InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De Finse onderneming: Tieto Oyj

De Finse onderneming: Tieto Oyj

Gevestigd in Helsinki ligt het Fins ICT-bedrijf Tieto Oyj. Tieto is opgericht in 1968 en is sindsdien operationeel in 20 verschillende landen. In Europa is Tieto een van de grootste ICT-providers. Tieto levert ICT-diensten aan verschillende bedrijfssectors waaronder: telecom, banken, overheid en energie-industrie.

Tieto algemeen

Tieto is gevestigd in Helsinki, Finland. Tieto levert ICT-diensten aan verschillende bedrijfssectors, zoals telecom, banken, overheid en energie-industrie. Aan het eind van maart 2014 telde Tieto ongeveer 15.700 medewerkers, verdeeld over 20 landen wereldwijd. 33% van deze medewerkers zijn gevestigd in Finland. Tevens wordt het grootste winstpercentage behaald in Finland. Volgens Tieto moet werken bij een bedrijf plezierig en belonend zijn.

Tieto in Nederland

Tieto kwam in 2002 voor het eerst in Nederland toen het KPN overnam. In Nederland hielden ze zich vooral bezig met de telecomsector. Op 4 februari 2013 werden de meeste activiteiten van Tieto in Nederland (ook van Duitsland, Polen en India) overgenomen door de Duitse Aurelius groep. Aurelius groep heeft als groeistrategie dat zij verschillende bedrijven overnemen. De naam van de overgebleven activiteiten werd veranderd naar BrightONE. De voornaamste reden dat BrightONE akkoord is gegaan met een overname is zodat ze zich optimaal kunnen richten op hun huidige kernactiviteiten.

Geschiedenis vanaf het begin

De grondbeginselen van Tieto liggen in Finland in de stad Espoo. Tieto werd opgericht door de Verenigde Bank van Finland in 1968. De hoofdfunctie van het nieuwe bedrijf was het produceren van ICT-netwerken en software voor de bank en haar klanten. Later breidde Tieto zich uit op gebied van Personal Computers, deze werden toen erg populair onder het bedrijfsleven.

De groei van de jaren 90

Na de opkomst van Mini-computers had Tieto een grote groei van het aantal klanten. Na verschillende overnames en strategische samenwerkingen kreeg Tieto een groeispurt. TT Tieto ging samenwerken met EnatorIn in 1999. Dit vormde de onderneming TietoEnator. Zij namen verschillende ICT-, telecom- en mediabedrijven en afdelingen over van andere ondernemingen, bijvoorbeeld: YLE, Ericsson en Nokia.

De jaren die hierna volgen was de vraag naar nieuwe ICT ontwikkelingen sterk gegroeid. TietoEnator verhoogde zijn productie om de grote vraag van deze ICT-ontwikkelingen bij te houden. TietoEnator zag een kans om uit te breiden naar het buitenland, maar merkte dat er veel concurrentie was. Zelfs in eigen land was deze concurrentie te vinden, Indische producenten begonnen met het exporteren van ICT-producten naar de Finse markt. Als gevolg van deze concurrentiestrijd besloot Tieto zich terug te trekken naar eigen bodem en zich optimaal te concentreren op de thuismarkt.

Nieuwe strategie vanaf 2009

TietoEnator besloot om zich opnieuw te positioneren op de markt en een nieuwe marketingstrategie te lanceren. Uiteindelijk kwam de naam Tieto te voorschijn. De naam heeft als betekenis in het Fins: kennis. Officieel staat het bedrijf geregistreerd als Tieto Corporation. Het nieuwe merk zou de nieuwe werkwijze van Tieto moeten symboliseren. Tieto begon de nieuwe strategie te volgen sinds januari 2009. De kernwaardes voor de verbeterde Tieto zijn: mobiliteit, social media en grote hoeveelheid data.

Na de nieuwe strategie begon Tieto zich in te zetten voor een beter milieu. Zij helpen mee met het bouwen van nieuwe groene panden en kantoren, die op speciale groene energie draaien. Ook draaien alle datacenters van Tieto op groene energie om de impact op de natuur te verkleinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tieto
  • http://www.tieto.com/about-us/history-tieto

Reageer op het artikel "De Finse onderneming: Tieto Oyj"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 09-03-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Finse beurs
Schrijf mee!