InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Sanoma Media NV

Sanoma Media NV

Sanoma Media NV is onderdeel van Sanoma Media Group, een in 1904 opgerichte en van origine Finse uitgeverij. Het bedrijf is uitgegroeid tot een miljoenen concern en heeft zich gevestigd in Finland, Nederland en België. Het bedrijf wil met haar werkzaamheden haar consumenten informeren, inspireren en verbinden. Hierdoor streeft zij naar een optimale kennisdeling waardoor haar doelgroep betere beslissingen kan nemen.

Geschiedenis Sanoma Media NV Nederland

In 2001 nam Sanoma het tijdschriftenbedrijf VNU over voor maar liefst 1,25 miljard euro. Bij deze overname kreeg het bedrijf ook Ilse Media in handen, een dochteronderneming van NVU. Ilse Media is bekend van de zoekmachine Ilse, startpagina.nl en NU.nl. In 2006 nam Sanoma het internetbedrijf Rosetta Holding over.

Drie jaar later werd Ilse Media herbenoemd tot Sanoma Digital. Deze naam werd echter maar twee jaar in gebruik genomen. De naam Sanoma Media is namelijk in 2011 in gebruik genomen nadat Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital werden samengevoegd.
Halverwege 2011 kreeg Sanoma Media het meerderheidsbelang van 67% van SBS Broadcasting waaronder onder andere SBS6, Net5 en Veronica vallen.

Sanoma Media NV Nederland is het grootste mediabedrijf in Nederland. Dit komt mede door haar sterke marketingpositie. Hieronder staan de belangrijkste Nederlandse media die het bedrijf in handen heeft:

  • AutoWeek
  • Donald Duck
  • Flow
  • Grazia
  • HUMO
  • Kieskeurig.nl
  • KIJK
  • Libelle
  • LINDA
  • Margriet
  • Net 5
  • NU.nl
  • SBS6
  • SBS9
  • SchoolBANK
  • Startpagina
  • Tina
  • VIVA
  • vtwonen
  • Veronica

Geschiedenis Sanoma Media NV België

Sanoma vestigde zich, na de overname van Mediaxis, in 2001 in Belgie en groeide uit tot de grootste uitgeverij van Vlaanderen en Wallonië. Ze werd marktleider met ruim 25 titels en heeft een sterke reputatie op het vlak van televisiemagazines en nieuwsmagazines. Met dit aanbod bereikt zij bijna de helft van de Belgische bevolking. Sanoma Media NV België staat hierdoor vooral bekend als uitgeverij van tijdschriften.

Strategie

Sanoma Media NV Nederland wil met haar uitgebreide multimedia portfolio elke mogelijke doelgroep kunnen bereiken in Nederland. Ze wil direct contact leggen met haar consument en hiermee een relatie opbouwen. Het bedrijf hecht ook veel waarde aan haar zakelijke partners en adverteerders en streeft naar een intensieve kennisdeling met hen.

Sanoma Group

Het Finse miljardenbedrijf en tevens moederbedrijf van Sanoma Media Nederland en België is Sanoma Group. Het bedrijf dient maar liefst 20 landen met haar online en geschreven media. Daarbij telt ze wereldwijd meer dan 10.000 medewerkers. Sanoma Group hecht daarom ook wereldwijde waarde aan mensen, economie, ecologie en educatie.

Beursnotering Sanoma Media Group

Het Finse moederbedrijf van Sanoma Media NV Nederland is beursgenoteerd op de Finse effectenbeurs. Deze beurs, ook wel de NASDAQ OMX Helsinki.ar online en geschreven media. Daarbij telt ze wereldwijd meer dan 10.000 medewerkers. Sanoma Group hecht daarom ook wereldwijde waarde aan mensen, economie, ecologie en educatie.

Milieuvriendelijk

Sanoma wil haar verantwoordelijkheid voor het milieu nemen en er voor zorgen dat haar producten een minimale negatieve impact op het milieu hebben. Hierbij gaat het vooral om het papierverbruik en het drukken van de media. Het bedrijf koopt jaarlijks 198 200 ton papier in wat goed is voor vijf procent van haar jaarlijkse kosten. Ze heeft dus een grote verantwoordelijkheid voor het milieu. Het papier dat wordt gebruikt door Sanoma Group moet zijn gemaakt van hout van legale bronnen. Alle drukkerijen hebben een gemeenschappelijk afvalbeleid. Dit is niet alleen voordelig voor het milieu maar ook voor de belastingkosten en afvalbeheerskosten van het bedrijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sanoma_Media

Reageer op het artikel "Sanoma Media NV"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 19-03-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Mediabedrijven
Schrijf mee!