InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Uitgeverij Wolters Kluwer

Uitgeverij Wolters Kluwer

Wolters Kluwer is een beursgenoteerde informatiedienstverlener. Van origine voortgekomen uit de in 1836 gestarte J.B. Wolters boekwinkel in Groningen. Sinds de fusie in 1987 zijn zij actief onder de naam Wolters Kluwer en uitgegroeid tot marktleider en tevens grootste online uitgeverij en informatiedienstverlener in Nederland.

Beleggen in Wolters Kluwer

Wolter Kluwers is één van de meest succesvolle informatiedienstverleners in Nederland maar ook wereldwijd drukken zij hun stempel. Wolters Kluwer is actief in meer dan 40 landen met ruim 18.000 werknemers. In 2013 had Wolters Kluwer een jaaromzet van 3,6 miljard euro. Deze omzet komt voort uit; opkomende markten (5 procent), Europa (39 procent) en Noord-Amerika (54 procent). Het is hun missie om professionals met informatie, tools en oplossingen zodanig te helpen, dat deze hun kwalitatieve resultaten op de meest efficiënte manier kunnen behalen.

Beursnotering

Wolters Kluwer is sinds 1999 beursgenoteerd en actief op de AEX en Euronext, onder de naam; WLSNC.AS, met stock code 39590 en ISIN code NL0000395903.

Geschiedenis

Wolters Kluwer is ruim 175 jaar geleden ontstaan. Aebele Kluwer en Jan-Berend Wolters lanceerden hun bedrijf om de kwaliteit van educatieve materialen te verbeteren, met als resultaat het opleveren van een nieuwe generatie opgeleide professionals. In de tussentijd heeft het bedrijf veel fusies en naamwijzigingen ondergaan. Wolters Kluwer is tot op de dag van vandaag bezig de traditie voort te zetten en zich verder te focussen op het leveren van een meerwaarde met innovatieve en probleemoplossende diensten en producten.

Heden

Wolters Kluwer wordt sinds 2003 geleid door bestuursvoorzitter Nancy McKinstry. Onder leiding van McKinstry is Wolters Kluwer getransformeerd van een uitgeverij van voornamelijk gedrukte media, tot een internationale aanbieder van digitale en online informatiediensten. Nancy McKinstry was voor haar voorzitterschap sinds 2001 lid van de raad van bestuur.

Producten

Wolters Kluwer stelt als grootste online uitgeverij en informatiedienstverlener in Nederland haar informatie op allerlei manieren beschikbaar. Via onder andere community's, portals en online databanken maar ook door middel van e-publishing, software en applicaties. Verder is het actief via de bij het publiek meer bekendere media vormen; tijdschriften, boeken, nieuwsbrieven, e-studies, trainingen en opleidingen.

Klanten

Wolters Kluwer levert vakgerichte informatie(diensten) aan kritische professionals op uiteenlopende gebieden. Van juristen, fiscalisten, accountants en bestuurders tot human resources-, account- en marketingmanagers. Kortom Wolters Kluwer is een toonaangevende mondiale aanbieder van informatiediensten en haar klanten behoren tot de top van hun vakgebied.

Tijdlijn belangrijke gebeurtenissen

  • 1836: Ontstaan Wolters
  • 1889: Ontstaan Kluwer
  • 1987: Fusie Wolters Kluwer
  • 1895: Lamy dringt door tot de uitgevers markt met Bulletin des Transport
  • 1913: CCH publiceert eerste ‘’Income Tax Reporter’’
  • 1985: ''Operations'' start in China
  • 1989: Lancering van het ‘’Legal information systeem’’ LEX in Poland
  • 1991: Italiaanse ‘’IPSOA’’ fuseert zich met Wolters Kluwer
  • 1996: Grote stap op de Amerikaanse markt met acquisitie van ‘’CCH Inc.’’
  • 2003: Wolters Kluwer presenteert eerste ‘’Three-Year Strategy’’
  • 2006: Wolters Kluwer ‘’Health office’’ geopend in New Delhi
  • 2009: Wolters Kluwer verkozen als beste werkgever in Spanje
  • 2010: Wolters Kluwer ‘’Financial Services’’ acquireert ‘’FRSGlobal’’
  • 2011: Twinfield fuseert zich met Wolters Kluwer
  • 2012: Ongeveer driekwart van de bedrijfsomzet komt van online, software en services
  • 2013: Three-Year Strategy ‘’Realiseren Groei Potentieel’’ kick off

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://overkluwer.kluwer.nl/
  • http://www.beursaex.nl/aandelen/wolters-kluwer/
  • http://www.wolterskluwer.com/About-Us/At-a-Glance/Pages/At-a-Glance.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolters_Kluwer

Reageer op het artikel "Uitgeverij Wolters Kluwer"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 08-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Uitgeverijen
Schrijf mee!