InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De IJslandse stoombootmaatschappij Eimskip

De IJslandse stoombootmaatschappij Eimskip

Eimskipfélag Islands is de oudste stoombootmaatschappij van IJsland. In 2014 had Eimskip in totaal 1.426 werknemers in dienst, waarvan er 815 in IJsland waren gevestigd. Eimskip richt zich op de import en export van IJsland, maar ook op de transport binnen IJsland. De stoombootmaatschappij is gevestigd in 19 verschillende landen.

Eimskip algemeen

Eimskip is de oudste stoombootmaatschappij van IJsland en specialiseert zich in logistiek vervoer in en uit IJsland. Eimskip regelt voornamelijk het vervoer van containers in en uit IJsland. Eimskip helpt met het vervoer, opslag en verspreiding van producten, zoals: vis, voedsel en persoonlijke bezittingen. Eimskip is gevestigd in 19 verschillende landen, waaronder Nederland, Japan, Verenigde Staten en Vietnam. Voor de Noord-Atlantische gebieden heeft Eimskip 16 boten in bezit.

Geschiedenis Eimskip

Op 17 januari 1914 werd Eimskipfélag Islands opgericht bij de Free church in de hoofdstad van IJsland, Reykjavik. In 1915 werden de eerste twee schepen van Eimskip gebouwd en vervoerd. In 1926 had Eimskip de eerste boot die op hitte werkt in bezit. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden verschillende routes naar Europa geschrapt, Eimskip ging zich concentreren op de Amerikaanse wateren. In 1970 begon Eimskip in samenwerking met National Commerce Bank een reisbureau, Ürval Travel Agency. Eimskip begon met de eerste stappen van de internationalisering in 1971 en bouwde destijds de eerste warenhuizen in Londen en New York. De stoombootmaatschappij bouwde de Nederlandse vestiging in Rotterdam in het jaar 1985. De jaren 1990 tot 2010 nam Eimskip verschillende organisaties over waaronder een koelbedrijf in Nederland en in 2014 vierde Eimskip het 100-jarige jubileum. Om dit te vieren werden er drie boeken uitgebracht over Eimskip en een 90 minuten durende documentaire werd op tv uitgezonden.

Onderdelen van Eimskip

Eimskip bestaat uit drie onderdelen: Iceland import, Iceland export en Iceland domestic. Deze drie onderdelen bestaan uit verschillende takken. De import en export hebben beide dezelfde takken, beide onderdelen regelen het vervoer van persoonlijke bezittingen van mensen. Daarnaast regelen ze ook de documenten voor goederen zodat deze door de douane worden geaccepteerd. Als laatste behoort de containertransport onder deze afdelingen. Deze containers worden door heel Europa en Amerika verscheept. Eimskip verscheept twee verschillende soorten containers, namelijk gewone containers en temperatuur geregelde containers. De afdeling Iceland domestic richt zich voornamelijk op de transport binnen IJsland, dit is mogelijk door de hoeveelheid aan ferry's en vrachtwagens. Voor de toeristensector binnen IJsland bezit Eimskip ook meerdere hotels, tevens kunnen de toeristen ervoor kiezen om te reizen met een ferry. Er worden meerdere trips georganiseerd, waarbij er langs verschillende bijzondere plekken van IJsland wordt gevaren.

Normen en waarden van Eimskip

Bij Eimskip staat de klant en service centraal, Eimskip wil graag vertrouwen opbouwen bij de aandeelhouders. Het bedrijf verplaatst zich in de schoenen van de klanten en proberen hun gevoelens te begrijpen. Openheid staat bij Eimskip hoog in het vaandel, ze willen een goede communicatie met de klant en de juiste informatie overbrengen. Ze vinden dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor alles wat er gebeurd, de communicatie moet optimaal zijn om fouten te voorkomen.

Eimskip op de beurs

Eimskip is een beursgenoteerd bedrijf sinds 2012 en is aangesloten bij de OMX Iceland 15 (voorheen ICEX15) onder de naam HFEIM, de IJslandse beurs werd pas in 1986 opgericht. IJsland heeft maar een kleine economie, dit is de reden waarom de OMX Iceland 15 een kleine omvang heeft. Denk hierbij aan detailhandel, visserijen en transport. De OMX Iceland 15 bevindt zich ook in de IJslandse hoofdstad Reykjavik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar IJsland met WOW AirGoedkoop vliegen naar IJsland met WOW AirGoedkoop vliegen naar IJsland kon al langer met bijvoorbeeld Iceland Express die vooral bekend is van de goedkope vlucht…
Icesave het verhaalNadat eerst Amerika werd getroffen door grote financiële problemen bij banken, volgde Fortis. Deze werd genationaliseerd…
Bronnen en referenties
  • http://eimskip.is/EN/Pages/default.aspx
  • http://en.wikipedia.org/wiki/OMX_Iceland_15

Reageer op het artikel "De IJslandse stoombootmaatschappij Eimskip"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 26-03-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: OMX Iceland
Schrijf mee!