing bank algemeen

Het hoofdkantoor van de Kaupthing was gevestigd in de hoofdstad van IJsland, Reykjavik. De bank had in 2007 ongeveer 3.300 werknemers verdeeld over 36 kantoren in IJsland. Kaupthing was actief in dertien verschillende landen waaronder Nederland. In 2015 bestaat de Kaupthing bank nog gedeeltelijk, alleen verkeert de bank in 2015 nog in een liquidatieproces. De diensten die de bank destijds verleende zijn niet meer beschikbaar. Overigens is het tijdens een liquidatieproces niet toegestaan om berichten vrij te geven over het bedrijf zonder erbij te vermelden dat het bedrijf midden in een liquidatieproces zit.

Geschiedenis

De Kaupthing bank was in eerste instantie niet een bedrijf dat zich op bankzaken richtte. Kaupthing werd in 1982 opgericht als een klein bureau dat gespecialiseerd was op het gebied van financieel advies. Het kleine bureau groeide later uit tot de grootste bank in IJsland. In 1990 begon de Kaupthing bank op internationaal niveau te opereren. In 2007 was de Kaupthing bank van plan om de Nederlandse bank, NIBC, te kopen voor 3 biljoen. De Kaupthing bank trok zich hier echter van terug. In begin 2008 begon Kaupthing met het opzetten van een netwerk met betrekking tot het internetbankieren voor verschillende internationale landen, waaronder Groot-Brittannië, Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk. De tak in Groot-Brittannië was genoodzaakt te sluiten door financiële problemen, de Nederlandse ING Groep nam toen deze tak over.

IJslandse bankencrisis

In 2008 begon de crisis in IJsland. Het gevolg hiervan was dat de drie grootste banken van IJsland, waaronder Kaupthing bank, in handen kwamen van de toezichthouder van IJsland. Hiermee werd voorkomen dat de banken heel IJsland meesleepten naar bankroet, daarnaast werden de banken gedwongen faillissement aan te vragen. De crisis had enorme gevolgen op de IJslandse economie, waaronder de aandelenbeurs. De Kaupthing bank werd geregistreerd bij de IJslandse Index in het jaar 2000. Op 9 oktober 2008 werd, als gevolg van de bankencrisis, de aandelenbeurs van IJsland bevroren om de paniek die was ontstaan te verminderen. De beurs werd op 14 oktober geopend, op dat moment had de beurs de laagste stand ooit. De achterliggende reden hiervan was dat de drie banken die bij de Index zaten op 0 punten stonden. Uiteindelijk werden de banken, waaronder Kaupthing bank, van de IJslandse index gezet. Deze banken zijn verantwoordelijk voor de IJslandse crisis, omdat zij werden geprivatiseerd in 2001. Hierdoor konden de banken geld uitlenen aan investeerders, de staat had geen toezicht op de uitgaven van de banken. Als resultaat werd er een enorme schuld opgebouwd.

Opvolger van Kaupthing

Nadat de bank failliet ging, werd de opvolger van Kaupthing gebouwd. Het kreeg eerst de naam New Kaupthing, maar dit werd in 2009 veranderd naar Arion Banki. Tevens staat het hoofdkantoor van deze bank in Reykjavik. In tegenstelling tot de Kaupthing bank opereert Arion Banki alleen in IJsland. Tevens helpt en geeft de Arion Banki advies aan mensen die maar voor een korte tijd in IJsland verblijven. Verder zijn zij actief in het handelen van aandelen. Bij Arion Banki kunnen mensen terecht voor verschillende indicies en voor het wisselen van valuta.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Arion_Bank
  • http://en.wikipedia.org/wiki/2008%E2%80%9311_Icelandic_financial_crisis
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaupthing_Bank
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kaupthing_Bank

Reageer op het artikel "De val en verandering van de Kaupthing bank"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 23-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: OMX Iceland
Schrijf mee!