InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Uitgeverij Reed Elsevier

Uitgeverij Reed Elsevier

Reed Elsevier is een van de bekendste uitgeverijen ter wereld. Het bedrijf is een fusie van twee grote uitgeverijen: Reed en Elsevier. Ze publiceert boeken en tijdschriften op wetenschappelijk gebied en is in het bezit van een bijzondere strategie. Daarbij is Reed Elsevier zelfs genoteerd op de beurs.

Algemeen

Reed Elsevier is een Brits-Nederlandse uitgeverij. Het bedrijf geeft boeken en tijdschriften uit op vakgebieden en wetenschappelijk gebied. De hoofdkantoren van Reed Elsevier zijn gevestigd in New York, Londen en Amsterdam. Daarnaast heeft het bedrijf circa 30.000 medewerkers in dienst verdeeld over ongeveer honderd kantoren.

In 1993 fuseerde de twee uitgeverijen Reed International en Elsevier onder de naam Reed Elsevier. Het bedrijft heeft een lange en trotse historie die terug gaat naar het einde van de 19e-eeuw.

Geschiedenis Elsevier

Onder de naam Elsevier’s Uitgeversmaatschappij werd het familiebedrijf Elsevier in 1880 opgericht door Jacobus George Robbers. Het bedrijf gaf, naast haar eigen maandtijdschrift, onder andere in 1881 een aantal versies van Max Havelaar van Multatuli uit. Tot 1940 was Elsevier een klein familiebedrijf met enkel 10 werknemers. Na de Tweede Wereldoorlog begon het bedrijf enorm te groeien. In 1945 verscheen het eerste exemplaar van Elsevier’s Weekblad, de opvolger van het maandtijdschrift. Wegens groot succes breidde Elsevier haar werkzaamheden uit. Het bedrijf ging Engelstalige wetenschappelijke publicaties uitgeven en opende kantoren in Londen en New York. Vanaf 1970 nam Elsevier meerdere kleine uitgeverijen van vakbladen over.

Geschiedenis Reed

In 1894 richtte Albert Reed in Kent, zuid Engeland, een krantenpapier productiebedrijf op. In 1903 werd het bedrijf geregistreerd als een naamloze vennootschap. Het bedrijf ging onder andere ook decoratieve producten als behang produceren. In 1965 veranderde het bedrijf haar naam in de Reed Group omdat ze uit meerdere niet-samenhangende divisies bestond. In 1970 fuseerde de Reed Group met de International Publisching Corporation onder de naam; Reed International Limited. Het bedrijf bleef groeien en fuseerde nog met enkele uitgevers van vakbladen. Vanaf 1985 besloot het bedrijf te reorganiseren en zich nog enkel te richten op de uitgeverij.

4 bedrijfsonderdelen

Reed Elsevier bestaat uit 4 verschillende bedrijfsonderdelen.

Elsevier

De Elsevier geeft ongeveer 2000 wetenschappelijke, technische en medische tijdschriften uit. Daarbij heeft ze al meer dan 20.000 boeken uitgegeven.

LexisNexis Business Information Solutions

LexisNexis is een online informatieleverancier met meer dan 3000 klanten op de zakelijke markt. Op de online portal zijn artikelen op gebied van vele sectoren te vinden afkomstig van wel 36.000 bronnen.

Reed Business Information

Geeft vele vakbladen uit gericht op de zakelijke markt.

Reed Exhibitions

Organiseert toonaangevende bedrijfsevenementen over de hele wereld.

Reed Elsevier op de beurs

Sinds 2007 is het bedrijf Reed Elsevier genoteerd op de beurs. Daarbij maakt ze deel uit van de Nederlandse aandelenindex, de AEX.

Strategie

Reed Elsevier streeft naar professionele informatie leveren. Deze geeft ze aan klanten in verschillende branches om hen te helpen betere beslissingen te maken. Het bedrijf wil een wereldwijd platform creëren door middel van klantinzicht. Reed Elsevier streeft op de lange termijn naar een leidende positie op de mondiale groeimarkten. Door gebruik te maken van haar vaardigheden, middelen en geld levert het bedrijf oplossingen en kostenbesparingen voor haar klant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekenlijst voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvangBoekenlijst voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvangDoor het lezen van boeken met betrekking tot de kinderopvang is het mogelijk je vakkennis uit te breiden en te verdiepen…
De samenstelling van de AEX 2019De samenstelling van de AEX 2019Wat zit in de nieuwe AEX, welke bedrijven? De beursindex AEX zit ook in 2019 in vele spaarproducten en beleggingen verwe…
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
Franco Ballerini; verongelukt winnaar Parijs-RoubaixFranco Ballerini was een Italiaans wielrenner en wielercoach die in zijn carrière onder meer twee maal de Franse klassie…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
Bronnen en referenties
  • http://beurs.fd.nl/noteringen/11765/reed-elsevier/algemeen
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_Elsevier
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed_Elsevier
  • http://www.reedelsevier.com/Pages/Home.aspx

Reageer op het artikel "Uitgeverij Reed Elsevier"

Reactie

N. Versteegh, 02-02-2018 19:05 #1
Klopt het dat ik geen Elsevier Belasting Almanak voor de inkomstenbelasting 2017 kan vinden?

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 08-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Uitgeverijen
Reacties: 1
Schrijf mee!