InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Autogrill Group

Autogrill Group

Autogrill is de marktleider in voedselvoorzieningen voor reizigers. Het bedrijf is van oorsprong Italiaans en werd in 1977 opgericht. Ze is door de jaren heen enorm gegroeid en heeft vestigingen in maar liefst 43 landen, verdeeld over vier continenten. Omdat de wensen van reizigers voortdurend veranderen blijft het bedrijf groeien.

Autogrill bouwde aan de weg

De naam Autogrill zag in 1959 het levenslicht toen Mario Pavesi zijn reeds bestaande keten van koekjesverkooppunten langs de Italiaanse snelweg zag uitgroeien tot volledige restaurants. Pavesi had een koekjesfabriek in Novara en wilde de koekjes direct verkopen aan de klant. Hij begon een verkooppunt langs de snelweg van Milaan naar Turijn. De toename van het aantal snelwegen hielp mee met het ontstaan van nieuwe verkooppunten. Er kwamen andere ketens die wilden meedingen op deze groei van concessies voor wegrestaurants en bars, namelijk die van Angelo Motta, hij had een lekkernijenfabriek en begon een verkooppunt in Milaan. Gioacchino Alemagna had een koffiehandel in 1921 en begon in 1933 een bar-gebakswinkel in Milaan. De bedrijven gingen alle drie een samenwerking aan met verschillende oliemaatschappijen en breidden zich uit langs de steeds groeiende Italiaanse autostrada.

De restaurants van Pavesi moesten echte aandachtstrekkers worden voor de automobilist. De vestigingen werden ontworpen door de huisarchitect Angelo Bianchetti. Uit deze samenwerking volgde het idee voor het eerste brugrestaurant in Europa. Het brugrestaurant zorgde ervoor dat de aandacht van de automobilist op het restaurant verzekerd was.

Toeslaan van de oliecrisis

In 1974 waren de drie ketens uitgegroeid tot maar liefst 261 vestigingen langs de autostrada toen de oliecrisis toesloeg en de bedrijven van Pavesi, Alemagna en Motta belandden in de rode cijfers. De groei stagneerde en het zag er naar uit dat de wegrestaurants ook niet meer zouden herstellen. De bedrijven werden opgekocht door de Italiaanse staatsmaatschappij IRI die de bedrijven samenvoegde. Hierna ging het bedrijf verder onder de naam Autogrill.

Ontwikkelingen van Autogrill

  • Na 1993 werd de uitbreiding van Autogrill gerealiseerd in het buitenland met de overname van 50% aandelen in Les Pentes in Frankrijk.
  • In 1995 werd Autogrill door de Italiaanse overheid geprivatiseerd.
  • In 1997 kreeg de familie Benetton 60% van de aandelen in handen via een investeringsmaatschappij toen de aandelen van Autogrill op de beurs van Milaan werden genoteerd.
  • Vanaf 1998 is de keten, voornamelijk bestaande uit wegrestaurants, zich gaan uitbreiden naar het buitenland. Eerst kwamen de Franse Sogerba-restaurants, vervolgens de AC Restaurants in de Benelux en daarna ook vestigingen in Duitsland en Oostenrijk.
  • In de periode van 1999-2001 wilde Autogrill zich verder uitbreiden en nam het Amerikaanse bedrijf Host Marriot Services over.
  • In 2001 zocht Autogrill het dichter bij huis in Europa en was het Passagio Holding uit Zwitserland aan de beurt.
  • In 2002 vestigde het bedrijf zich ook in Spanje met een overname van 70% aandelen van Receco stationrestaurants. Er volgde in dit jaar ook verdere uitbreiding in Amerika.
  • In 2003 werd een eerste stap gezet naar de luchtvaart met de overname van Anton Airfood in de Verenigde Staten.
  • 2005 was het jaar waarin verdere uitbreiding volgde van aandelen in de luchtvaart consumenten voedselvoorziening doordat Autogrill 50% van de aandelen van zowel Spaanse als Duitse luchthavenrestaurantketens in handen kreeg.
  • In 2006 zag Autogrill mogelijkheden in Canada en ze kocht daar de luchthavenrestaurantketen Cara op.
  • In 2008 neemt het bedrijf bestaande wegrestaurants langs de Autobahn van Duitsland over.
  • Gedurende 2009 zijn wegrestaurants geopend in Oostenrijk en Slovenië.

De markt van Autogrill

Autogrill is marktleider in de voedselvoorzieningen voor reizigers. Haar vestigingen zijn bij auto- en luchtvaartwegen te vinden, maar ook op treinstations en winkelcentra. Het aantal reizigers dat het bedrijf per jaar van service voorziet is rond de 900 miljoen. Dit is op maar liefst 1.200 locaties in 43 landen verdeeld over vier continenten. Op alle markten waar Autogrill zich bevindt, is de consument bekend met de merken waar het bedrijf mee handelt. In het portfolio van het bedrijf zijn ongeveer 250 internationale en lokale merken zoals: Autogrill, O'Conways, Pizza Hut, Starbucks en Burger King.

De visie en toekomst van Autogrill

Wanneer reizigers nu eten, drinken of winkelen, de visie van Autogrill is dat mensen moeten genieten van hun reis. Ze moeten zich zo comfortabel mogelijk voelen dankzij de diensten die de reizigers worden aangeboden. Autogrill is daarom altijd op zoek naar innovatie, groei en verbetering van haar klantenservice en aangeboden diensten. Door nieuwe groeiende markten aan te boren en in te gaan op reistrends wil Autogrill haar klantenbereik laten groeien. Door haar producten en services aan te passen aan de voortdurend veranderende behoeften van haar klanten zorgt het bedrijf ervoor dat zij marktleider blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Italiaanse beursDe Italiaanse beursDe belangrijkste effectenbeurs van Italië is de Borsa Italiana. In 1997 werd de Borsa Italiana geprivatiseerd en sinds 2…
Group Anonymous en het lamleggen van websitesIn 2010 werd de wereld verrast door een nieuw soort activitisme. Groepen mensen gingen niet meer de weg op om ergens teg…
Het Van der Valk-concern verandert en de hotels groeienHet Van der Valk-concern verandert en de hotels groeienHet Van der Valk-concern is niet weg te denken uit het hotelwezen in Nederland. Bijna iedereen gaat wel eens eten of bru…
De Luxemburgse RTL GroupDe RTL Group is één van de grootste commerciële mediabedrijven in de Benelux. RTL Group bezat in 2014 ongeveer 45 televi…
Tauron Group levert energie aan PolenTauron Group levert energie aan PolenTauron is een energie-holding in Polen. Tauron is het moederbedrijf van de Tauran Group. Het hoofdkantoor is gevestigd i…
Bronnen en referenties
  • http://www.autogrill.com/group.aspx
  • http://www.autogrill.com/group/strategy.aspx?iis=1
  • http://www.autogrill.com/investor-relations/financial-markets/autogrill-on-the-stock-exchange.aspx?iis=1
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Autogrill
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brugrestaurant

Reageer op het artikel "Autogrill Group"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 25-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Italiaanse beurs
Schrijf mee!