InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Luxottica wereldleider zonnebrillen

Luxottica wereldleider zonnebrillen

Luxottica een Italiaanse brillenfabrikant. Ze zijn wereldleider in de luxe zonnebrillenmarkt. Lucottica beheert verschillende brillenmerken en verkoopt de brillen wereldwijd. De bekendste merken zijn Ray-Ban, Versace, Giorgio Armani en Donna Karan. Luxottica is gevestigd in Milaan en aan de Italiaanse beurs genoteerd.

Wat is Luxottica?

Luxottica is een Italiaanse fabrikant van luxe zonnebrillen en brilmonturen. Luxottica is wereldleider op het gebied van luxe zonnebrillen. Met een jaaromzet van meer dan 7.300 miljoen euro in 2013 en meer dan 70.000 werknemers. Het bedrijf beheert 80% van ’s werelds grootste brillenmerken. Het hoofdkantoor van Luxottica bevindt zich in Milaan, Italië. De Nederlandse vestiging bevindt zich in Heemstede. In de Verenigde Staten en China hebben ze twee fabrieken staan en in Italië zes. Daarnaast heeft Luxottica meer dan 6.350 verkooppunten wereldwijd. Er lopen mondiaal ongeveer een half miljard mensen met een Luxottica-bril rond.

Geschiedenis Luxottica

De oprichter van Luxottica is Leonardo del Vecchio. De Italiaanse fabrikant is in 1961 begonnen met het maken van zonnebrillen in Agordo, Italië. Zijn doel was het beschermen en optimaliseren van het zicht voor mannen en vrouwen over de hele wereld. In 1967 begon del Vecchio met het verkopen van zonnebrillen onder het merk Luxottica. In 1974 zette het bedrijf een verticale integratiestrategie in. Dit houdt in dat zij een productschakel weghaalde in haar productieproces waardoor ze kwaliteitsbrillen konden produceren tegen lage productiekosten. In 1988 kwam het bedrijf in aanraking met de mode-industrie. De samenwerking met Giorgio Armani was een enorme stap in de brillenindustrie.

Luxottica op de beurs

In 1990 werd Luxottica beursgenoteerd op de NYSE, de aandelenbeurs van de Verenigde Staten en tevens de grootste beurs ter wereld. Hierdoor kreeg Luxottica toegang tot de internationale financiële markt. Ook kwam het bedrijf in 2000 op de Italiaanse Stock Exchangelijst te staan.

Visie Luxottica

Luxottica produceert en distribueert zonnebrillen en brilmonturen van hoge kwaliteit. Luxottica hecht veel waarde aan de tevredenheid van hun klanten. Daarnaast hecht het bedrijf ook veel waarde aan de werknemers. Elke collectie is het resultaat van een voortdurend proces van onderzoek en ontwikkeling. Hierbij wil het bedrijf de wensen en behoeften van de consument vervullen.

Luxottica producten

Luxottica wil zich onderscheiden van anderen door de designbrillen van hoge kwaliteit te maken. De brillen zijn wereldwijd bekend dankzij een uitgebreid portfolio. Het bedrijf ontwerpt, produceert en verkoopt zonnebrillen en monturen van eigen merk en in licentie. Het bedrijf beschikt over veel populaire en luxe merken in licentie waaronder: Giorgio Armani, Burberry, Stella McCartney, Versace, Tory Burch en Donna Karan. Voorbeelden van haar eigen merk zijn Ray-Ban en Oakley. De zonnebrillen van Ray-Ban zijn over heel de wereld populair.

Luxottica en Social Media

Luxottica is erg actief op social media en is goed bereikbaar voor de consument via verschillende kanalen. Het bedrijf moedigt het publiek aan om berichten te posten, te delen en te participeren. Luxottica vindt de mening van de klanten belangrijk om te weten en gaat dan ook graag met hen in gesprek.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Luxottica weet dat veel activiteiten in de brillensector gevolgen hebben voor het milieu. Het bedrijf vindt het daarom belangrijk om stappen te nemen om vervuiling te beperken. Daarnaast wil Luxottica anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen. Luxottica streeft naar verantwoordelijk gedrag van haar medewerkers op verschillende vestigingen. Hiervoor is een milieubeschermingbeleid opgezet. Luxottica heeft milieurisico’s in de bedrijfscultuur geïntegreerd om ervoor te zorgen dat milieurisico’s worden beoordeeld en gecontroleerd. Dit zorgt ook voor een goede naamsbekendheid voor Luxottica.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Luxottica
  • http://www.morningstar.nl/nl/news/109748/luxottica-domineert-de-markt-voor-luxe-zonnebrillen.aspx
  • http://www.luxottica.com/

Reageer op het artikel "Luxottica wereldleider zonnebrillen"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 03-03-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Italiaanse beurs
Schrijf mee!