InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De Mexicaanse producent van bouwmaterialen: CEMEX

De Mexicaanse producent van bouwmaterialen: CEMEX

CEMEX is wereldwijd een toonaangevende producent van bouwmaterialen met een marktaandeel van maar liefst 86% in Mexico. Het bedrijf werd in 1906 opgericht samen met de Cementos Hidalgo Fabriek in het plaatsje Hidalgo, gelegen in de deelstaat Nuevo León, in het noorden van Mexico. Het hoofdkantoor van CEMEX is gevestigd in de gemeente San Pedro, gelegen in de regio Groot-Monterry. Het distributiecentrum voor stortklaar beton is gevestigd in Villahermosa, de hoofd- en tevens grootste stad van de staat Tabasco. Naast de oorspronkelijke bedrijfsvoering heeft CEMEX nog enkele fusies gedaan die vaak tot enorme groei van het bedrijf hebben geleid. Verder heeft CEMEX in 2004 een award gewonnen voor het effectieve gebruik van informatietechnologie.

De oprichting van CEMEX

CEMEX werd in 1906 tegelijk met Cementos Portland opgericht. Deze twee bedrijven zijn in 1931 samengevoegd tot Cementos Mexicanos (CEMEX). In de jaren 60 groeide het bedrijf enorm in Mexico en vervolgens groeide CEMEX uit tot een toonaangevende multinational. In 1976 besloot het bedrijf toe te treden tot de Mexicaanse beurs. Naast de toetreding tot de Mexicaanse beurs nam CEMEX drie cementinstallaties over van Cementos Guadalajara, dit maakte het bedrijf de grootste cementproducent in Mexico met een marktaandeel van maar liefst 86%. Vervolgens boekte CEMEX in 1982 behoorlijke winsten afkomstig van een verdubbeling van de export in de overzeese markten. Door de toename in de export behoorde CEMEX tot een van de tien grootste cementproducenten van de wereld. Daarnaast voltrok CEMEX nog enkele fusies in 2005 en 2006 met bedrijven zoals RMC Group en Rinker Group.

Na enkele jaren van exponentiële groei en een stabiele bedrijfsomgeving kreeg CEMEX toch financiële problemen met de afronding van de fusie van de Rinker Group. Het Amerikaanse ministerie van Justitie startte een antitrustzaak om de fusie tegen te kunnen houden. Na een zeer lang en kostbaar proces kwam CEMEX met het Amerikaanse ministerie van Justitie overeen dat de fusie door kon gaan, na afstoot van 40 cementinstallaties die van origine tot de Rinker Group hoorde. Na de afronding van de fusie kreeg CEMEX in 2008 problemen met de schuld van 14 miljard dollar die het bedrijf was aangegaan tijdens de fusie met de Rinker Group, dit was naar aanleiding van de grote valuta devaluatie van de Mexicaanse Peso in 2008. Uiteindelijk besloot CEMEX om de Australische activiteiten te verkopen aan een concurrent (Holcim) voor 17,5 miljard dollar om de schulden te herfinancieren.

Tot 12 mei 2014 stond CEMEX onder leiding van Lorenzo Zambrano. Na de dood van Lorenzo Zambrano werd de rol van Chief Executive Officer (CEO) overgenomen door de voormalig Vicepresident Fernando A. Gonzalez.

Toenmalige en huidige bedrijfsleiding

Tot 2014 is CEMEX onder leiding van Lorenzo Zambrano, een Mexicaanse zakenman die is opgegroeid in een echte (rijke) ondernemers familie. De familie van Lorenzo Zambrano stond voornamelijk bekend om een zeer sterk ondernemerschap. Dit uitte zich in de diverse hoge posities die Zambrano heeft gehad, waaronder de verschillende managementposities die Zambrano bij CEMEX beklad. Lorenzo Zambrano is op 12 mei 2014 tijdens een zakelijke reis in Spanje op 70 jarige leeftijd overleden. Sinds het overlijden van Lorenzo Zambrano wordt de organisatie geleid door Fernando A. Gonzalez, een typische zakenman die al heel lang werkzaam was bij CEMEX. Tot zijn benoeming als CEO was Gonzalez al een sleutelfiguur van CEMEX, mede door zijn functie als Vicepresident.

Bedrijfsactiviteiten van CEMEX

De bedrijfsactiviteiten van CEMEX bestaan uit het leveren van:
  • Cement
  • Kant-en-klaar cementconcentraat
  • Aggregaten
  • Asfalt
  • Betonblokken
  • Dakpannen
  • Spoorproducten (o.a. rails)
  • Bouwoplossingen (bouwplannen en service)

In 2014 bestond 45% van de verkopen van CEMEX uit cement, 39% uit een kant-en-klaar cementconcentraat en 16% uit aggregaten. CEMEX is actief over de hele wereld (>100 landen) met Noord-Europa en de Verenigde Staten als hoofdmarkten. Aan het eind van 2014 was CEMEX, onder leiding van Lorenzo Zambrano, verantwoordelijk voor een jaaromzet van 15,71 miljard en waren er ongeveer 44.000 medewerkers actief binnen de organisatie. Verder beschikt CEMEX over 66 cementinstallaties, 400 steengroeven, 260 distributiecentra en 80 terminals om alle producten te distribueren over meer dan 4 continenten.

Maatschappelijke betrokkenheid

De maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid staan hoog in het vaandel bij CEMEX, dit uit zich in de diverse projecten die CEMEX heeft opgericht. Een voorbeeld dat laat zien dat de maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid bij CEMEX hoog in het vaandel staat is het Premio CEMEX, een jaarlijkse prijs die werken op het gebied van duurzaamheid, toegankelijkheid, de bouw en architectuur herkent. Verder geeft CEMEX cursussen in architectuur aan drie universiteiten (de ITESM, de Ibero-Amerikaanse Universiteit en de School of Architecture). Daarnaast creëerde CEMEX ook een onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma voor duurzame gemeenschappen namelijk: CEMEX-TEC. Daarnaast hecht CEMEX veel aan haar normen en waarden om zo goed mogelijk voor mens, milieu en personeel te zorgen. Het kan natuurlijk niet altijd goed gaan, zo heeft CEMEX in het verleden al enkele keren boetes gehad voor het gebruik van giftige grondstoffen.

Prijzen en certificaten

In de branche van bouwmaterialen zijn weinig prijzen of certificaten te winnen, toch ontving CEMEX in 2004 een Wharton Infosys Business Transformation Award. Deze award werd toegekend op basis van de door CEMEX gecreëerde manier van efficiënte informatietechnologie. Daarnaast is CEMEX in 2007 bekroond met de Corporate Citizen of the Americas Award, welke werd uitgegeven door de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS). Deze award werd uitgereikt voor de sociale voordelen die het Patrimonio Hoy programma met zich mee bracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cemex
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cemex
  • http://www.cemex.com/AboutUs/CompanyProfile.aspx
  • http://www.cemex.com/AboutUs/History.aspx

Reageer op het artikel "De Mexicaanse producent van bouwmaterialen: CEMEX"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 22-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Mexicaanse beurs
Schrijf mee!