InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het Finse bedrijf Nokia Corporation

Het Finse bedrijf Nokia Corporation

Nokia is een fabrikant die gevestigd is in Finland. Op 2 september 2013 is Nokia bijna in zijn geheel overgenomen door Microsoft voor 5.4 miljard euro. Voor de overname produceerde Nokia voornamelijk telecommunicatieapparatuur. Nu het bedrijf sterk gereduceerd is maakt Nokia (het gedeelte dat niet onder Microsoft valt) vooral netwerkinfrastructuur en navigatiediensten.

Geschiedenis van Nokia

De geschiedenis van Nokia begon in de gelijknamige Finse stad Nokia. Frederik Idestam werd grondlegger van Nokia toen hij destijds een molen bouwde voor houtpulp aan de rivier Tammerkoski in 1865. Idestam wilde nog een molen bouwen in de stad Nokia en kreeg daarvoor hulp van zijn vriend Leo Mechelin en samen richtten zij Nokia Ab op. Naar verloop van tijd werd Nokia een groep samenwerkende bedrijven genaamd Nokia PLC. Deze groep bestond uit Suomen Gummitehdas (Finse rubberfabrikant), Suomen Kaapelitehdas (Finse kabel fabrikant) en Nokia Ab.

Tegen het eind van de 19e eeuw wilde Mechelin graag het bedrijf uitbreiden door te beginnen met elektronica, dit idee werd in het begin geblokkeerd door Idestam. Toen Mechelin in 1896 voorzitter werd van het bedrijf overtuigde hij de aandeelhouders, en in 1902 trad Nokia toe tot de markt van elektronica. De naam Nokia Corporation ontstond toen Finnish Rubber Works het bedrijf Finnish Cable Company overnam. Finnish Rubber Works is destijds opgericht door Arvid Wickström in 1922. Deze drie bedrijven werden samen de Nokia Corporation in 1967.

Nokia naar telecommunicatie

De eerste tak voor elektronica werd in 1960 opgezet. Nokia Corporation produceerde en ontwikkelde diverse producten: banden, schoenen, kabels, computers en meer elektronica. In 1970 begon Nokia zich meer te richten op de markt van telecommunicatieapparatuur. In deze tijd werd de Nokia DX 200 ontwikkeld. Een gemoderniseerde telefooncentrale die digitaal was en tevens de grondlegger van het telefoonnetwerk. In 1971 ontwikkelde Nokia een car-radio-phone en zorgde voor het eerste mobiele netwerk voor auto’s die voor het publiek beschikbaar waren.

In 1979 creëerde Nokia na de overname van Salora de bedrijfstak Mobira Oy. Salora begon met het ontwerpen van de eerste generatie mobiele telefoons voor het Noorse telefoon netwerk. In 1984 werd de Mobira talkman gelanceerd, dit was een van de eerste mobiele telefoons.

Nokia was een grote toevoeging aan de beginselen van de ontwikkeling van GSM (Global System for Mobile Communications). Ook maakte Nokia de tweede generatie van mobiele technologie. Deze technologie ondersteunde naast spraak ook de opslag van data. Pas in 1992 werd de eerste GSM uitgebracht, de Nokia 1011. GSM werd vanaf dat moment de standaard en tevens populairste manier van mobiele communicatie tot 2008. Nokia was gedurende deze periode ook marktleider als het ging om de GSM.

Verlies van Nokia

De fabriek van Nokia werd twee keer verplaatst om productiekosten te besparen. Uiteindelijk werd de fabriek geplaatst in China. Door de verhuizingen gingen veel arbeidsplaatsen verloren. Op het moment dat Apple de iPhone 3G uitbracht in 2009 verloor Nokia zijn positie als marktleider. Nokia bracht in deze periode veel toestellen uit, maar door de hevige concurrentie stonden zij niet meer op nummer één bij de consument.

Overname door Microsoft

In 2011 sloot Nokia een verband met Microsoft, waarbij Nokia alleen smartphones zou gaan maken met Windows Phone als besturingssysteem. Daarnaast mocht Nokia alleen Bing gebruiken als zoekmachine en Nokia Maps naar Windows doorsturen. Op 26 oktober 2011 bracht Nokia haar eerste twee Windows Phone 7 telefoons uit, namelijk de Lumia 710 en de Lumia 800. Na het uitbrengen van deze telefoons zakte de aandeelprijs van Nokia met 14%. Daarnaast zakte Nokia naar nummer 10 van smartphone verkopers. Apple werd hierdoor de grootste smartphonemaker, dit was gebaseerd op de hoeveelheid verkochte telefoons. Nokia had moeite om overeind te blijven na deze tijd en aan het eind van 2013 had Nokia 24,500 werknemers ontslagen.

Op 2 september 2013 kondigde Microsoft aan dat zij de mobiele tak van Nokia over zouden nemen samen met de patenten die Nokia had voor de komende 10 jaar. Microsoft kreeg de rechten over de merken Lumia en Asha, maar Microsoft kreeg geen toestemming om het bekende deuntje van Nokia te gebruiken. Nokia mag zelf geen telefoons meer maken tot december 2015. Microsoft nam bijna alles over inclusief social media en de website van Nokia. Ook zal de naam Nokia op Lumia telefoons in de toekomst gaan verdwijnen van de telefoons en het logo van Microsoft zal hiervoor in de plaats komen. In 2014 ontsloeg Microsoft 12.500 medewerkers van Nokia en stopte de ontwikkeling van andere generatie telefoons en Nokia X, zodat ze zich helemaal konden gaan richten op de ontwikkeling van Windows Phone.

De toekomst van Nokia

Het overgebleven gedeelte van Nokia richt zich nu haar eigen afdelingen. Zoals de HERE van Nokia afdeling waar bijvoorbeeld wordt gewerkt aan navigatiesystemen en kaarten. Op november 2014 heeft het hoofd van Nokia bekend gemaakt dat het bedrijf wil gaan starten met elektronische producten in huis. Kort daarna kondigde Nokia een nieuwe tablet aan, dit was de Nokia N1. Deze tablet draait op Android 5.0 en is het eerste elektronische apparaat dat Nokia heeft uitgebracht op de markt, sinds de overeenkomst met Microsoft. Na oktober 2015 mag Nokia weer smartphones gaan maken omdat het verband dan eindigt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Nokia Lumia 800 met Windows PhoneDe Nokia Lumia 800 met Windows PhoneNa enige opstartproblemen is de Nokia Lumia 800 terug van weggeweest. De problemen zijn verholpen en er rest een moderne…
Windows Phone: Serieus alternatief voor iPhone of Android?Smartphones met Windows Phone erop kom je steeds meer tegen. Vergeleken met de iPhone of Android toestellen, gaat het om…
Nokia Lumia 930 smartphoneDe Lumia 930 is door Nokia uitgebracht in 2014. Deze smartphone probeert anders dan veel van de concurrenten op de mobie…
Windows Phone 7Windows Phone 7Microsoft heeft de afgelopen jaren de slag op de smartphone markt redelijk misgelopen. Waar Android en IOS een grote opm…
Nokia N95 8GB: mobiele telefoon & pcNokia N95 8GB: mobiele telefoon & pcNokia is jarenlang marktleider geweest op het gebied van mobiele telefoons. Nog altijd gaat de Nokia veelvuldig over de…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia

Reageer op het artikel "Het Finse bedrijf Nokia Corporation"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 06-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Finse beurs
Schrijf mee!