InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De IJslandse luchtvaartmaatschappij: Icelandair

De IJslandse luchtvaartmaatschappij: Icelandair

Icelandair is de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van IJsland. Icelandair is onderdeel van de Icelandair Group. Icelandair is gevestigd in Reykjavik Airport, wat een belangrijk overstappunt tussen de Verenigde Staten en Europa is. Milieuvervuiling tegen gaan is een belangrijk punt voor de luchtvaartmaatschappij Icelandair.

Luchtvaartmaatschappij Icelandair

Icelandair is de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van IJsland. Icelandair vliegt naar 38 verschillende steden verdeeld over 16 verschillende landen, zoals: Amsterdam, Boston, Londen, Madrid, Manchester en New York. Icelandair verwacht in 2015 ongeveer 2.9 miljoen passagiers te gaan ontvangen. Icelandair heeft drie hoofdzaken die ze belangrijk vinden. Ze houden rekening met hun klanten, werknemers en de omgeving. Ze denken volgens hun klanten en willen de beste service verlenen. Daarnaast zijn ze resultaatgericht, door middel van samenwerken en informatie met elkaar delen. Doordat IJsland een uitstekende plek is om over te stappen tussen de Verenigde Staten en Europa zijn vliegtuigen bijna voortdurend in de lucht, waardoor de maatschappij goedkope tarieven aan reizigers tussen de Verenigde Staten en Europa kunnen aanbieden.

Geschiedenis van Icelandair

Icelandair bestond oorspronkelijk uit twee luchtvaartmaatschappijen, namelijk Flugfélag Akureyrar en Icelandic Airlines. Flugfélag Akureyrar werd in 1937 opgericht. In 1943 verhuisde het bedrijf naar de hoofdstad van IJsland, Reykjavik. Reykjavik ligt in het zuidwesten van IJsland. De naam veranderde van Flugfélag Akureyrar naar Flugfélag Islands. Icelandic Airlines werd in 1944 opgezet door drie piloten die terug kwamen van hun vliegtraining in Canada. Icelandic Airlines richten zicht net als Flugfélag Akureyrar op nationale vluchten in IJsland. Deze twee maatschappijen begonnen met een hevige concurrentie strijd, waarbij de overheid zich zorgen ging maken over de gesteldheid van deze maatschappijen. In 1945 begon Flugfélag Akureyrar met het opzetten van internationale vluchtroutes. Icelandic Airlines wilden niet achterblijven en begon zelf ook met internationale vluchtlijnen. Door de energie crisis in 1970 was de situatie voor beide luchtvaartmaatschappij kritiek. De overheid probeerde de twee bedrijven samen te voegen, wat uiteindelijk na veel besprekingen ook lukte. In 1973 fuseerde ze tot 1 luchtvaartmaatschappij onder de naam Flugleiðir. In 1979 werd de naam veranderd in het huidige Icelandair. Nationaal werd de naam Flugleiðir nog gebruikt.

Icelandair Group

Icelandair is onderdeel van de Icelandair Group. Tot 2006 was de Icelandair Group in handen van de FL Group (Flugleidir Icelandair Group). Deze organisatie richt zich op luchtvaart en toerisme. De Icelandair group bestaat uit verschillende onderdelen:
  • Air Icelandair
  • Bluebird Cargo
  • Fjarvakur (financiële diensten)
  • Icelandair
  • Icelandair Cargo
  • Icelandair Hotels
  • Iceland Travel
  • Icelease
  • IGS Ground Services
  • ITS Technical Services
  • Lofleidir Icelandic
  • Sterling Airways (Sinds 2005 hebben ze deze Deense lage tarieven luchtvaartmaatschappij overgenomen.)
  • SmartLynx Airlines (Sind 2006 hebben ze deze luchtvaartmaatschappij uit Letland overgenomen.)
  • Travel Service (Sinds 2007 hebben ze deze Tsjechische luchtvaartmaatschappij overgenomen.)
Icelandair is ook voor 16,18 % eigenaar van de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet.

De missie en visie van Icelandair

Icelandair heeft als missie om de beste luchtvaartmaatschappij te worden voor reizen in en uit IJsland, waarbij veiligheid en efficiënte essentieel zijn voor de reizigers. De visie van Icelandair is om de positie van IJsland te verbeteren als overstappunt waarbij flexibiliteit en ervaring belangrijk zijn. Icelandair is in verhouding een druk bezochte luchtmaatschappij, dit heeft de maatschappij te danken aan de mogelijkheid om een overstap te maken naar Europa of Noord-Amerika.

Icelandair en het milieu

Icelandair wil zo min mogelijk vervuiling veroorzaken in het milieu. Ze voelen zich verantwoordelijk voor de omgeving van IJsland. Ze verbeteren continue hun beleid op dit gebied. De middelen die zij gebruiken om de impact te verkleinen zijn:
  • Het verminderen van het carbon footprint. Icelandair biedt klanten de mogelijkheid om de uitstoot van hun vlucht te compenseren. Bij het boeken van de vlucht is er de optie om met een extra vergoeding te compenseren voor de bijbehorende uitstoot van kooldioxide.
  • Recycling van afval.
  • Het ontwikkeling van milieu vriendelijke producten.
  • Het organiseren van verschillende campagnes om de bevolking bewust te maken van het milieu.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkope vakantie: IJslandGoedkope vakantie: IJslandIJsland is getroffen door de kredietcrisis. Het land heeft te kampen met hoge schulden. Daardoor is de koers van de IJsl…
Goedkoop vliegen naar IJsland met WOW AirGoedkoop vliegen naar IJsland met WOW AirGoedkoop vliegen naar IJsland kon al langer met bijvoorbeeld Iceland Express die vooral bekend is van de goedkope vlucht…
Goedkoop vliegen naar Suriname met Surinam AirwaysGoedkoop vliegen naar Suriname met Surinam AirwaysSuriname is een populaire vakantiebestemming. Veel Surinaamse Nederlanders bezoeken er hun familie of gaan er heen om va…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandair
  • http://www.icelandairgroup.com/our-company/

Reageer op het artikel "De IJslandse luchtvaartmaatschappij: Icelandair"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-03-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: OMX Iceland
Schrijf mee!